Skav ifrån sadeln och schabraket!

H

hon_med_skäcken

Har en gammal Stübben (dressyr) sadel när jag rider dressyr. Har använt den länge utan några problem. Har oxå en ganska ny golden star hoppsadel.

Nu på jullovet märkte jag att han började få skav ifrån bossorna på sadeln. Jag fick för mig att det var dressyrsadeln eftersom jag ridit i den mest.
Jag använder nu hoppsadeln med teddy padd och fårskinnspadd. Skaven går inte bort:( Men han har inte ont för jag kan trycka hårt utan reaktion. Nu har han även fått lite skav ifrån schabraket. Är vissa hästar känsligare för skav på vintern? Hur kan man förebygga skaven? Några tips?:confused:

Sv: Skav ifrån sadeln och schabraket!

Vinterpälsen nöts lite lättare än sommarpälsen men nötningen beror på att utrustningen inte ligger still. Dvs din sadel ligger inte bra och det behöver du göra något åt. Att du använder teddy och fårskinn är ingen garanti för att det ska vara bekvämt för hästen, en sadel som passar kan du använda utan vojlock utan att hästen ens blir rufsig i pälsen. Om din sadel är utprovad utan paddar och fårskinn kan du faktiskt förvärra situationen genom att använda grejer som inte behövs. De förändrar ju hur sadeln ligger på hästen.

okej.. Konstigt att han har fått skav nu då.. jag köpte sadeln i våras och har inte haft några problem innan..

Ja, det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med ;) mer än att säga att mycket händer i musklerna på 7-8 månader. Jämför bilder och se vad som hänt i kroppen på hästen så kanske du hittar förklaringen till varför sadeln inte passar längre. Du som ryttare kan också få sadeln att röra på sig beroende på hur du sitter på hästen. Filma gärna din häst under ett vanligt ridpass och be en sadelutprovare titta på hur du rider och på skaven på hästen så kanske ni kan hitta en bra åtgärd som får det hela att fungera utan att behöva byta sadel igen.

mm:/ Jag har funderat nu och dels så kan det vara att musklerna har ändrats på honom.

Men jag har suttit och funderat på varför det har uppkommit just nu. Jag köpte en fårskinns padd i höstas som jag hade tänkt att ha under den nya hoppsadeln, (min tränare tyckte att jag kunde ha en padd under den i början, innan den är inriden) Jag tror faktiskt det kan bero på den padden att sadeln glider!

Jag hade inte något skav innan dess och jag har faktiskt kännt att sadeln har blivit lite glidiare ibland med padden (men inget jag har tänkt på:angel: ) Ska ta bort allt sånt nu och testa och rida utan.:) Får se om det blir bättre! Kram

Min häst har också skav.... Just nu beror det på att sadeln behövde stoppas om, stoppningen hade liksom åkt fram moch lagt sig i mitten så att sadeln glappade.. Men han har haft lite lite skav innan och enl "såna som kan" (massör, kiropraktor, sadelmakare) så kan det bli lite skavigt på vissa hästar. Det man ska vara uppmärksam på är att det inte är mer skav på ena sidan och att hästen inte har ont när man trycker. Självklart är skav aldrig bra.. Är sadlarna utprovade?

Mina erfarenheter av skav är att när det väl börjat bli märken så blir det bara värre och värre, även om man åtgärdat problemet så att säga.. Sadeln ligger ju hela tiden där ändå.. Det går nog inte bort förrän din häst sätter ny päls till våren, om du inte kör utan sadel ett tag vill säga....

Hej min häst har fått skav av sin sadel och schabrak så jag kommer honom låta vila sin rygg från sadeln i ca 3 veckor så att se om det blir bättre,men han ömar jätte lite men det beror inte på sadeln utan vädret dock vad jag har märkt i alla fall men jag kan ha fel om det.

Ja okej..:) Ska testa utan pad och se om det blir bättre.. Sadeln sitter prima och stoppningen är ju ny.. Sadeln gick på 12.000 och det är en presstige golden star.. Det var en utprovare som kollade ut sadeln och den klappade inte någon stans.. Men jag tror jag vet felet. för jag har börjat använda padden mer och mer och det är nog derför sadeln inte ligger riktigt still..

Ja okej..:) Ska testa utan pad och se om det blir bättre.. Sadeln sitter prima och stoppningen är ju ny.. Sadeln gick på 12.000 och det är en presstige golden star.. Det var en utprovare som kollade ut sadeln och den klappade inte någon stans.. Men jag tror jag vet felet. för jag har börjat använda padden mer och mer och det är nog derför sadeln inte ligger riktigt still..

Jag köpte en likadan sadel utprovad av sadelmakare i mars. I augusti låg den riktigt illa!
Hästar ändrar sig snabbt. Det som passade igår kanske inte alltid passar idag.
Sen antar jag att inte utprovaren provade ut den med en massa paddar. Låg den perfekt utan pad ligger den troligen inte perfekt med pad.

Jag köpte en likadan sadel utprovad av sadelmakare i mars. I augusti låg den riktigt illa!
Hästar ändrar sig snabbt. Det som passade igår kanske inte alltid passar idag.
Sen antar jag att inte utprovaren provade ut den med en massa paddar. Låg den perfekt utan pad ligger den troligen inte perfekt med pad.

Japp jag tror dej..:P Red idag utan någonting under.. Sadeln glider ingenting så jag hoppas att skaven går bort snart :crazy: Men det kan nog ta tid.. är det värsta.. Tack för tipsen folk!

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: oki
·
B
Träning jag har haft en häst som stack nydligen, men tyvärr såld nu p g a olycksrisken..:( iaf har jag en ny häst nu, som var väl pigg ibland...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025