Skatter vid företagande?

Asa_S

Trådstartare
Momsen är ju kopplad direkt till omsättningen, men hur är det med andra skatter? Om jag själv arbetar i mitt eget företag (enskild firma), finns det andra skatter och avgifter som uppkommer redan innan det finns någon vinst, alltså vid ett minusresultat?

Sv: Skatter vid företagande?

Nej, du betalar skatt på vinsten i företaget (med avdrag för ej avdragsgilla utgifter då förståss).

Intäkter-AVDRAGSGILLA utgifter+-lagerföränding-avskrivningar-tidigare ej utnyttjade förluster=vinst vilket betalas "löneskatter" + inkomstskatt på.
Ej avdragsgilla utgifter dras helt enkelt inte av, eller så drar man alla kostnader o plussar de ej avdragsgilla.
PL

*lånar knapp*När jag gått kurser har jag fått lära mej att man visst kan få betala en del fast man inte gått med vinst eller bara´+- resultat.Det är ju andra avgifter förutom moms osv man ska betala som företagare, tex den egenavgiften(kommer inte ihåg vad den kallades men deär i prinscip samma grej som arbetsgivaravgift) för att man har sig själv som anställd osv.

Hej. Du har enskild firma och då ligger det till såhär:
Företagets RESULTAT är det som du betalar skatt på. Vinsten alltså. Vinst = alla intänkter minus företagets avdragsgilla kostnader. Det spelar ingen roll om du tar ut pengar eller inte ur företaget, det är inte det som avgör företagets resultat och hur mycket skatt du ska betala.

Resultatet kan du påverka genom att t ex göra en stor investering (kostnad eller avskrivningar som minskar din vinst) eller avsättningar till olika fonder. De kostnader eller investeringar som du kan dra av för är sådana som behövs för att du ska få intäkter. Med lite god vilja kan man nog få det mesta dit som har någon koppling till företaget, inte till din privata ekonomi. Det är viktigt att skilja mellan dig och företaget även om det är en enskild firma. Exempel: Jag är hästmassör och gör avdrag för arbetsskor med stålhätta som jag behöver i min verksamhet. Däremot kan jag ju inte dra av ridstövlar eftersom detta inte har någon koppling till min näringsverksamhet. Detta inköp gör jag som privatperson och det har inget med företaget att göra.

Företaget deklarerar du i din näringslivsbilaga till självdeklarationen. Vinsten från företaget läggs ihop med andra inkomster som du har av tjänst och så räknas din slutliga skatt ut.

Momsen däremot är en skatt på alla varor som omsätts. Om du säljer något momspliktigt ska momsen redovisas till staten. Om någon annan säljer något momspliktigt till dig så betalar du ju moms och de pengarna ska den personen skicka vidare till staten. Oavsett om du köper eller säljer redovisar du momsen i din bokföring och i din deklaration redovisar du hur mycket moms du betalat (utgående moms) och hur mycket moms dina kunder betalat in till dig (ingående moms). Skillanden däremellan avgör om du ska betala in någon moms eller få pengar tillbaka. Momsen är inte beroende på hur mycket vinst du gör utan hur mycket varor/tjänster du köper och säljer.

Om du ska starta eget så har skattemyndigheten bra informationsträffar där du kan få svar på mycket. Du bör kanske anlita kunnig hjälp eller gå en kurs.

OBS att detta som jag skrivit gäller enskild firma, då är inte du anställd i företaget utan du ÄR företaget. I aktiebolag gäller helt andra regler.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Otherside
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 467
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som är bra på det här med moms/skatter, och som kan hjälpa mig med att räkna och förklara lite? Ja, självklart ska jag boka...
Svar
16
· Visningar
1 584
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.