Skaver på svansen

C

Cashis

Hej!
Har en häst som varje sommar kliar sönder sin svans vid svansroten.. förmodligen har hon bett där som kliar men det ser inte så snyggt ut.

Någon som har tips på nåt bra medel eller annat som man kan använda sig av för att få behålla svansen??

Sv: Skaver på svansen

Har samma problem! Helt hopplöst. Speciellt eftersom hon har en sån liten och tunn svans, min pålle. Det blir inget kvar :(

Jättetacksam för tips!!

Hej!

Har haft samma problem på min pålle. Fungerade utmärkt att smörja svansroten med Equidox (har för mig att det heter så, finns hos de flesta ridsportaffärer) + glansspray. Har även fått tips om Aloe vera gel.

Lycka till ;)

Hej!

Har haft samma problem på min pålle. Fungerade utmärkt att smörja svansroten med Equidox (har för mig att det heter så, finns hos de flesta ridsportaffärer) + glansspray. Har även fått tips om Aloe vera gel.

Lycka till ;)

Equidox - tinktur mot svansklåda ;)

Det kanske kliar under svansen? Svampa av ordentligt där med när du ridit hästen svettig. Jag har f.ö samma problem, jag tar helosan på.

Tack så mycket! Tänkte väl att någon hade samma problem, ska prova mig fram och hoppas på en sommar med svans!

Hej! Ja, även jag har samma problem, verkar börja vid hårfällningen. Iår har jag börjat smörja med Alovera gel och det verkar fungera, han har iallaf. inte skavt så mycket som tidigare. Förr har jag provat med Helosan både vanlig och sol men det har inte hjälpt så mycket. Hoppas på en somma med "hel svans", tack för de andra tipsen. :)

För min del så kliade min häst lite i svansen så jag köpte
Equidox - tinktur mot svansklåda ... Sämst- det blev värre....

Håll hästen ren under svansen. Se till att svansen är ren- gärna diskmedel eller jodopax, lactacyd... Är inte så mkt för hästschampoo....
Pälsglans gör att den inte går sönder lika lätt. Borsta mkt med en hårborste så kanske du hjälper till att hålla kliet borta.... Kanske behöver hästen rensa bort lite gamla skinnrester- mjäll typ...

Om inte det funkar så hade jag nog provat ASVH eller vad den heter. Den brukar hjälpa hästar med eksem bra. Även knott o så...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka