Skara stänger för natten

Sv: Skara stänger för natten

Hmm..det var ju ett smidigt agerande nu precis före fölsäsongen :crazy:

Allvarligt talat så funderar jag på detta med djurskydd.
Alla norr om Gävle, ungefär, har hur lång väg som helst till en klinik.:crazy:

Nu ska det börja rensas på flera ställen..

Just området kring Skara så finns det en hel hög med större stuterier som nu blir av med sin "back-up" om jourvetten går bet på ett fall kl. 03.00 i boxen.

AM

Hmm..det var ju ett smidigt agerande nu precis före fölsäsongen :crazy:

Allvarligt talat så funderar jag på detta med djurskydd.
Alla norr om Gävle, ungefär, har hur lång väg som helst till en klinik.:crazy:

AM

Vi som hästägare får helt enkelt tänka oss för innan vi sätter in en sjuk häst i transporten. Djurskydd kan också vara att låta hästen somna in, och inte riskera att den självdör i transporten

Fast om man läser länken så ser man att öppet-tiderna kommer att ses över igen inför vår och sommar säsong.
Tydligen har det varit väldigt få akutfall under vintern ?

Läskigt ändå dock, jag bor på västkusten och för mig har det känts som en trygghet att ha en nattöppen klinik inom 2 timmars avstånd.
Nu blir det ju betydligt längre. Dock är det inte SÅ ofta som man upptäcker att hästen är akut sjuk mitt i natten.
Oftast märker man ju att något är galet i samband med fodring, insläpp osv. Och de har ju öppet fram till 21 (20 på helger). Men, som sagt, fölperiderna är ju lite speciella.

Nu blir det ju betydligt längre. Dock är det inte SÅ ofta som man upptäcker att hästen är akut sjuk mitt i natten.
Oftast märker man ju att något är galet i samband med fodring, insläpp osv. Och de har ju öppet fram till 21 (20 på helger). Men, som sagt, fölperiderna är ju lite speciella.

Jo visst upptäcker man det oftast innan 21 men ofta tar det lite tid ändå innan man är på plats på kliniken. För en kolik tex tar man ju ofta ut DV först (som man ju oftast får vänta lite på) sen ska man se hur första behandlingen går, ofta tar det ju ett par timmar innan smärtstillande/kramplösande etc går och sen när man väl bestämmer sig för att åka tar det ju ett par timmar till skara med hästsläp med en sjuk häst i... Jag tycker det är lite drastiskt att stänga 21. på Ultuna har de iaf öppet till 24.

Fast om man läser länken så ser man att öppet-tiderna kommer att ses över igen inför vår och sommar säsong.
Tydligen har det varit väldigt få akutfall under vintern ?

Har svårt att tro att de kommer öpnna igen. Går ganska dåligt för hästkliniker överlag nu när försäkringsbolagen börjat sätta maxbelopp på sina försäkringar på tex hältor. Vet att ATG säger upp folk nu.

Slöinge finns ju!:) Bra för oss som bor söder om Skara i alla fall.

Inför vår/sommarsäsongen kommer tiderna att ses över på nytt

Man får väl hoppas att det där är något bra..

Vänta lite nu, Skara var ju min närmsta akutklinik. Visst att jag var sjukt missnöjd med dom sist men någonstans måste man ju ta vägen om någonting händer!! Någon som har koll på vilka kliniker som har jouröppet nattetid?

Va bra! Då kanske ATG känner lite konkurrens och skärper till sig. Har inte fått något trevligt bemötande eller vettig hjälp därifrån hittills....

KL

Som komplement till distriktarna har även Hästjouren dragit igång i göteborgstraken. Läs mer på deras hemsida ( sök på hästjouren ).

/B

På Ultuna har dom ju öppet till kl 24, precis som du skriver. Men ringer ngn från tex sundsvall kl 23.59 och vill komma in (drygt 30 mil) så väntar veterinären på den hästen. Funkar det inte så i Skara? Att ringer man före kl 21(?) så måste veterinären vänta på en även om det är ett par timmars körväg?

Detta är lite pinsamt, men jag har ingen anning om vilken nattöppen klinik som är närmst mig? :o

Någon som vet?
Bor utanför linköping.

KL

Jag är livrädd för att det ska hända nåt allvarligt här hemma med någon av mina hästar. Då är det fan kört. Vi har distriktare som "alltid" är upptagna. ATG-klinik 2 mil bort, som är öppen endast tisd och torsd till kl 16. Minst 30 mil till närmsta "större" klinik, och hur länge de har öppet vet jag inte.
:crazy::(

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 453
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 765
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En byggmiss på Mälarhöjdens ridskola gör att taket riskerar att rasa in. Staden har nu stängt ridskolan – ridskolan hotas av konkurs...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·
Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka