Skavsår/blåsor

sassiball

Trådstartare
Vid sadelgjorden. Fattar inte att jag inte märkt det tidigare, då hade jag gjort något åt det. Jag har upplevt min unghäst som pigg och nästan lite stressad (konstigt..) vid ridning. Idag så råkade jag peta på en blåsa när jag skulle svampa av henne efter ridturen och hon hoppade till såklart. Arma häst!

Jag har en mjuk lädergjord som jag trodde var jättebra men tydligen inte. Jag tvättade hela området med hexocil (svampdödande) och sprayade sen med blåspray på blåsorna.

Någon som har något annat tips? Hon kommer inte att ridas förrän detta är borta.

Sv: Skavsår/blåsor

Är det från insektsbett eller hur ser de ut? Mitt fullblod har ofta bulor i sadelgjordsstaden på sommaren, eftersom bromsarna gärna sitter där och biter. (4-ess-salva brukar ge lindring.) Man ser att det är bett eftersom bulorna är såriga i mitten.

Bulorna var såriga. Det kanske är efter insektsbett, jag vet inte. Jag har sett att det suttit lite flugor där i sommar men då har det inte sett ut som nu. Blåsorna är väl ca 4-5 mm stora och ett par mm höga. Eller det är nog mer bulor än blåsor förrestän. Anledningen att jag tvättade med hexocil är att det hjälper mot ex regnskållor och detta är ganska likt det.

Hon reds inte alls i somras utan hade vila. Jag tror hon haft detta i ett par veckor eftersom jag märkt ett udda beteende i ridningen. Hon är öm hela vägen där sadelgjorden suttit. Tänkte fortsätta med blåsprayet ett par dagar och se hur det ser ut, och jag tänker absolut skaffa en annan sadelgjord åt henne.

Låter som insektsbett. Alla hästar är ju olika känsliga, min pålla går t.ex. bra att rida trots bulorna. Men jag smörjer med salva och sprayar över med flugspray varje dag när det är som värst.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har extremt känslig hud på magen, han är nog inte gjord för ridning egentligen :( Fick skavsår förra sommaren och då fick...
Svar
16
· Visningar
1 936
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp