Skav av kindkedjekrokarna

Corax

Trådstartare
Jag hade lite förträngt problemet jag har med kusen kontra kandaret då hon inte gått med det sedan oktober förra året (skadad).

När jag red med det igen nu så kom jag på... de där eländiga kindkedjekrokarna och den där eländiga kindkedjan. :grin:
Jag har vanliga krokar på stången men de nyper henne.

Jag kan omöjligt vara den enda hästägaren med detta problem så jag skulle gärna vilja ha inputs på hur man kan komma runt problemet.

Jag har två par olika uppsättningar av krokar hemma som jag köpte förra året men aldrig hann testa. Ett par vanliga med gummiöverdrag och ett par längre, platta med en cirkel i (Googlar man bilder på kindkjedjekrokar så är det de första). Det känns som att de med gummi kommer att klämma/skava lika mycket då formen är likadan som de jag har nu. Kanske att de sistnämnda funkar.

Men hur har ni gjort?
Tänkte även ett tag på att vira in krokar och kedja med nått (wet-rap typ)men vet inte hur praktiskt det är.
Hästen är nämligen inget fan av kedjan heller utan går nu med en gel-padd som gärna vänder sig (och då nyper kedjan).

Har även kollat på Sprengers stång med fasta krokar men har hört mest negativt om den.
Annars kanske byte av stång är rätt tanke?
Har även kollat på Bombers men har ingen erfarenhet. Någon?

Senast ändrad:
Sv: Skav av kindkedjekrokarna

Jag hade provat att sätta på en skumrem. Denna bör ju även motverka att kedjan snurrar runt. En enkel sak att testa innan man börjar laborera! :)

Sen kan det ju vara så att hästen har liten mun men stort huvud (som min). Alla stångbett ger honom skav av överskänkeln så jag har helt enkelt använt ett skruvstäd och bänt ut dem. Det hjälpte verkligen! :)

Samma här! Tror inte att jag äger ett stångbett (3-4 pelham & kandar) utan att de är utböjda över mundelen. Bara att sätta i skruvstädet, och vara försiktigt våldsam ;).

/AA

Det verkar som att jag får plocka med mig stången till jobbet i morgon. ;)
Men då menar ni att vinkla ut överdelen där sidostycket fäster?

Någon som har stång med rörliga skänklar? Gör de någon skillnad eller blir det bara skramligare?

Sen såg jag en bild på häst med kandar där kedjan var fäst mellan stång och bridong. Är det vanligt?

Ang skumrem så köpte jag en i höstas, men vart den har krupit och gömt sig vet jag inte...

Senast ändrad:

Problemet är att dom är inåtvända från början, det är bara sprengers som inte är det.
En bra, "platt" tång och bra vinkel så böjer du ut dom på ett litet kick.
Att det inte är gjort från början är en gåta, helt onödigt.
Böj dom ut från hästen, man får kolla så man får ett hum om vart man ska böja.

Jag fick också böja ut mitt, och ha skumrem.

Jag har en vippkandar, det behövde jag inte böja ut, du kan låna det om du vill, tror jag har några till olika stänger också ifall du vill prova.

En sån har jag faktiskt (har en uppsjö av olika kedjor och krokar). Ska se om jag kan passa in den på kandaret.

Någon som har en bild på hur mycket ni bänt ut?

Mimus; jag ska kolla hur det blir med det jag har efter lite modifiering. Men sen lånar jag gärna! :)

Min 29-åriga ponny har t6appat elasticiteten i huden en del. Hans mun har tjockat till sig som Simpson-gamlingarnas läppar. Så alla stänger och krokar riskerar klämma hans läpp mellan krok och bett.
Nu har jag moddat hans stång och krokar. Han har en stång från Sprenger och deras extralånga och platta krokar.Stången är utåtböjd i överskänkeln. Min tränare är också hovis. Han fixade stången så den passar ponnyn. Det räcker för det mesta.
Men i periuoder har jag också klätt krokarna i någon skumgummiliknande padd jag köpt från Kavalkade. Fick tipset av en som ägde en ridshop i närheten och hade gammaelhäst.

Nja, det tror jag väl inte?
Jag bände ut sidostycks-ringarna och bytte kindkjedjekrokarna. Det blev mycket bättre!

Jag improviserade lite och det verkade bli hyfsat bra.
Så du slipper komma ihåg att fota. :)

Nja, det tror jag väl inte?
Jag bände ut sidostycks-ringarna och bytte kindkjedjekrokarna. Det blev mycket bättre!

Om du måste bända ut de övre ringarna är det troligtvis för kort.

Jag har då aldrig hört talas om ngn som behövt göra så:confused:

Bända ut överskänklarna hör ju mer till regel än undantag om man inte har dom dyrare stängerna typ Sprenger där dom är utbända från början. Jag har för mig att det t o m står i ngn gammal dressyrhandbok som jag har att det är att rekomendera att böja ut överskänklarna. :)

Men då torde stä'ngerna oxå vara från... 50-talet;)

Jag har för mig att de är svängda. Ska kolla om det är skillnad på vanliga o sprengers:idea:

Jag fick bända ut överskänklarna på mitt sprenger, och då var det ändå 13,5, hästen har normalt 11,5.

Jag uppfattar också att det är mer regel än undantag att man får göra så. Minns även att jag gjorde det på Indys, och på den tiden hade man ju mycket längre bett, mitt jag använde då var 14,5.

På de billigare från Hööks som jag köpte till honom på senare år har jag aldrig behövt korrigera.

Jag har en äldre billigare stång där överskänklarna var i linje med underskänklarna.
Jag kollade på en Sprengerstång och bände ut mina lika mycket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka