Skavsår, hjälp med pad

dressyrteamet

Trådstartare
Min häst är tydligen väldigt känslig och får lätt skav. Hästen är klippt.
Skavet kom uppe på ryggen vid schabrak kant.

Köpte ett renskinn men då verkade det bli lite av en allergisk reaktion.
Provade därefter att ha fårskinnspadden underst mot hästen och schabrak över så schabraket lyfts upp. Detta hjälpte iallafall.

Och igår när jag tog in hästen från hagen så ser jag att den fått skav av täcket och skavsåret ligger ungefär där sadelkåpan kommer att placeras sen.

Självklart får hästen vila just nu för jag vill inte lägga på ngt och nöta på skavet...men vad kan jag köpa för pad för att minska skavrisken så mycket som möjligt? ska jag köpa en fårskinnsvojlock (vilken rekomenderas?) eller något annat? Någon tipsade mig om CoolBack padd.

Hjälp!
 
Senast ändrad:
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Min häst får sådant skav av shabraket när hon har vinterpäls, men aldrig vid sommarpäls.
Har märkt att vissa shabrakt funkar bättre, bara att prova sig fram. Smörjer med helosan eller barnolja för att hålla huden mjuk.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

samma här, inget skav alls med sommarpäls, inget skav på hösten, men det kom för ca 1 månads sen. Har testat helosan och babyolja men det funkar sådär. Har testat olika schabrak samt tvättat med snällt tvättmedel. har även fått skav på halsen m.m Men måste hitta en bra lösning för ryggen eftersom man trots allt lägger på sadel och dylikt där. (Kommer inte helklippa honom nästa år)
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Jag har fårskinnspad närmast hästen för att slippa just sånt skav. Funkar för oss:).
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Låt bli att helkkippa en sån häst .
Inget hjälper om den är skav känslig som många höga i blod är denna tid på
Året och skavet gått för långt ,annat än att låta pälsen sätta sig genom att vänta och vara ifred .

Klipp inte så mkt på en sån häst framöver .
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Min häst har också skav bakom sadeln där schabraket ligger och på halsen där tyglarna går emot. Han är inte helklippt, så skavet bakom sadeln har kommit i själva den tjocka vinterpälsen. Har sett detsamma på ett flertal andra hästar i stallet med samma klippning. Han har inte alls ont (jag kollar självklart varje dag) och är inte sårig, utan det är bara som att pälsen har skavts bort. Det som verkar hjälpa lite är att smörja med en riktigt fet salva, som t.ex. Reparil.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Köpte den i höstas o den har blivit helklippt varje vinter hos alla ägare så därför klippte jag den då den inte visade såna tendenser när den klipptes. nästa år klipper jag den bara på halsen.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Min gamling blir sådär på våren, spelar ingen roll om han är klippt eller oklippt.

Jag har alltid fårskinn på sadelgjord och fårskinnspad närmast ryggen. Alla schabrak funkar inte, tex Mias har för "vassa" kantband medans tex Eskadron är jättemjuka och funkar bättre. Täcken med halkigt foder och bra passform är ett måste och lufta pälsen ofta. Sedan rejält med pälsglans på utsatta ställen.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Läste att fårskinn kan ge brännsår om den ligger nära huden. Hur mkt sanning ligger det i det tro? någon som vet om coolback paddarna är bra? läste att dom är tjocka? inte så bra om det är för tjockt under sadeln.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Man får ju skilja på skav och skav.
Att vinterpäls blir bortnött är inget problem. Bara fult.
Och i de fallen har jag då aldrig märkt att huden skulle bli irriterad.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Min också super känslig för skav så här på senvintern. Han får skav av ALLT, tyglarna, tränset, sadeln, schabraken, täcken(rambo) osv osv.

För en månad sedan började jag ge honom B-vitaminer, kiselgur och 1 paket jäst/dag. Finns inte ett skav kvar. :bump:

Det enda schabraket som inte skaver bakom sadeln för mig (nu när de är så känsliga) är ett Pontus Westergren schabrak, outstanding! :bow:
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Fast jag ser det som ett problem. Även om pälsen bara skavs bort så kan det bli ett problem om man då utsätter området för tex tyg. tyglar. sadel. täcke etc. jag vill inte ignonera skaven utan försöka åtgärda det så gott det går. Att undvika dom helt går nog dock inte.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Om det är rejäla skav du har, dvs pälsen är helt borta, så bränner fårskinn. Det som hjälper är ett material som rör sig med pälsen och inte orsakar friktion - ren eller rådjursskinn.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Det är blandat, skavet från täcket, där är pälsen helt borta. Inte så att det blöder men jag hann nog se det i tid, tack och lov. Köpte renskinn till honom men han fick allergisk reaktion av det. Svullnade upp. (testade ca 4-5 ggr) Tog bort det och svullnaden försvann direkt. Han blev även väldigt varm på skaven efter ridning med renskinn. Men ingen värme om man använt fårskinn.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

För att förebygga kan man använda pälsglans. Då minskar friktionen. Det är ju som nämnt tidigare den "gamla" pälsen som nöts.
Sen kan det vara bättre att använda vojlock istället för schabrak. De ligger oftast inte så platt på ryggen.
Jag hade använt fårskinn. Gärna inte en pad eller en vojlock utan ett löst skinn.
// Linda
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Jag använder en luddig hundfilt närmast hästen. Min får lika mycket skav varje år, oavsett klippning eller inte. Jag luddar in och rider ändå men försöker såklart tänka på att inte hålla skänklarna emot det skavet etc. Framförallt, variera utrusningen! Min får skav av att ha samma nosgrimma två dagar i rad!
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Min arabkorsning får åxå skav av kanten av schabraket men det är bara nött päls inte så att han är besvärad av det och han är en riktigt dramaqueen, han dör av ett skrubbsår ungefär ;)

Första året jag hade honom så helklippte jag som jag alltid brukar göra men han frös så mkt så vintern efter fick han va en lurvtuss över hela han, men han fick mer skav då, både fram på bogen samt all päls samt röd och irriterad hud bak vid schabraket, så då blev de barbacka tills det var bra, vilket tog ordentligt lång tid, tvättade även med nåt som "lugnande" kommer dock inte ihåg exakt vad.
Men när han blir helklippt får han faktiskt mindre skav, vet inte om det har att göra med att han får otroligt lång päls så den nöter mer...
Sen är jag noga med att borsta o ha rena hästar samt all utrustning ska vara ren, tvättar täcken ofta.
(Men jag har ju läst din blogg så jag vet ju att du är noga ;) )
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

haha. ja här används alltid ren o putsad utrustning :) har dock inte haft pälsglans så jag kan testa med det. Har beställt en fårskinnsvojlock tillsvidare.
 
Sv: Skavsår, hjälp med pad

Pälsglans ska du inte ha på om huden är skavd dvs ingen vidare päls finns kvar ... Har du otur irriterar det ännu mer .
 

Liknande trådar

P
Hästvård Någon som har något bra tips på vad man kan göra för att förhindra skav. Min häst har fått skav på bogen efter täcken och på ryggen...
2
Svar
36
· Visningar
4 036
Senast: pooutinoouti
·
E
Hästvård Min kompis har köpt en häst och det har visat sig att han väldigt lätt får skav. Han är väldigt kortklippt så nu när han har fått skav...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Muehh
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 200
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp