skepparkatter?

M

mor_anna

Såg en annons på skepparkatter, men vad är det för sorts katter. Har aldrig hört talas om sådana. De ska tydligen ha extra tummar. SKa det vara så eller är det en missbildning?

Sv: skepparkatter?

min kompis har sånna. hon säger att de skall ha så!
Så jag har ingen aning! vore kul att veta!
kanske det är en gamal urras?

är en skepparkatt en huskatt med extra tår? är det "defekten" som kallas skepparkatt?
Eller fanns det en ras med en dekeft som heter skepparkatt, som man slutade avla på pga. tån?

Så vitt jag vet är skeppskatt en huskatt med defekt, det har aldrig funnits nån ras som heter så.

Skeppskatter kallas dom för att dom förr ansågs bringa tur på skeppen. Det är ingen ras utan det är defekten som gör det, parar du 2 skeppskatter (elle polydaktyla som det egentligen heter) och får en med normalt antal tår så är det en helt vanligs huskatt (eller den ras den nu tillhör).

Polydaktyli är alltså en defekt och enligt jordbruksverkets (djurskyddsmyndighetens) regler är det förbjudet att avla på defekter som kan orsakar lidande för katten. En katt lider oftast inte av sin polydaktyli, men å andra sidan kan det kanske innebära annat. Många defekter kan bli riktigt farliga om man avlar för hårt på dom.

MissFideli skrev:
Skeppskatter kallas dom för att dom förr ansågs bringa tur på skeppen. Det är ingen ras utan det är defekten som gör det, parar du 2 skeppskatter (elle polydaktyla som det egentligen heter) och får en med normalt antal tår så är det en helt vanligs huskatt (eller den ras den nu tillhör).

Polydaktyli är alltså en defekt och enligt jordbruksverkets (djurskyddsmyndighetens) regler är det förbjudet att avla på defekter som kan orsakar lidande för katten. En katt lider oftast inte av sin polydaktyli, men å andra sidan kan det kanske innebära annat. Många defekter kan bli riktigt farliga om man avlar för hårt på dom.

Funderar på nakenkatterna, spynxar är inte det egentligen en defekt som man avlat på? Eller perser eller exotic som i vissa fall har så platta ansikten att de har problem att andas, äta och sköta sin päls. Undrar vad djurskyddsmyndigheten säger där. Bara en fundering...

Sphynxen är en mutation. Eller deras päls är en mutation. Precis som kinesisk nakenhund och alla rexkatter med lockig päls.
Perserns platta ansikte kan ju knappast vara en defekt, eller hur? Det är framavlat av människan och det är ytterst få fall som har sånna problem med andning, äta och tvätt. Det mesta man hör om sånt är elaka tungor som förstorar upp det hela. Det som är vanligast är rinnande ögon, helt ofarligt. Visst finns det extremfall, men det är ingen defekt. Man har helt enkelt tagit och parat 2 katter med plattare nos och sen fortsatt så tills nosen brlivit riktigt platt.

Persern är inte mer defektföljd än t.es Maine Coon och Abbesinier.

Som sagt, det gäller att skilja på defekt och mutation samt det som är framavlar av människan själv. I Manx-rasens fall är det solklart en defekt. Hade den kommit till idag, hade den inte blivit godkänd i SVERAK för avel eftersom den defekten dels är omöjlig att följa helt och dels är letal i dubbel upplaga.
Likaså Scottish Fold som inte kommer bli godkänd av samma anledning. I dessa raser använder man långsvansande manxar resp. rakörare scottar och eftersom anlaget är dominant så går det att göra så. Bland scottarna sätter man även in Britter för att bredda avelsbasen ordentligt och få ett större område att jobba på.

PixieBob är en annan ras vas "riktiga" defekt/mutation vad jag vet är ofarlig. Däremot envisas många uppfödare av PixieBob att avla på just polydaktyli, vilket gör att inte heller dom kommer att bli godkända. Iaf inte förrän man slutar med sånt.

Senast ändrad:

Du verkar mycket kunnig.
Men det det där med perserns problem läste jag senast i en artikel där de hade interjuvat en veterinär. Jag tycker att de vanliga kattraser som finns i Sverige är mycket vackra. Men just att det avlas på ett utseende som kan skapa problem för katten har jag väldigt svårt för, och det måste jag få tycka.
Om man tittar på hundvärlden där avel har pågått mycket längre så är det många raser som har problem pga för hård avel bla. för att få rätt utseende.

Tja, jag håller på med kattavel och är intresserad. Perserns problem överdrivs ofta, men visst har den vissa problem. Dock inte så att majoriteten av katterna har svårt att andas, det är en liten del även om den såklart är för stod delen.

Katterna är rätt sunda, vi uppfödare är (oftast) mycket noga med att ta itu med eventuella rasbundna eller t.o.m nypåkomna sjukdomar/problem som kommer. Visst finns det, som att MaineCoon ska röntgas för HD innan avel och sånt, men det visar ju på rätt inställning his uppfödarna och att man i framtiden kommer att bli av med dessa problem. Dock finns det problem utanför Sverige, jag vet att USA har lyckats få till en Burma som kan födas utan ansikte osv. Det är därför SVERAK och moderorganisationen FIFé är så noga med att inte godkänna vad som helst.

Det fanns sånna katter på vårt förra land! Men de hade uppkommit pga inavel och var alltså en defekt. Sen kanske någon har fortsatt att avla på dem för att föra det vidare.. :crazy:

MissFideli skrev:
Sphynxen är en mutation. Eller deras päls är en mutation. Precis som kinesisk nakenhund och alla rexkatter med lockig päls. Som sagt, det gäller att skilja på defekt och mutation samt det som är framavlar av människan själv. ............................................................................
.PixieBob är en annan ras vas "riktiga" defekt/mutation vad jag vet är ofarlig. Däremot envisas många uppfödare av PixieBob att avla på just polydaktyli, vilket gör att inte heller dom kommer att bli godkända. Iaf inte förrän man slutar med sånt.
Jag har funderat över det där. Vad ÄR skillnaden på mutation och defekt? Är inte det ungefär samma sak, men om mutationen anses vara "farlig" anses den vara en defekt? Eller är det en defekt just när det följer med andra arvsanlag som man inte "ser på ytan" men efter avel i något/några led ger katten besvär alternativt är dödlig?

Jag har själv haft rexar och tog faktiskt upp frågan på en kattuställning när en rexuppfödare fnyste åt scottish fold och sa med besk röst " det DÄR är ju att avla på en DEFEKT"! Då påpekade jag att det ju faktiskt finns folk som anser att VI gör det som har rexar. Om blickar kunnat döda.... :D :eek:
Nåväl, rexar lider ju inte nämnvärt av sitt krulliga hår, men de HAR ju inte täckhår som andra katter och skulle sannolikt inte klara ett uteliv lika bra som en katt som har det. Och jag blev själv ifrågasatt i att ha såna "pälslösa" katter...

Kanske klarar sig taxrasen på katt (vad den nu heter) inte mindre bra än taxrasen hund? Är det en "smakfråga"?

Jag är medvetet lite provokativ - jag tycker inte heller vissa anlag är lämpliga att avla vidare på, men vem bestämmer vad som egentligen är "okej" och inte? Defekt eller mutation?

Senast ändrad:

Ja, du en bra fråga som jag knappast är behörig att svara på. Jag anser att skillnaden är just att mutation är nått dom inte lider av. En mutation är ju ingen påverkan på katten, medans en defekt ju är det. Alla saker som påverkar kattens skelett på ett eller annat sätt borde väl kallas defekt, vare sig det är nått negativt eller ej. Iofs, finns det några positiva defekter :smirk:? Poldyaktyli må vara ofarligt vad man vet, men det är ju inget som egentligen är behövligt. Inte_Ung använde rju som argument att dom kan klättra med huvudet nerför trän, vilket jag inte anser är skäl nog att börja avla på en okänd defekt. Alla katter kan ta sig ner för träd, även dom med vanligt antar tår.

En defekt kan vara en produkt av en mutation dvs förändring i den genetiska massan.
Det finns ju tex färg/teckning hos djur som i enkel upplaga är harmlös men i dubbel blir en defekt.
Finns hos många djursorter.
Förövrigt kan jag säga att om just kattgenetik kan jag nästan ingenting.

Jag hittade detta om mutation på Mimers Brunns som jag tyckte förklarade bra ang vad det är egentligen som händer vid en mutation...

Mutationer
Mutationer är när det sker genförändringar på en individ över kort tid. Det finns flera olika orsaker till att det kan uppstå mutationer. Yttre påverkan kan skapa mutationer men det finns också fel som uppstår helt sonika utan någon yttre påverkan alls.

Chansen att det överhuvudtaget ska uppstå en mutation är väldigt liten. Men om det skulle uppstå en mutation skulle den med största sannolikhet vara en negativ mutation. För att individen ska få en positiv genförändring kräver det att det blir exakt rätt ”fel” på rätt ställe. Då är det större chans att individen får en förändring någon annanstans som ger en försämring. Organismer med negativa mutationer kommer med största sannolikhet att dö ut eftersom de får en lägre fitness. Varelser som får en positiv mutation kommer få en högre fitness vilket leder till att den organismen med största sannolikhet kommer att överleva. Sedan kan det vara så att organismen med en positiv mutation får avkommor som inte får mutationen. Alltså: om det överhuvudtaget blir en positiv mutation, är chansen inte stor att den lever vidare med organismens ”avkommor”. Ett exempel på en mutation som har påverkat en organisms utveckling kan vara giraffen. Man tror att giraffen från början var en liten gräsätare som konkurrerade med andra djur om bladen på små buskar. Sedan fick en giraff en mutation som gjorde att den fick längre hals. Detta ledde till att den kunde äta blad högre upp, dit ingen annan nådde. Giraffen med mutationen fick på så sätt högre fitness. Dess avkommor fick också långa halsar och sedan började det naturliga urvalet göra så att halsarna bara blev längre och längre.

Sedan läste jag om defekt..hittade bara en människosida..men där stod defekt och mutation i en och samma mening...Typ kortfattat om en sjukdom som hette Wilsons sjukdom: Sjukdomen är genetiskt betingad och beror på en defekt i arvsanlaget - en mutation - i en gen på kromosom 13. Man har hitintills påvisat uppemot 50 olika mutationer..

nån som blev klokare ??

Dock finns det problem utanför Sverige, jag vet att USA har lyckats få till en Burma som kan födas utan ansikte osv. Det är därför SVERAK och moderorganisationen FIFé är så noga med att inte godkänna vad som helst.[/QUOTE]

Födas utan ansikte? Dessa uppfödare kan inte vara kloka. För övrigt är det samma land där det finns folk som föder upp katter med för korta framben eller att alla ben är för korta. Jag undrar vad det är som driver dem, inte kan det vara kärleken till djur iallafall.
Pengar och uppmärksamhet kanske.

Oh ja, visst förstår jag det :)
Du har färgmutationer tex vilket kan både vara negativt så som postitivt beroende på vad för miljö djuret (eller människan) skall leva i.
Ett exempel en vit zebra kan ses som en defekt på savannen medans i fångelskap bara något annorlunda och inte någon defekt.
Så är det en defekt eller icke defekt mutation?
Självklara defekta mutationer anser jag vara dom som gör ett djur "handikappad", skapar lidande hos djuret och/eller förkortar djurets liv avsevärt.
Alla mutationer är heller inte arvsbundna dvs det sitter inte i dom gener som mamma och pappa har och ärvs i sin tur inte vidare till avkommor. Mosaik hos hamstrar är sådana. Andra är bundna till tex endast x kromosom som tex den röda färgen hos hamstrar och katter (tort anlaget hos båda varianter styrs så här), blödarsjuka mm. Vissa styrs också polygenetiskt och är inte bara bundna i enkla genpar har jag för mig.
All förändring från "orinalet" i dna är mutation och dom uppstår spontant. Troligtvis oftare än vad man tror men många mutationer är resensiva dvs kräver att båda genparen är "aktiverade" för att synas som tex fux hos hästen. Därför så är inavel något som visar snabbt om något sådant har uppstått. Vid utavel är det möjligt att det aldrig fångas upp alls utan avlas bort eller avlas ut i flera led och sprider sig i flera generationer tills leden korsar sig och mutationen blir synlig (tex långhårsanlag hos vissa hundraser).
Diabetes hos dvärghamster rysk campbell spridde sig just av den anledningen att det är resensivt anlag hos dom och att inavel inte praktiserades så denna defekt fångades upp i ett tidigt stadium för att förhindra att det spreds. Den uppstod samtidigt som albino mutationen vilket gjorde att mutationen kunde ärvas vidare i många linjer. Den är inte länkad till albinoanlaget dock utan otur gjorde att dom uppstod ungefär samtidigt.
Detta är inge reklam för att jag skall övertyga någon att inavla dock.
Inavel är endast för dom med mycket is i magen och stort genetiskt kunnande och skall inte utföras av vem som helst. Dessutom får man inte lov att medvetet avla på sådant som ger defekt i Svergie och vad som anses vara defekt i det läget antar jag djurskyddsmyndigheten bestämmer och inte privatperson.

Enkelt uttryck så är mutationer en förändring i den genetiska massan och sådant händer då och då. Det är så hästen har förändrats från ett litet pyttedjur med tre tår till det vi har idag. Det är också så vi har fått hästar och för den delen katter i olika färger och varianter.
Krokodilen är ett djur som inte haft speciellt stora mutationer med tanke på hur länge dom har funnits.

Jag hoppas ni fattade något av vad jag babblar om :o

Japp, tyvärr är det nog mycket det nya som är spännande i USA. I Sverige har vi ju djurskyddsmyndigheten som hindrar en hel del sånt, som tur är. Människan är inte alltid att lita på.

Taget från "Kattuppfödning - Avel och genetik" av Ylva Stockelberg står om Burmasyndromet:

""Upptäcktes i USA i slutet at 1970-talet på rasen burma. En letal (dödlig) gen orsakar huvudmissbildningar. Hjärnan tränger igenom en öppning framtill på skallen, frampartiet och nosregionen är starkt reducerade, katten saknar näsa, framtänder och ibland ögon. Det har skett en onormal ofullständig delning under tidig fosterutveckling så att vissa vävnader bildas dubbelt och andra inte bildas alls. I USA har burmorna delats in i 2 grupper, contemporary (moderna) och traditionella. Contemporaryburmor har rundare huvuden och är extra korta i nosen. Defekten förekommer när man parar contemporary burmor med varandra. Anlaget är recessivt. Enstaka contemporary burmor har exporterats till Europa.""

Så det verkar inte som om dessa katter lever, men likväl är det en hemsk sak. I samma bok står Sphynx som en defekt man byggt en ras på, liksom Manx (svanslös), Munchkin (taxben) och Japanese Bobtail (puddervippslik svans).

Senast ändrad:

Visst kan nakenhet hos katt klassas som en defekt, men det är en ofarlig sådan som inte orsakar lidande hos katten. Lång päls hos katt har uppstått pga mutationer och kan då, om man klassar nakenhet som en defekt, också det klassas som en defekt, men en ofarlig sådan.

Det som är olagligt i Sverige är att avla på djur med defekter som kan påverka avkomman negativt dvs avkomma lider av defekten.

Polydaktyli är helt ofarligt i sin lindriga form, men parar man polydaktila katter med varandra riskerar man att hela tiden förvärra defekten och till slut kan det eventuellt resultera i kluvna tassar och deformerade ben. I USA avlade en kvinna fram s k twisty cats genom att para polytaktila katter med varandra (mycket inavel) och dessa katter har helt deformerade ben.

Så som regel bör man inte avla på polydaktila katter. Väljer man att göra det är det dock väldigt viktigt att man röntgar katternas tassar så att man får se hur pass illa defekten är och om den kan komma att förvärras i nästa generation s a s.

Eftersom det inte finns några hållbara bevis på att katter skulle dra nytta av att ha extra tår tycker jag att det är onödigt att avla på dem eftersom det finns en viss risk för värre defekter.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
187
Senast: Glimra
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar