Skavsår mellan skinkorna!

P

prallan

En vän har hemska skavsår mellan skinkorna som aldrig hinner läka då hon rider mycket. Har någon tips på hur hon kan få såren att läka???
 
Inotyol och låta rumpan vila från ridningen tills det hunnit läka? Tänker att det kanske behövs lite tid innan det går att "belasta" området igen.
 
En vän har hemska skavsår mellan skinkorna som aldrig hinner läka då hon rider mycket. Har någon tips på hur hon kan få såren att läka???
Nu har jag aldrig haft skavsår just där, men jag har eksem och i perioder sår som är svåra att läka för att ridningen skaver upp dom hela tiden. DuoDERM från apoteket har hjälpt mig massor! Sitter bra och skyddar huden från fortsatt skav, jag har haft de extra tunna. Såg att de egentligen är till för att användas vid stomi.. men jag har haft de vid sår som sagt och är jättenöjd. Det är som tunna klistriga plattor och blir som en extra hud som skyddar :)
 
Byt sadel till en som passar ryttaren också. Bra underkläder är också väldigt viktigt. Har man en sadel som även passar ryttaren och bra underkläder så får man vanligtvis inte skavsår i första taget. Vanlig talk, typ babypuder är bra under tiden läkningen pågår och varma dagar för att ytterligare förebygga. Det bästa är om hon kan skippa ridningen under läkningstiden.
 
Byt sadel till en som passar ryttaren också. Bra underkläder är också väldigt viktigt. Har man en sadel som även passar ryttaren och bra underkläder så får man vanligtvis inte skavsår i första taget. Vanlig talk, typ babypuder är bra under tiden läkningen pågår och varma dagar för att ytterligare förebygga. Det bästa är om hon kan skippa ridningen under läkningstiden.
Hon rider mest barbacka, så sadeln borde inte vara problemet. Har du tips på bra ridtrosor? :)
 
Hon rider mest barbacka, så sadeln borde inte vara problemet. Har du tips på bra ridtrosor? :)

Då kanske det är friktionen mellan byxorna och hästryggen som är problemet? Har hon helskodda ridbyxor? Jag vet att vissa får problem med helskodda men inte med knäskodda för de sitter helt enkelt för still med helskodda byxor men kroppen rör sig och då blir det friktion på "fel" ställe. Vad som passar en själv bäst är lite olika men jag föredrar boxermodell av lätt silkigt tyg. Då blir friktionen mellan ridbyxorna och trosornas utsida istället för insida-rumpa.
 
Jag har alltid schabrak och ibland något mjukt som fårskinn eller en gelpad när jag rider barbacka, annars blir det så smutsigt och fuktigt.
 
Jag får sår där ibland. Typ "infanterield". Jag gör inget åt dem förutom att rida i snällare trosor typ sloggi med "ben" eller liknande. Dock rider jag bara en häst om dagen, och varierar sadel/ridstil.
Att ge kroppen 1-2 dagar för att såren skall läka är annars ett bra tips? (med lite ironi).
Man får liksom lyssna lite på sin kropp och kanske tömköra någon dag om man har problem med sår som inte läker, tänker jag. Infektionsrisken ökar avsevärt om man hela tiden nöter på ett sår som inte får vara i fred.
 
Apotekets handdesinfektion, morgon och kväll har hjälpt mig - svider som fan visserligen.
Väteperoxid går med, svider inte lika illa.
 
När (om) såren läkt helt skulle jag prövat att tejpa områdena med medicinsk tejp om det går, för att "flytta" friktionen från huden till tejpytan. Jag tejpar i förebyggande syfte om jag ska göra något jag vet att jag kan få skav av.
 
Nu är det många år sedan, men när jag hade problemmed skavsår mellan skinkorna var lösningen byte av trosmodell. För mig spelar det roll var på trosan den bakre grensömmen sitter.
Red samma hästar i samma sadlar, med samma ridbyxor efter bytet av trosmodell, utan att få skav.
 
Det enda som hjälpte mig var att ta en tuss bomull som jag drog ut till en mjuk sträng och la mellan skinkorna, var bara periodvis jag fick problem och det berodde varken på sadel, byxor eller trosor utan när jag var riktigt genomsvettig efter hårda pass.
 
Vilken modell av trosor som passar ens kropp kan vara lite knepigt att lista ut, jag får skavsår mellan skinkorna om jag har boxer/vanliga trosor medan string fungerar utmärkt. Så det beror nog lite på hur man är skapt oxå. Under tiden skavsår läker brukar jag ha nylonstrumpbyxor under ridbyxorna, så halkiga som det går :up: Ibland får jag nämligen för mig att testa rida i andra trosmodeller, "just den här är ju så snäll och skön så det funkar säkert"... :meh: Samma resultat varje gång :laugh:
 
Vilken modell av trosor som passar ens kropp kan vara lite knepigt att lista ut, jag får skavsår mellan skinkorna om jag har boxer/vanliga trosor medan string fungerar utmärkt. Så det beror nog lite på hur man är skapt oxå. Under tiden skavsår läker brukar jag ha nylonstrumpbyxor under ridbyxorna, så halkiga som det går :up: Ibland får jag nämligen för mig att testa rida i andra trosmodeller, "just den här är ju så snäll och skön så det funkar säkert"... :meh: Samma resultat varje gång :laugh:
Haha, själv var jag skinnflådd om jag gjorde missen att rida i string :nailbiting:
 
Kom och tänka på en annan grej, i all hast här, så kanske att nån annan redan tipsat, hinner ej läsa nu. Cykelbyxor! Rida i det, skulle det kunna funka tro?
 
Kom och tänka på en annan grej, i all hast här, så kanske att nån annan redan tipsat, hinner ej läsa nu. Cykelbyxor! Rida i det, skulle det kunna funka tro?
Jag ska kolla med henne! Hon kör nu med duoderm och det funkar bra! Sen när plåstrena ska bort så testa med puder. Underkläder har hon boxermodell utan söm i bomull. Men jag hälsar att man kan testa cykelbyxor :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
995
Senast: cili
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
694
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp