Skendräktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Katinkas 2
  • Startdatum Startdatum
K

Katinkas 2

Ett av mina ston har varit ovanligt rund under senvintern. Magen har fortsatt växa och på senare tid även juvret. Nu har hon mycket mjölk i dessutom. Kruxet är bara att den enda hingsten hon var i närheten av förra sommaren var hingstfölet som föddes i april samma år, och han kan ju knappast ha åstadkommit något...

Men ston blir ju sällan skendräktiga och hade hon varit dräktig så hade jag gissat på fölning om en, en och en halv månad, så välutvecklat är juvret. Hennes fölunge född -08 flyttade i slutet på oktober och hon hade sinat sedan dess. Inget av de dräktiga stona har lika stort juver, och ingen har fölat här än i år (tänkte om det hade kunnat trigga igång mjölkproduktionen).

Har ni någon erfarenhet av skendräktiga ston? Är lite orolig att hon ska få juverinflammation.

Flytt%20Skärsmo%20024.JPG

Sv: Skendräktig?

Om jag vore du, så skulle jag ta ut en veterinär o kolla henne, är hon inte dräktig så är det ju möjligt att det är en djuverinflammation och då behöver ändå vet komma ut...

Hon har inga tecken på juverinflammation. Eftersom bilden verkar ha försvunnit provar jag att lägga in den igen:

Flytt%20Skärsmo%20024.JPG

Finns väl egentligen inte så många alternativ.

1. Ta ut veterinär och kolla om hon är dräktig eller ej.

2. Förvänta fölning och håll koll därefter, antingen kommer det ett föl eller så klingar det av- men håll koll efter juverinflammation.

Du verkar ju ha koll på det där så detta går nog bra.
Verkar ju onekligen som att hon är dräktig om man ser till juvren och din beskrivning av magen, finns det inte någon hingst i närheten som kan ha varit på "visit" utan din vetskap? Typ nån granne som har haft hingst på vift och hämtat hem utan att meddela dig att den varit ute, eller kanske den kommit hem själv så att ägaren trott att den hållit sig på gården hela tiden?

Stoet har iaf större juver nu än vad min har som är beräknad om 8 dagar, jag hade varit vaksam!!

Lycka till och hoppas att allt går bra!

Jag vill oxå säga att om man ser till juvret så ser hon helt klart högdräktig ut.. Hade det varit min häst hade jag nog tagit ut veterinären för att få svart på vitt om hon är det eller ej. Men det är jag och jag är ganska nojjig med mina hästar så jag hade inte klarat av att inte veta..

Angående juverinflammation så har jag tack och lov ingen erfarenhet men vad jag har förstått så brukar det väl inte juvret fyllas på så jämt så jag tycker allt att det borde vara dräktighet eller som sagt skendräktighet..

Frågar precis som föregående - är du verkligen säker på att det inte finns någon hingst i närheten som kan ha varit på vift mm som inte ägaren informerat dig om.. ??

Hoppas i alla fall det löser sig för dig!!

Tack för svar! Jo, jag behandlar henne som dräktig, fast det verkar otroligt. Närmaste hingst är 88:an och han står minst tre mil bort :). Och även om min hingstunge var väldigt intresserad av de brunstiga stona redan vid två månaders ålder så måste det väl vara omöjligt att han skulle kunna vara boven i dramat!
Samtidigt har jag aldrig sett ett sto med ett sådant juver som inte varit dräktig. Lite "mjölk" brukar man ju kunna klämma ur ibland, men inte så här!
Ville mest bara spåna lite och höra om andras erfarenheter. Det lär ju visa sig, som du säger så borde det ju klinga av snart om det är falskt alarm.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Mli
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 233
Senast: Zuzzi
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med...
2
Svar
21
· Visningar
4 910
E
Avel vetrinären kommer på onsdag så oroa er inte:) det är så här att min märr har börjat fylla i sitt juver lite oskyldigt, det är liksom en...
Svar
7
· Visningar
2 088
Senast: EmblaHamilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023