Skära bort Huf Grip?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag jobbar vidare på att utan att sko om förvandla vinterskoning till sommarskoning ;)

Han har huf grips bak (sådana snösulor där det är en tunn gummibit mellan sko och sula, och sen ligger ett böjligt, mjukt gummirör på insidan av skon).

Kan man helt sonika skära/klippa bort det på insidan av skon, dvsta bort 'röret' och låta gummibiten sitta kvar mellan sko och sula. Den är ju fastpikad med söm så den borde ju inte glida? Eller?

Kan kan de väl. Men det samlas ganska mycket jord och lera under dem och det vore ganska trevligt att slippa spola rent under dem stup i kvarten. Och de behövs ju inte för snön längre. Och nästa skoning är i maj. Jag kan såklart be min hovis sko om bak innan dess men om det går tänkte jag försöka att låta 'MK-skoningen' vara tills vi ska in på ÅB så de får se hur vinklar etc ändrats osv.

Men det är för att slippa spola under huf griposen hela tiden, jag har ju inga spolmöjligheter i stallet utan får koppla på slangen i badrummet, skicka ut den genom fönstret och stå på gräsmattan och spola. Och det tar sin lilla tid varje - varannan dag att göra det.

Jag ser gärna att jag slipper t ex en hovböld som börjar trassla just nu och sabbar konvalescensen. (Han har ingan historia av hovbölder etc dock, men better safe than sorry typ =))

Det går utmärkt att göra så, men du sabbar ju Huf Gripen.
Vill du inte använda den igen?

Du kan hälla in tjära under kanten, så tätar det och du behöver inte bekymra dig om hovbölder mer än annars.

Varför inte slå av skon,göra rent ,och slå på igen om du inte behöver nyskoning?
Sedan spar du snösulan till nästa vinter.

Svarar två samtidigt..

Inte Ung - stannar tjärna kvar då? Gummit är ju böjligt så det borde ju i mitt amatörteoretiska tänkande ändå kunna komma in skit?

Pelle P - Jag har förvisso tappskokompetens men jag rör inte hästarnas hovar, utan då får jag ringa hovis som har sjukt mycket att göra eftersom kollegan ligger på hopitalet. Så jag tänkte jag skulle ta någon enkel väg som jag kunde göra själv. Och jag törs helt enkelt inte ens i gamla sömhål peta i söm igen, trots att jag faktiskt lärt mig det grundligt en gång i tiden. Men jag fegar ändå ;)

ANg sabba huf gripsen så är jag hopplös på att hitat de jäkla huf gripsarna nästa vinter iaf. NÅGONSTANS har jag ett mindre berg hufgrips, frågan är bara var *s* Så de lär ha krupit ner och gömt sig (stalltomtarna kanske samlar?) nånstans till nästa vinter ändå är jag rädd ;)

Tjära täpper till bra.
Bäst är s.k. negertoy.
Tjära som är som modellera.
Det vet jag inte var man får tag på, min hovis lämnar alltid sådant hos mig så att jag skall ha.

Men Odal kanske har?

Annars så kan du ju klämma in tjära och bomull under kanten.
Det skulle jag göra.

Odal har i princip ingenting här *mumlar lite* Men jag kan kolla.

Men är det ingen risk det ändå blir för högt tryck då, eller 'kletar' gummit fast i tjäran så att det blir tilltäppt och inte kan komma in mer t ex lera?

Det formar sig, så trycket blir inte för högt.
Jo det kletar, något alldeles oerhört.
Det kletar på ALLT.
Så det sitter där och formar sig och håller i sig och täpper till mot bär-randen.
Bomull löses upp av tjäran, så den trycker inte heller.
Allt blir bara en stor gegga.

Liknande trådar

Hästvård Jag har varit extremt förskonad från hovbölder under alla år. Det närmsta jag kommit är att ett par gånger har hovis vid verkning...
Svar
1
· Visningar
822
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 093
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar