C

Cavarella

Hej! Varje vinter när min häst satt sin vinterpäls så får hon skav efter sadeln. Alltid på samma ställe. Precis bak vid putan. Fast på båda sidor då. Jag har bytt sadel ett antal gånger men de spelar ingen roll vad jag har fför sadel. Just nu har jag en bomlös. Hon har absolut inte ont där men tycker bara de e märkligt. Kan de bara va så enkelt att hon e känsligare i pälsen på vintern o de skavs av läättare?? Ja har ingen aning.

Sv: Skav

Vinterpälsen är ofta känsligare än sommarpälsen, så håren går lätt av. Många hästar får ju också avskavd päls vid t ex skänkelläget på vintern. I bakkant på sadeln så rör sig ryggen en del, så det blir lätt avskavt även om sadeln passar. Man kan testa att ha på lite pälsglans just där, och att ha ett skinn under sadeln.

Det är ganska vanligt att de blir mer skavkänsliga i vinterpälsen.
Pälsglans skulle jag inte våga ha i närheten av sadelläget :crazy: Ren- och fårskinn funkar bra mot skav tycker jag!

OKej tack för tipsen :) Var får man fatt i renskinn då? :S

På vägen upp till skidorterna ;) Det finns massor av sådana skinnaffärer och de har ofta just rea på lite mindre renskinn som passar perfekt under sadeln. Annars brukar alltid Lillhästen i Stav (webshop) ta in till vintern men har för mig att de brukar vara lite dyra..
Jag köpte mitt i Malungsfors, där den där älgen står på höger sida :)

Googla på renskinn häst så får du upp många träffar.
Jag ska skicka efter ett till min häst som är 60x60 cm. Det kostar 440 kr + frakt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Min ponny har börjat få jätte med lät skav. Hon får skav bak vid sadeln, vid buken ( från täcket ), hon har fått skav att att rulla...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Nevermind
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 172
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Tänkte bara fråga om skillnaderna från en equipe olympia 2014 och en equipe olympia 2018? Vad har ändrats typ? :confused: Och...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: hola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka