P

PLUPPEN12

Min HÄst (arab) Har SÅ Otroligt LÄtt FÖr Skav, Helst PÅ Vintern. Jag Har FÖrsÖkt Det Mesta (bogskydd Mm), Men Ingenting HjÄlper :( Han Ser FÖrskrÄcklig Ut Med Skav PÅ Bog, Hals, SkÄngellÄge.... DÅ Är Jag ÄndÅ FÖrsiktig Och Noga Med All Utrustning Mm. Tips Ngn??????

Sv: Skav!

skriver hurdå? första gången jag är inne här så vet ej riktigt hur man gör..:confused:

Lite tips:
-Ha alltid täcken med blank insida, helst aldrig vanlig halsskärning utan halvhalse som går fråmåt vid manken
-Se till att hästen är helt ren innan utrustning tas på
-Pälsplans på utsatta ställen under täcket osv, men inte i sadelläget.
-Se till att ha sadel som passar och som ligger still, inte rör sig fram och tillbaka när du rider.
-Ha inte grimma på mer än nödvändingt, då helst i läder eller ev med ludd på
-Alltid rena schabrak och vojlockar
-täcken får inte heller strama hårt över bogarna då det skaver när hästen rör sig.
-se över foderstaten, kanske lägga till några matskedar linfröolja för att bättrea på pälskvaliteten? Extra b-vitamin nu när de fäller och är känsliga i pälsen
-använd inte sporrar i pälsfällningsperioder, stilla skänklar när du rider.

Lite tips:
-Ha alltid täcken med blank insida, helst aldrig vanlig halsskärning utan halvhalse som går fråmåt vid manken
-Se till att hästen är helt ren innan utrustning tas på
-Pälsplans på utsatta ställen under täcket osv, men inte i sadelläget.
-Se till att ha sadel som passar och som ligger still, inte rör sig fram och tillbaka när du rider.
-Ha inte grimma på mer än nödvändingt, då helst i läder eller ev med ludd på
-Alltid rena schabrak och vojlockar
-täcken får inte heller strama hårt över bogarna då det skaver när hästen rör sig.
-se över foderstaten, kanske lägga till några matskedar linfröolja för att bättrea på pälskvaliteten? Extra b-vitamin nu när de fäller och är känsliga i pälsen
-använd inte sporrar i pälsfällningsperioder, stilla skänklar när du rider.

har provat allt det där men inget funkar:(...

linda in hästen i bomull och ställ den i hagen och rör den aldrig!

haa, nä men skämt åsido.
ge b vitamin,. det förbättrar pälsen och stärker huden. det låter konstigt, men det funkade på min som fick skav när man tittade på henen..:crazy:

jag har gett b-vitamin senaste året, men nu har jag bytt fabrikat!!!.. det andra kanske inte funkade..

Min erfarenhet är att det är bättre att täcket sitter åt (dock ej stramar) över bogarna, än ett täcke med mycket bogfrihet. Det senare ger friktionsskador när det hela tiden glider fram och tillbaka.

Immer

Har precis samma problem och får ingen styrsel på det... Vad som dock har gjort skillnad på ryggen är att vara noga med val av schabrak. Många är helt rakt sydda över ryggen och bör istället vara formade efter manke och upp mot kors. Pälsglans på bogen!

jag köpte ett horseware täcke med avtagbar hals blå/rutigt som r helt J*VLA super bra. min häst har alltid haft skav av täckena å de e inte små skav vi pratar om. men sedan jag köpte de täcket har det ej synts till. sen sammtidigt som jag bytte täcke började hon få olja i maten så jag vet om de kan göra någon skillnad men täcker är helt enkelt de bästa jag köpt på länge. sitter bra i manken mm å sitter lös å ledigt i bogen.

Vart kan man få tag i ett renskinn?

Om man ska ge hästen B vitamin, tex linfrö olja. Hur mycket ska man ge åt gången & hur ofta ?

jadu, det var en bra fråga...
jag fick mitt av en gammal kompis!

Kanske kan söka på den där auktionssiten?

B-vitamin finn i både ren form och i vitamintillskott att köpa i hästsportaffärer och hos de flesta foderhandlare. Det står på förpackningen hur du ska dosera. Annars finns det gott om b-vitamin i vetekli, som man kan ge ca 100g/100 kg kroppsvikt, (dvs riktilinje omkring 400 g för en större ponny och uppåt 600 g för en stor ridhäst) per dag.

Linfröolja finns på samma ställen eller i mataffären. Lagom dos om man ger det för pälsens skull är nog någon matsked eller ½ dl per dag, nedrört i annat foder.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: sweep
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: jemeni
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
307
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka