Hellena

Trådstartare
Hej

jag har precis köpt min häst Leffe. Han kom till mej var han helklippt. Nu får han skavsår på ryggen, av sadeln eller täcket.. jag tror täcket eftersom det blir värre även jag inte ridit. Jag är själv hästkiropraktor så jag har behandlat honom.
Problemet är att han får extremt ont där han har sitt skav.. han får också skav fram på bogen. Jag byter täcken.. jag har antiskav täcke.. sprejat glansprej på området.
har ni några bra råd?

simma lugnt, helena

Sv: Skavsår

Min erfarenhet är att de enda täcken som inte ger skav den här årstiden är täcken med elastiskt nylonfoder, tex de flesta horsewaretäcken. Och inte låta dem gå med dubbla täcken.

Min för även skav av schabrak under den här årstiden så då rider jag med enbart en fårskinnspadd eller ett renskinn under sadeln.

hejsan
Ok, jag rider med fårskinnspadd..
ahh I see.. men han är ju så korthårig så man vill ju inte bara ha ett täcke när det är så jävla kallt.. horsewear säger du..ska kolla upp..

tack för ditt svar!

gott nytt år!

Har för mig att jag har läst någonstans att de fryser mindre med ett tjockt täcke än med två. Något med att håren reser sig lättare och luften mellan kroppen och täcket blir varm.
Sen är det väl individuellt hur frusna dem är. Min är helklippt men jag misstänker ibland att hon inte skulle frysa ens om hon gick utan täcke bara det var uppehåll och hon hade att äta.:D Hon klarar sig iallfall utmärkt med ett 300grtäcke. Verkar klart mer nöjd med det än med dubbla täcken.
Sen skrev jag nog fel angående fodret..är tydligen något polyesterfoder.:D Minimerar iallfall skav.

Min har skav på bogarna nu pga att hon går med dubbla täcken (kan tyvärr inte välja eftersom hon är inackorderad) men när hon gått med bara ett tjockt horsewaretäcke ute och sedan haft ett horsewaretäcke inne har skavet faktiskt försvunnit.

Har haft den billigare varianten av horseware-Amigo så man måste inte köpa deras dyrare för att det ska funka.:)
Gott nytt år

Hästen fryser inte mindre av två täcken. Det ger bara mer tyngd på musklerna och om det sitter dåligt så ger det spänningar i hela hästen. Inte snällt.
Om hästen dessutom lyckas få skavsår på ryggen så lär det ju bero på att täckena är så tunga och strama att de sitter åt även där. :confused:

Köp ett tjockt fodrat täcke så ska hästen inte frysa.
Fryser den ändå (dvs den skakar) kan man lägga på ett vanligt fleecetäcke under. Fleece värmer bra.

Täcken med halvhals ska vara bra för skavhästar. Jag köpte ett brunt från h..ks till min skavhäst och det satt perfekt!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: Shixle
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 523
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 034
Senast: NotlikeI
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka