Skicka dräktigt sto med lastbil

Gimlan

Trådstartare
Har stoet stående hos hingst i Falkenberg. Hon kommer stå kvar över dygn 40.
Är jag helt dum i huvudet om jag skickar henne med lastbil med tanke på smittorisken?

Är det dumt åker jag ner och hämtar henne, självklart. Men lastbil är smidigt - för mig. Men självklart tänker jag inte riskera någonting.
 
Sv: Skicka dräktigt sto med lastbil

Finns ju alltid smittrisker med samtransporter, så jag hade inte gjort det. Brukar faktiskt hålla hästar som kommit hit med lastbil i karantän ett antal veckor innan de får träffa mina dräktiga ston.

Men jag ska också ärligt erkänna att det hittills inte varit någon häst som haft smitta med sig.
 
Sv: Skicka dräktigt sto med lastbil

Jag hade inte heller vågat ta lastbil med tanke på smittorisk. Skulle kännas riktigt jobbigt ifall stoet fick med sig någonting eller blev sjuk och kanske sen tom kastade av den orsaken. Om det gick att hämta själv hade jag gjort det.

Masse: Bra rutin du har med karantän! *tummen upp*
 
Sv: Skicka dräktigt sto med lastbil

Svar till båda: Tanken med smitta känns ju såklart inte som nån höjdare - men samtidigt så tävlas ju dräktiga ston, därav att jag ens funderar på alternativet.
 
Sv: Skicka dräktigt sto med lastbil

Himla skillnad på att tävlas i friska luften, mot att dela luft med 10 andra hästar i en lastbil.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 200
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 349
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp