skapliga gångarter

M

MalibuSunrise

jag vet att detta är väldigt individuellt.
men om vi tar ett genomsnitt:
hur gamla var era islandshästar då deras gångarter var hyfsade o de kunde dom utan att slå över i något annat.

Ja det är inte så lätt, det kan vara svårt att hålla reda på sina egna fossingar. Sen skall man ha koll på ytterligare 4, samtidigt med sina egna 2. Det kan ju bara bli en sak för oss vanliga dödliga, katttaaastroof..... ;)

När min förra häst var 7 år var en mycket stabil 4-gångare, när han var 10 var han en mycket stabil 5-gångare.

/malin

Min häst är sju, och så länge jag koncentrerar mig på vad jag håller på med, går han i den gångart han blir tillsagd... Detta gäller 4 gångarter. Passen har vi inte tränat än, så pass blir det bara av misstag när jag är slarvig, dvs inte ger ordentliga galopphjälper när vi är ute, utan bara låter honom springa iväg... Men, som sagt, så länge jag rider ordentligt är han stabil i 4 gångarter och har väl varit det i ett år, ungefär. Sedan finns det ju fortfarande en del att göra vad gäller kvalitén på gångarterna, men det är ju en annan diskussion!

Min häst är 10 år. När det gäller gångarterna så kan allt gå fel (femgångare). Skritten är jättefin när den funkar, vid spänning så kan den bli passaktig eller överilad. Traven är också fin när det funkar, men kan även den ha passinslag. Tölten är numera rätt taktren, men kan också bli passaktig (dock sällan grisepass numera). Galoppen kan vara fin tretakt, men också att hon passar med bakbenen, eller byter till korsgalopp (speciellt om hon blir spänd).

I alla fall så går det åt rätt håll, ju bättre tränad hon och jag blir desto bättre blir gångarterna, men hon är en verklig läromästare, man måste vara otroligt lyhörd vad som händer och varför, och mkt noga med sitsen och inverkningar.

"min" häst fyller tolv i år o är fyrgångare. skritten, traven + galoppen funkar i stora drag väldigt bra, tölten är ren (säjer min instuktör + hon som äger honom). det enda kruxet är att han ibland biter tag i bettet i galoppen, för att testa om jag är med (som jag faktiskt är!). även om hans ägare klassade honom "problemhäst" (spatt/eksem/svårriden) förut är det en fruktansvärt duktig häst att lära sej rida islandshäst på. vi utvecklas hela tiden o bättre ska de bli :)

Min vallack hade vid köpet vid 7 års ålder skilda gångarter, alla fem, med mera eller mindre störningar beroende på matte.

Dock var formen och bakdelsaktiviteten inte den bästa vilket är vad vi jobbat på. Och mattes påverkningar, som ska bli inverkningar... :o (Att lära sig rida "på nytt" är svååårt!!)

Den förra jag ägde var supertaktsäker vid 8 års ålder om man inte räknar passen som vi aldrig testade.

Ja det är i allara högsta grad individuellt, min valack fick jag som 10 åring och inte ett töltsteg fann i honom då. Fast orsaken till det var nog storleken på hovar, hans var nerskurna till jag vet inte vad. När han kom hade han en skostorlek på 3x0, idag klafsar han glatt runt i 1:or på fram och nollor bak. Detta har gjort att tölten är klockren, han kan bli mot travaktig men då beror det mest på ryttaren och inte honom själv.

Mitt sto var klockren i tölten som 6-åring när jag köpte henne, kan få tendens till passtakt om man börjar rida baklänges. Annars är hon väldigt duktig på att hålla isär alla sina fem gångarter, med bibehållen takt i samtliga.

"rida baklänges" :rofl:

Men det här med skapliga gångarter enligt ursprungsinlägget; att de är väl åtskiljda är en sak - men sedan takt, tempo, aktion... Där finns det säkerligen än mera variationer innan man kan kalla en gångart bra. Och det beror ju också på vilka referensramar man har för det.

Jo, en del tex sambons häst är väldigt lättväxlad och har ren takt både i tölt, trav och skritt, galoppen kan möjligtvis vara lite fyrtaktig i bland. Hon har däremot inte(än)så mkt natutlig aktion och höga benlyft. Min PÅlla däremot har bra grundgångarter med rätt mkt steg, men det är svårae att få till det rätt.

Det första man ska inrikta sig på, är att finna takten. När man har en grundtakt, kan man börja jobba med resten.
Så skaplig för mig, är när hästen hittat en grundtakt.

Att hästen hittat takten är ju en sak...sen ska ju ryttaren klara att hitta den också :smirk:och det är ju mer eller mindre svårt beroende på både häst och ryttare :angel:

Min är 15 och han slår fortfarande över när han tycker att han inte orkar längre. Men orkar han så håller han .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
568
Senast: Exile
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
598
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 407
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama