Skärmdörr som håller för katt?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har ju skaffat katt i fredags. Innekatt i en lägenhet på markplan, som är skitskumt utformad så det enda som går att öppna är altandörren. Som gjort för att bli av med kissen så fort man vädrar alltså! Byggde således en skärmdörr, en provisorisk sådan av kompostgaller och myggnät. Göte har dock upptäckt att den går att klättra på så den ska förstärkas ytterligare.

Gote_har_upptackt_att_nar_man_jagar_en_fluga_kan_man_klattra_pa_den_dar_provisoriska_skarmdorren.jpg


Nu är ju det här inte någon jättebra skärmdörr, och jag ska byta ut den mot någon mer robust som kan användas även när man inte håller stenhåll på katten - jag vill kunna ha altandörren öppen både dagar och nätter utan att behöva oroa mig och hålla stenkoll den varma årstiden. Men hur ska en sån skärmdörr vara utformad? Att myggnät inte är speciellt hållbart säger ju sig självt. Fyrkantsnät? Håller det om Göte klättrar även på det? Andra förslag? Ju robustare desto bättre, helst vill jag ha nåt som ger möjlighet att ha altandörren öppen även när jag sover för att slippa den värsta hettan.
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Och skulle någon ha förslag på utformning så skärmdörren kan stängas även utifrån så är även det välkommet. Jag behöver ju kunna gå ut också, utan att Göte följer med :)
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Cool katt! :)

Du verkar ju vara rätt händig så kan du inte näta in uteplatsen i stället? Tror Göte skulle uppskatta det. Finns en massa fina exempel du kan ta efter som du googlar.
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Nä, inte när han jagar flugor på skärmdörren! :D 15 veckor gammal, innekatt, omärkt, känns lite väl riskabelt om han skulle ta sig ut :p

Jag har funderat på det, men när han klättrar på skärmdörren så känns det som en för stor risk att han börjar klättra på inhägnaden också. Samtidigt skulle en inhägnad här bli skitbökig att få till med buskar och betong och elände att krångla med, och så vet jag inte om hyresvärden skulle bli så glad. Händig är jag inte heller kan jag meddela, blir till att be farsgubben om hjälp med skärmdörrsbygge - jag kan inte ens få nätlock till akvarier att bli raka ;) Annars hade jag helt klart föredragit att hägna in, det skulle både jag och Göte gilla. Allra helst hade jag flyttat uppåt i huset så jag fått balkong!
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Fast iofs... Kan man få fast långa träreglar på betong tro... Då skulle jag kunna näta in själva altandelen av uteplatsen men lämna trädgårdsdelen orörd. Är det något man får göra på en hyreslägenhet tro, om man återställer när man flyttar sen..? :D
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Då var det bestämt - jag nätar in hela "altanen" istället för att bygga skärmdörr! Bara att regla upp hela klabbet och smälla på nät och dörr, och därefter bygga nån form av "träd" som Göte kan sitta och spana på. Blir nog alldeles utmärkt, Göte gillar att vara ute har jag märkt, i sele då, och får ju gärna vara ute sålänge det är just under kontrollerade former :)

Är det någon som sitter på något som är bra att veta, hojta jättegärna till. Jag har själv tummen mitt i handen, snickeri är absolut inte min grej och jag kan säkert ha glömt något. Planen är iaf 45*45 mm regel, regla upp en ram längs tak, golv och väggar som fästs dels i taket och dels med vinkelbeslag i ett plank utanför så jag slipper borra i betongen. Upp med regel lodrätt med 1 meters avstånd så nätet (som är 1 meter brett - 19*19 mm svetsnät/fyrkantsnät/vaddetnuheter) sitter bra. Alltihop ihopskruvat med vinkelbeslag så det är lätt att plocka isär om hundra år när det är dags att flytta. Mitt emot altandörren ska en dörr i nätet upp också, så jag kan gå in och ut. Tänkte att dörren ska öppnas inåt så det blir svårare för Göte att smita ut om han får för sig det - tänker jag rätt då eller borde jag tänka om? Andra tankar kring bygget?
 
Senast ändrad:
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Strålande idé!

Katten kommer att bli såå lycklig. Tycker inte alls det låter på din beskrivning som om du har tummen mitt i handen. Du kan kika på rådjursnät om du vill ha längre mellan reglarna. Finns i 2.5 m bredd.
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Haha då skulle du se de nätlock jag byggt till mina möss akvarier, det är ingen vacker syn ;) Planera kan jag, byggandet däremot är inte min grej. Men en geringslåda ska jag köpa, och skruva är ju inte så svårt (till skillnad från att spika rakt :angel: ), så med utlovad hjälp från lite duktigare syster lär det nog gå finfint efter lite svordomar... :D

Rådjursnät ser lockande ut! Hur hållbart är det om Göte får för sig att klättra på det, och håller det för om en kanin skulle ta en tugga på det tro? Kan helt klart vara aktuellt, kanske iaf. Maskorna är väl det som talar emot - vore riktigt trevligt att kunna ha mina råttor lösa vid fint väder, men maskorna känns lite stora för det. Likadant med kaninen som kanske tar en tugga, så det behöver ju hålla och det ser lite för böjligt ut för att vara fullt så hållbart, men jag kan ju ha fel. Samtidigt kanske jag ändå är för nojig för att ha råttorna där oavsett så ja, vem vet :D
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

KL

Da jag har en liknande fraga sa snor jag traden lite :o

Vi ska flytta och tankte ta med en av katterna som egentligen hor till det foregaende huset. Van utekatt, tyvarr kan han inte ga ute fritt dit vi flyttar da det huset ligger nagon meter bredvid en tungt trafikerad vag.

Vi behover darfor ha nagon sorts natdorr till varan huvudingang, tror ni det skulle funka med vanligt myggnat eller behovs det starkare? Detta ar ju for att forhindra att katten smiter ut nar man oppnar ytterdorren. Funderade pa om magneter racker for att halla den stangd?

(Vi ska nata in balkongen + en del av tradgarden ocksa sa han far fortfarande komma ut men mer kontrollerat)
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Kan meddela att myggnätet jag använt sprättats upp lite i stygnen, där jag fäst det i kompostgallret - däremot är myggnätet i sig relativt helt. Om det sen är hållbart nog eller om det fått leva för att Göte gav upp sina klätterturer efter ett par kallduschar, well... Det vet inte jag nånting om :D Men så ja, sy inte fast myggnätet med sytråd i nån form av stomme alltså, det är inte hållbart ;)

//Zebra som när altanen är innätad ska drapera med myggnät - en tvättlina uppe och en nere så nätet kan dras för och undan bäst jag vill, och på innätningens utsida så Göte inte kan klättra i det hur gärna han än vill :banana:
 
Sv: Skärmdörr som håller för katt?

Ja jag kan ju inte döpa honom till någon fånigt snuttegullnamn heller :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Både jag och mina grannar har sista tiden haft problem med en grå katt som springer runt på våra gårdar. Om den bara höll sig utomhus så...
Svar
6
· Visningar
5 971
Senast: Pepon
·
Övr. Katt Ja, vad tycker ni? Jag och min pojkvän bor i en stor etta, 49 m2 på markplan i ett område där man inte får ha katter ute utan uppsikt...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp