Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vad har ni för erfarenheter av olika sadelgjordar. Jag har en bred filtgjord och min häst får skavsår av den. Finns det bättre sadelgjordar som orsakar mindre skav. Tacksam för tips.
Nu kan jag inte de korrekta namnen på gjordarna, men jag hade en förut som var gjord av flera "rep". Blev liksom ett platt band av tunna rep som avslutades med en ring på varje sida. Hajar du? Den skavde iaf på pälsen på pållan, så jag testade en annan (som jag använder nu). Den är gjord av något slags läder med typ teddyfoder på sidan som ligger mot hästen. Den har naturligtvis också ringar, men lädret går liksom innanför det och skyddar hästen. Jag vet inte exakt hur bred den är, men runt 8-10 cm skulle jag tro.
Jag är mycket nöjd med den gjorden och vill inte byta den.
(Förstod du mina ovetenskapliga förklaringar? )
Tror Morris har rätt, teddyfodrade sadelgjordar är bäst, sen finns det gjordar av neopren som går bra på mina hästar men dom svettas mycket under dom om man har dom på sommaren..
Jag har både gjord och pad i neopren. Visst blir det lite svettigt, men det bästa är ju att man kan tvätta dem så lätt och fort.. Något som kan orsaka skav är ju just smuts..
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.