Skav i rumpan!

morris

Trådstartare
Blev inspirerad av tråden "skav av w-sadel" men i det här fallet handlar det inte om hästen... det är nämligen på MIG sadeln skaver!
Är det nån som har råkat ut för det här? Alla jag har hört har varit sååå nöjda med sin mjuka sköna w-sadel :crazy:
Jag brukar oftast undvika problemet genom att rida barbacka, men ibland när jag tränar eller rider på långritt vill jag ju ha sadel för att skydda hästens rygg lite... Men sen ha jag ont i baken i ca två dagar efteråt, kan inte fatta att en sadel kan vara så HÅRD. Det är ju som att sitta direkt på en kantig träsits... :mad:
Är det bara jag som har för känslig rumpa eller? Kanske ska försöka träna upp lite "okänslighet" ;)
Nån annan som får ont i de arma sittbenen?

Jag har inte dom problemet för jag har en väldigt mjuk sits i min sadel. Men jag vet att det finn sadlar som är totalt stenhhårda i sitsen..
Men du kan ju alltid lägga en skinnfäll i sadeln så blir det lite mjukare, det brukar jag ha på vintern när det är kallt och om man rider långritter.

Ja, jag har funderat på det många gånger, men aldrig testat... ligger den verkligen kvar? Jag har liksom fått för mig att den skulle glida o ha sig... :confused:

he he...min sadel är likadan. Jag har inte bara fått ont i mina sittben utan även varit helt skinnflådd mellan bena endast p.g.a sadeln. Köpte ett fårskinn som var utformat för en w-sadel. Kostade iofs 780 kr men det va det värt! Visst kan man bli lite öm vid sittbena om man rider längre turer men inte så mycket värre än vad du blir normalt av en "normal" sadel! Hoppas det blir bättre! :bump:

Jag köpte ett billigare skinn på OK som man har i bilen egentligen, kostade runt 3-400:-. Klipp av gummibanden som du egentligen ska ha runt sätet i bilen och knyt fast dom i sadeln istället. Sen gjorde jag ett hål för hornet trädde skinner över hornet.. Mitt ligger helt perfekt, glider aldrig omkring.

Oh, vad skönt att höra att fler har samma problem :o
Ska försöka hitta ett lämpligt skinn nånstans (verkar ju som det fungerar för er) så kanske jag slipper ömma bakdelar... :crazy:

Använder oxå ett fårskinn gjort för att passa westernsadeln
o det är jätte varmt o skönt.
Hörde av en kompis som hade hittat fårskinn på Ikea
som hon hade gjort om som funkar lika bra som mitt dyra!

Intressant att det finns fler med detta problem.... Själv har jag ingen egen häst eller sadel men har fått uppleva detta hemska fenomen alltför många gånger (skinnet har verkligen blivit avskavt). Jag har dock precis som andra här kommit fram till att det verkligen finns hårda/obekväma sadlar men många gånger har mitt problem varit att sadeln/sätet har varit för STORT. När hästen då tex har galopperat "schvingas" man ju i runt i sadeln (lite överdrivet), dvs man får inte det stöd för baken som man behöver.
För egen del tycker jag att om man rider i en för stor sadel så är det värre än om sadeln storleksmässigt passar fastän den är hård. Vet med andra ord hur det känns....

Man kan ofta få skavsår i baken när man har stoppad mockasits på sadeln, därför att byxorna suger fast i sadeln och all friktion blir mellan byxor och rumpeskinnet. En s k hardseat är blank och friktionen blir mellan byxan och sadeln, vilket är att föredra!

Precis! Kunde inte ha sagt det bättre! Sadeln jag rider ÄR för stor för mig, skulle nog få i en till ika stor utan alltför stora problem... Det blir faktiskt som att åka rutschkana fram o tillbaka i galoppen. :crazy: Men tyvärr är det varken min egen sadel eller min egen häst, så jag kan inte göra nåt åt det. :(

Jaha, det kan ju vara en förklaring. Jag TROR att det ska föreställa vara stoppning under (mocka)sitsen, men jag har inte direkt märkt av den... :o

Vid massproduktion av sadlar så kan man fuska med grundsitsen (det som är under det synliga sitslädret) om man gör en stoppad sits, dessutom är det billigare och enklare att göra en stoppad sits då man tillverkar den i minst tre bitar och sedan gömmer skarvarna under stoppning och mocka. Så en stoppad sits är för det mesta att gömma ett dåligt underarbete . (och som bonuseffekt få skavsår i rövven)

Jahaa... det finns alltså fler hårda sadlar än min ;) Skavsår har jag inte fått, men rejält öm i sittknölarna blir jag :o Det där med att lägga på ett fårskinn verkar som en bra lösning, det måste jag prova illa kvickt!

Vad är det för sadel? Man får inte glömma att riktigt arbetande cowboys sällan sitter i sadeln utan mer halvstår. Deras ranchsadlar och Oldtimersadlar är rena kyrkbänken men blir helt ok med en häst med rörelser som en QH. Ska man sitta mjukt och bekvämt bör man ha en typ trail, Pleasure eller reining.

Jag vet inte vilka "arbetande cowboys" du studerat, men dom jag umgåtts med har alla suttit på röven djupt nere i sin hardseatsadel. Jag vet heller inte vilka speciella rörelser en QH skulle tänkas ha för att en hardseat skulle vara bekvämare, än på ett kallblod?????? "Plain B S" !

Ojj... ja, vad var det nu igen ;) Det är i alla fall en sån där "arbetssadel" med lindat horn... (högt bakvalv, fast det kanske alla sadlar har :smirk: )

Åk till USA och var med grabbarna och tjejerna som jobbar dagar i sträck i sadeln. Något även Ronny Å. tog upp på en clinic nyligen. QH och ranch hästar har lägre form än de flesta andra raser och bär ryggen på ett annat sätt. Rörelsen flyter mer än blir gungig som t.ex. nordis.

Har varit och jobbat på ranch i Montana så jag har ridit ranchhästar dagar i sträck ( ingen turistranch!)och har själv en kallblodsvallack så jag har bra referensmaterial för en egen uppfattning, utan att behöva åka på clinic och höra någon berätta "hur det är i verkligheten" av Ronny Å eller någon annan auktoritet.

jag ha aldri fått skavav min saddel
pappa köppte den på börjes å den ä jätteskönn!!! :D :bump:

Liknande trådar

Western Jag varken tränar eller tävlar western men både har en w-sadel och funderar på att köpa en ;) Jag kan inte mycket alls om den här sidan...
Svar
5
· Visningar
2 033
Senast: alazzi
·
Utrustning Postar en ny tråd, har tidigare kommit fram till att min nuvarande syntet-allroundsadel inte passar min häst. Ju mer jag läser och...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: Moggie
·
Trav Ni med korsis hästar, hur tränar ni för att undvika korsis? Och vad har ni för tankar och funderinga och erfarenheter? Humlan...
Svar
15
· Visningar
1 607
Senast: Corminta
·
Hästvård Som många säkert vet så har jag en kallblodstravare(9 år), dock aldrig travtränad eller startad men körd med speedcart dom första 4...
Svar
17
· Visningar
1 629
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur