skavsår av läderträns?

Cornelia

Trådstartare
Det sägs att hästar får skavsår av de vanliga lädertränsen om man rider långt och "svettigt". Stämmer det? Vad har ni för erfarenheter och vilka material ger i så fall inte skavsår?

Sv: skavsår av läderträns?

Det sägs att hästar får skavsår av de vanliga lädertränsen om man rider långt och "svettigt". Stämmer det? Vad har ni för erfarenheter och vilka material ger i så fall inte skavsår?

Jag har ett läderträns av distansmodell till hästen. Hon har aldrig fått skav av det, men det är svårare att sköta än tränsen av biothane som många använder sig av.
Det jag har är naturfärgat och det har blivit missfärgat pga svett, vatten & lort som kommer från hästen.
/Camilla

Min häst har inte fått skav av sitt läderträns. Red med det på en 160km utan problem.
Nu har jag köpt ett plastträns för att jag vill ha färg!

Om läder ger skav beror mycket på hur det är skött, hur tränset är sytt & "uppbyggt" o.s.v.. Vissa hästar får lättare skav av det än andra, men sitter det riktigt bra och är välskött och mjukt, minimerar det i alla fall risken. Viktigt också att hålla rent under tränset, smuts ger lättare skav.
Nylon är ett material som ger skav betydligt lättare än läder, detta pga att nylon har högre friktion mot hårremmen än läder har.
Biothane är typ nylon överdraget med en speciell plast, vilket inte ger skav och därför är väldigt populärt.

vissa av mina läderträns ger skav, tror det är som Liten säger ovan, hur det är skött och vilken typ.

Dock rider jag helst med biothane träns, tycker dom är mjukast och mest lättskötta.
Plasttränsen upplever jag skaver mer än lädertränsen iaf på mina hästar.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: pepp
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur