Skära i trampdyna el. ta bort tå??

SandraM

Trådstartare
Min hund har haft stora problem med sina trampdynor som har vart hårda som stenar och han har haft mycket ont. Med flertalet smärtstillande kurer och många vändor till veterinären har vi nu 1 tå kvar.

Och när vi var in och vaccinerade honom kollade vet. på tån som har problem med och skulle rådfråga sina kollegor om man ska skära i trampdynan eller ta bort hela tån. Han som en liktorn, det blir stenhårt på ett ställe och troligen växer inåt. När den är som sämst så täcker den nästan hela trampdynan.

Jag har ingen erfarenhet av sådana ingrepp i trampdynan. Läker de snabbt? Eller blir det svår läkt då han måste belasta på ett eller annat sätt. Hur är det jämfört med att ta bort hela tån? För mig känns det som om det kanske skulle läka bättre och göra mindre ont i slut änden. Eller?

Skulle gärna ha råd tips hur ni tänker så jag vet hur man ska diskutera i besluten med veterinären!!

/Sandra

Sv: Skära i trampdyna el. ta bort tå??

Finns det inget annat sätt än operation att behandla på? Den veterinärpraktik jag går till tvekade att skära i trampdynan när en av mina hundar hade en glasskärva som satt fast. De la bandage om och sen avvaktade man tills glasskärvan kom så långt ut att man kunde dra ut den.

Det är väldigt svårt att råda om det inte går att undvika operation. Som jag tror så skulle det nog läka snabbare och enklare att ta bort hela tån. Det verkar inte som om hundar bryr sig om att de saknar en tå. Men sen beror det lite på hundens tyngd också kanske. Belastningen på de tår som är kvar blir ju större, i synnerhet om det är en stor och/eller tung hund. Jag hade nog kollat med rasklubben om det problem din hund har är vanligt i rasen. Det brukar finnas någon i en rasklubb som samordnar/håller koll på sjukdomar i rasen. I så fall hade jag försökt ta reda på hur andra har löst problemet, t ex pratat med uppfödaren och kanske även med andra uppfödare av rasen.

Om du har den rasen som bilden visar så är det ju rasbundet,har flera bekanta med bullterrier som får växande onda förhårdnader på tassarna,det är en sjukdom som har ett namn,men tyvärr har jag inte lyssnat så noga när dom sagt vad det heter.
Vet dock att det kan hjälpa med "fotvård" i form av klippa förhårdnaden,fila med fotfil o smörja med tex skillingarydsalva/helosan eller liknande.

Om du har den rasen som bilden visar så är det ju rasbundet,har flera bekanta med bullterrier som får växande onda förhårdnader på tassarna,det är en sjukdom som har ett namn,men tyvärr har jag inte lyssnat så noga när dom sagt vad det heter.
Vet dock att det kan hjälpa med "fotvård" i form av klippa förhårdnaden,fila med fotfil o smörja med tex skillingarydsalva/helosan eller liknande.

Jo, det är rasbundet och vet att många har problem med det. Vi har filat och smörjt tassarna i över ett halv år nu, men den här sista tån blir inte bra. Alla de andra trampdynorna har med vart hårda med de har vi fått bukt med :)

Man kan fila och fila, med det kommer upp nytt hela tiden. Så vet trodde att de blev ständiga inflammationer i den tån som hindrar det från att läka.

Finns det inget annat sätt än operation att behandla på? Den veterinärpraktik jag går till tvekade att skära i trampdynan när en av mina hundar hade en glasskärva som satt fast. De la bandage om och sen avvaktade man tills glasskärvan kom så långt ut att man kunde dra ut den.

Det är väldigt svårt att råda om det inte går att undvika operation. Som jag tror så skulle det nog läka snabbare och enklare att ta bort hela tån. Det verkar inte som om hundar bryr sig om att de saknar en tå. Men sen beror det lite på hundens tyngd också kanske. Belastningen på de tår som är kvar blir ju större, i synnerhet om det är en stor och/eller tung hund. Jag hade nog kollat med rasklubben om det problem din hund har är vanligt i rasen. Det brukar finnas någon i en rasklubb som samordnar/håller koll på sjukdomar i rasen. I så fall hade jag försökt ta reda på hur andra har löst problemet, t ex pratat med uppfödaren och kanske även med andra uppfödare av rasen.

Nä, dom hade inget annat behandling sätt då vi filat och provat det mesta i över ett halv år nu och den blir inte bättre. Det "blommar" upp nytt i den tassen hela tiden.

Det är ju ingen speciell stor ras, med de kan ju absolut bli tunga (bullterrier). Vår förra veterinär var oxå väldigt skeptisk till att skära i trampdynan, men hon har tyvärr slutat på kliniken och vi var till en annan sist. Dom har ju rätt breda och tjocka tassar så de kanske kan bära upp det ändå?! Men jag vill ju absolut inte göra något som kan försämra hans hälta ännu mera.

Han är en omplacering och kom till oss när han var 6 månader och nu är han snart 14 månader och vi har haft problem hela tiden. (visste inte om detta när vi köpte honom, han gick igenom ua på besiktningen). Så vill gärna komma helt till rätta, även om vi kommit långt!! :)

Har provat att skära bort en sådan på en greyhound skar med hyffsade marginaler o det läkte bra men bekymret kom tillbaka!
Det blev amputation av tån tillslut.
PL

Har provat att skära bort en sådan på en greyhound skar med hyffsade marginaler o det läkte bra men bekymret kom tillbaka!
Det blev amputation av tån tillslut.
PL

Åh, ja det är det jag med är rädd för. Men hur skulle en Bullterrier klara sig utan en tå? Tänkte då de kan bli tunga, eller det påverkar inte så?

Ja, de får mycket muskler och på så sätt blir de tunga i förhållande till sin storlek. Jag hade ringt rasklubben. De borde ha koll på detta problemet eftersom det är så vanligt på rasen. Det finns säkert någon som hämtar in statistik på detta och den eller de personerna tror jag vet även vilken operationsmetod som är vanligast och/eller bäst. Det kan ju även bero på vilken tasse och tå det är, vilket som är bäst. Om inte man redan har förhållningsregler angående avel på hundar med detta problemet, så håller man förmodligen på att ta fram det.

KL

Hej, min erfarenhet som veterinär av ”greyhound corns” som det kallas och kanske rör sig om? är inte stor men jag minns ett fall.

En rar äldre herre hade en softie, hans promenadsällskap, den hade detta (framtass). Vi filade och grejade, ingenting hjälpte, hunden deppad, husse deppad, gick inte att promenera, hunden halt, till slut beslöt jag att amputera tån. Blev super, båda glada.

Min personliga erfarenhet av amputation tå, min egen tunga rottweilerhane, tumör i en framtå, amputerade tån, han levde sedan besvärsfri många år.

Betr. information om greyhound corns, googla så finns det en del att läsa. Det förefaller som att vid konservativ behandling, alltså ej kirurgisk, så gäller det att avlasta den här tån med div. skydd och det tycks ta tid, upp till ett par månader innan man ser resultat om det nu ens blir det. Det finns också en teori om att det är själva tåbenet (skelettbenet) som inifrån trycker mot trampdynan som då ”försvarar sig” med att bilda den här förtjockningen och i så fall torde kanske en amputation vara bästa lösningen.

Ja, de får mycket muskler och på så sätt blir de tunga i förhållande till sin storlek. Jag hade ringt rasklubben. De borde ha koll på detta problemet eftersom det är så vanligt på rasen. Det finns säkert någon som hämtar in statistik på detta och den eller de personerna tror jag vet även vilken operationsmetod som är vanligast och/eller bäst. Det kan ju även bero på vilken tasse och tå det är, vilket som är bäst. Om inte man redan har förhållningsregler angående avel på hundar med detta problemet, så håller man förmodligen på att ta fram det.

Jag får väl ta kontakt med dom och kolla! Läser man deras avel så står det inget speciellt om tassar och dess kvalitet. Kanske är det något som är relativt nytt? Jag vet inte, dom har ju en del andra hälsoproblem som kanske står högre på listan. Men jag ska prata med dom!

Det är höger fram tass och det är "pekfingret" som är dålig så det är ju mitt i tassen :crazy:

KL

Hej, min erfarenhet som veterinär av ”greyhound corns” som det kallas och kanske rör sig om? är inte stor men jag minns ett fall.

En rar äldre herre hade en softie, hans promenadsällskap, den hade detta (framtass). Vi filade och grejade, ingenting hjälpte, hunden deppad, husse deppad, gick inte att promenera, hunden halt, till slut beslöt jag att amputera tån. Blev super, båda glada.

Min personliga erfarenhet av amputation tå, min egen tunga rottweilerhane, tumör i en framtå, amputerade tån, han levde sedan besvärsfri många år.

Betr. information om greyhound corns, googla så finns det en del att läsa. Det förefaller som att vid konservativ behandling, alltså ej kirurgisk, så gäller det att avlasta den här tån med div. skydd och det tycks ta tid, upp till ett par månader innan man ser resultat om det nu ens blir det. Det finns också en teori om att det är själva tåbenet (skelettbenet) som inifrån trycker mot trampdynan som då ”försvarar sig” med att bilda den här förtjockningen och i så fall torde kanske en amputation vara bästa lösningen.

Jo, jag har läst den artikeln och det är ju med största sannolikhet detta handlar om, Corns. Och då finns ju även problematiken att det kan komma tillbaka om man skär i trampdynan. Och ska man då kanske låta han utstå 2 eller flera operationer eller ska man helt ta bort problemet?

Hur läkte den bort plockade tån på din vovve? Och vilken tå var det? På min sitter det på den högra fram tassen och på pekfingret!! Så det blir ju mitt i tassen så att säga. Hoppas man kommer fram till den bästa lösningen i alla fall. Han har nog aldrig vart frisk denna lilla killen, haft mycket problem utan att fått hjälp.

Det greyhound jag opererade för corn strulade lite i läkningen som tog lite tid men sen vart det bra.
Tåamputationer är är oftast ingen problem för hunden men jag är tveksam om hur en tåamputerad greyhound skulle hålla på banan, samma med tex en hårt jagande fågelhund. Jag inbillar mig att just farten (genomtrampet) kan ge problem med de andra tårna.
PL

Senast ändrad:

Jo, jag har läst den artikeln och det är ju med största sannolikhet detta handlar om, Corns. Och då finns ju även problematiken att det kan komma tillbaka om man skär i trampdynan. Och ska man då kanske låta han utstå 2 eller flera operationer eller ska man helt ta bort problemet?

Hur läkte den bort plockade tån på din vovve? Och vilken tå var det?
På min sitter det på den högra fram tassen och på pekfingret!! Så det blir ju mitt i tassen så att säga. Hoppas man kommer fram till den bästa lösningen i alla fall. Han har nog aldrig vart frisk denna lilla killen, haft mycket problem utan att fått hjälp.

Läkningen på bägge var inga problem, lite pyssel med bandagebyten och förstås vila/koppel i 2-3 veckor. Minns inte vilka tår det var.

Det greyhound jag opererade för corn strulade lite i läkningen som tog lite tid men sen vart det bra.
Tåamputationer är är oftast ingen problem för hunden men jag är tveksam om hur en tåamputerad greyhound skulle hålla på banan, samma med tex en hårt jagande fågelhund. Jag inbillar mig att just farten (genomtrampet) kan ge problem med de andra tårna.
PL

Okey! Låter bra. Min går ju inga farter och är bara en familjehund som går vanliga promenader och leker bara!! :) Så om talar med veterinärer så tycker du att man kan påtala att man vill ha amputation av tån? Jag är som sagt rädd för att det kommer tillbaka och hunden är 1 år och vi har sedan vi köpte honom som omplacering för 6 månader sedan haft problem och troligen större delen av sitt liv då de förra ägarna oxå hade problem med honom!

Läkningen på bägge var inga problem, lite pyssel med bandagebyten och förstås vila/koppel i 2-3 veckor. Minns inte vilka tår det var.

okeey! Skönt att höra. Bandage och vila i några veckor är absolut inget problem då han inte gått mer än utanför huset på kanske 4 månader. Det är bara de sista veckorna han har velat promenera! :)

Om jag då får ställa en annan fråga med detta.. Får man ställa hund med amputerad tå? Jag hittar inget om det på SKK. Jag är bara intresserad av att ställa för skojs skull, då han inte är något avelsmaterial men jag tycker själv att jag har en väldigt fin hund!! :)

Ring eller maila SKK och fråga för säkerhets skull, men jag tror inte det ska vara problem. Kan dock tänkas att du behöver ha ett veterinärintyg som i så fall ska lämnas till ringsekreteraren innan rasen börjar bedömmas i ringen. Men om han går orent kan det tänkas att domaren ändå påpekar det och ger ett lägre betyg.

Det kan nog vara knepigare att gå på en tasse om någon av mellantårna är amputerade än om det är den yttersta på ena eller andra sidan. Om det är en yttertå så sitter ju de andra tre tårna ihop, om det är en mellantå så blir en tå alldeles för sig själv.

jag vet flera hårt arbetande nötvallare som jobbat bra i flera år efter mellantåamputation. Ingen av dem har tagits ur tjänst pga amputationen.

Ring eller maila SKK och fråga för säkerhets skull, men jag tror inte det ska vara problem. Kan dock tänkas att du behöver ha ett veterinärintyg som i så fall ska lämnas till ringsekreteraren innan rasen börjar bedömmas i ringen. Men om han går orent kan det tänkas att domaren ändå påpekar det och ger ett lägre betyg.

Det kan nog vara knepigare att gå på en tasse om någon av mellantårna är amputerade än om det är den yttersta på ena eller andra sidan. Om det är en yttertå så sitter ju de andra tre tårna ihop, om det är en mellantå så blir en tå alldeles för sig själv.

Jag får nog skicka iväg ett mail och fråga. Ja, är det så att han inte är skulle bli helt ren i gången så struntar jag nog i att ställa ändå. Men om inget skulle märkas skulle det vara roligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 982
Senast: Anna-L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V