Skendräktig hund som ylar som en varg

Harbor

Trådstartare
Ja, så var vi här igen. Flickan är skendräktig igen. Det hände plötsligt, mitt i natten, precis som förra gången. Den blev orolig, sprang omkring och gnällde hela natten. Nästa dag adopterade den en gummigris som dens slickar och gnäller på. På kvällarna springer den till övervåningen och vargylar några solon. Vet att man ska ta bort valpen men den blev faktiskt lugnare när den tog den. Enda är att den ligger och vaktar och ruvar på den hela tiden, och har inte tid att äta och dricka alls.
Nå, valpen fick flytta ut nu på kvällen.
Antar att det börjar bli dags att fundera på operation. Nån som gjort det, blev det bättre?

Sv: Skendräktig hund som ylar som en varg

Att det händer plötsligt är inte ovanligt - för vissa tikar är det är precis som att dom föder, fast det egentligen inte sker:) Därför förändras beteendet så snabbt.

Jag har haft flertalet skendräktiga tikar. På vissa märks det bara pyttelite och troligtvis skulle ingen utomstående märka något. Andra får lite mer hjärnspöken, men endast en gick det så långt med att jag ens funderade på kastrering. Det var min förra tik som efter sin valpkull blev så oerhört skendräktig varje gång att hon först blev precis som dräktig varje gång med 2 månaders trötthet, vätska i kroppen osv - för att sen får oerhört mycket mjölk med mjölkstockning och hög feber till följd. Hon blev alltså riktigt sjuk varje gång.

Hon fick bli kastrat som 5,5 åring och allting försvann och hon blev en och samma hund för jämnan. Däremot blev hon 1,5 år senare inkontinent istället, vilket var oerhört trist. Men just pga av att hon blev så sjuk varje gång med hög feber gjorde att jag valde att kastrera, annars skulle jag inte gjort det. Alla skendräktighets-beteenden försvann, vilket dom även bör göra då hormonerna inte längre kan ställa till det.

Däremot är det för mig personligen inte tillräckligt skäl att kastrera enbart för lite låtsasvalps-adoption, för det brukar ändå gå över inom loppet av några veckor :) men om man vill tävla osv kanske det förstör massor. Att dom äter dåligt en vecka eller två är vanligt och för mig bara bra - det minskar risken för mjölkproduktion. Allting beror på vad man själv blir störd av eller inte för att ta ett beslut om kastrering eller inte.

Senast ändrad:

Underligt. Vi fick besök av en småbarnsfamilj en kväll. hunden gnällde inte alls och jåmsade som tidigare, och sen hade den glömt av helt sitt moderskap. och det kom inte tillbaka efter att de farit hem heller. Sammanträffande eller ej, vem vet.

<snip>
varje gång att hon först blev precis som dräktig varje gång med 2 månaders trötthet, vätska i kroppen osv - <snip>

Precis sa var Miss Mandy fran sitt forsta lop nar hon var 6 manader ... hon lopte troget tva ganger om aret ... tills for 3 ar sedan da hon la in ett extra lop emellan de vanliga:eek: :banghead: Jag valde att kastrera direkt. Hon var absolutely miserable och det var jag ocksa ... bara av att se henne sadan. Hur absurd var traning och tavlings situation blev ska vi bara inte tala om.:meh:
Mandy har varit fine efter kastreringen ... en gladare och piggare hund i storsta allmanhet ... men lite grinigare pa andra hundar och trots att hon leker och springer mer sjalv och med mig leker hon inte langre med hundar. Atminstone har vi inte traffat nagon annu. De enda hon lekt med forut ar tikar, om det har nagon inverkan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 016
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 370
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Jackie, ETT 1,5 år har börjat bete sig skumt.Hon löpte för två månader sen, allt ok, och nu.......i måndag natt började vakandet. Hon...
Svar
14
· Visningar
11 507
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka