skav av schabraket?!?

T

TheOne

Min häst får skav av bakkanten på schabraken uppe över ryggen och lite lite ner på sidorna... det kvittar vilket schabrak jag använder och det är endast vintertid! Varför?? Någon som har något tips om vad man kan göra??
Han är fullblod, ett annat fullblod i stallet hade likadant förra vintern, vet inte om hon kom på något för att bli av med det och hon är inte kvar i stallet i år....

Sv: skav av schabraket?!?

Finns tyvärr inte så mycket att göra, så länge hästen inte har ont i ryggen, börjar den ömma över de skavda fläckarna kan det vara läge att byta sadel, men har den en utprovad sadel så är det ingen fara.

Vinterpälsen brukar vara lite mer känslig för nötning än sommarpälsen.

Min häst har också sådana fläckar, och så har mina yllestrumpor nött lite just nedanför schabraket..

Testa vojlock? Eller rida utan något alls under sadeln? Det blir så när pälsen e lång, mina har oxå haft det.. Se som sagt till bara att den inte blir öm..

Låter skumt, men det är väl bara att rida med en vanlig vojlock på vintern?

:o Hade ett schabrak förut som skavde längst bak, slängde den faktiskt. Var ngt med kantsömmen på just det schabraket, har aldrig fått det av ngn annan;) :bow:

Min häst fick också lite 'gnag' bak på ryggen förra vintern, trots att sadeln ligger bra. I år har jag köpt ett renskinn att ha under sadeln så länge hon har vinterpäls, och nu syns ingenting :) Funkar jättebra!

Så länge den inte har ont av det är det nog ingen fara.
Som nån annan skrev är vinterpälsen känsligare. Min häst har fått skav av tyglarna varje vinter. Vilket hon aldrig har annars..?

Jag sprayar pälsglans där dom får skav. Glider lättare då och skaver inte så mkt. Har en häst som får skav av tyglarna, täcket och schabraket. Men pälsglans hjälper en hel del.

Schabrak eller vojlock, det kvittar vad jag använder! Han får skav ändå... Har provat med pälsglans, men ska ösa på lite mer rikligt och se om det hjälper :) Han är helklippt en gång i år, sen halvklippt em gång, så pälsen på ryggen är inte jättelång, mer "sommarlång", men är väl känsligare ändå eftersom det är vinterpäls... än sålänge har han inte ont av det, men det ser ju väldans tråkigt ut :(
ska undersöka det där med renskinn el dyl att ha under också! :)
tack för tipsen!

Schabrak eller vojlock, det kvittar vad jag använder! Han får skav ändå... Har provat med pälsglans, men ska ösa på lite mer rikligt och se om det hjälper :) Han är helklippt en gång i år, sen halvklippt em gång, så pälsen på ryggen är inte jättelång, mer "sommarlång", men är väl känsligare ändå eftersom det är vinterpäls... än sålänge har han inte ont av det, men det ser ju väldans tråkigt ut :(
ska undersöka det där med renskinn el dyl att ha under också! :)
tack för tipsen!

Renskinn har funkat jättebra på ridskolans hästar, både på de med skav och de som fått "foderknölar" i sadelstaden..

Min häst får skav av bakkanten på schabraken uppe över ryggen och lite lite ner på sidorna... det kvittar vilket schabrak jag använder och det är endast vintertid! Varför?? Någon som har något tips om vad man kan göra??
Han är fullblod, ett annat fullblod i stallet hade likadant förra vintern, vet inte om hon kom på något för att bli av med det och hon är inte kvar i stallet i år....

and fårvojlock el endast fårpadd.
min häst är det fullblod i också och han är exakt likadan

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
388
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka