Skånska beten

Ponnymorsa

Trådstartare
Är nyinflyttad till Skåne. När släpper ni era hästar på bete här? Alltså dygnet runt? Tror nämligen att det är betydligt tidigare än på många andra ställen i landet. Hur lång är betesperioden? Funderar på om mitt Hö räcker och lite sånt.

Sv: Skånska beten

Är van vid juni tom augusti.
Är det näring kvar hela betessäsongen, eller stödfodrar ni och isf fr.o.m. När?
På ett ungefär?

Det beror lite på vad det är för typ av beten. Är det fet, gödslad vall så vill inte jag släppa förrns efter midsommar då den värsta kruten gått ur eftersom min häst har väldigt lätt att lägga på sig.
I somras gick min ute tills slutet av september men då på "fångbete". Alltså mest ogräs och fick då hö två gånger om dan.

Det beror på när våren kommer igång, ibland kommer den igång redan i mars och ibland i april-maj.
Släpper på först sommarbetet (de går på vinterbete annars) när det växt till sig på naturbetet vilket är i mitten av maj början av juni beroende på tillväxten.

De går över till vinterbetet som växt till sig under sommaren i september-oktober. Första balen brukar jag sätta ut när temperaturen i marken går under 6 grader och det inte finns någon tillväxt längre vilket brukar vara i slutet på november början december.

Det är alltså när tillväxten börjar respektive slutar som styr betet och det skiljer sig beroende på var i Skåne man bor och från år till år. Har storbal c:a 450 kg och åtgången varierar mellan 25 till 60 st bal/säsong.
Vi håller till i Södra Skåne c:a 2 mil från kusten i öst och syd.

Mvh
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Mina släpps i regel runt 1 maj och sedan går de ute en bra bit in i oktober. Beroende på hösten och sommaren kan det krävas lite stödfodring sista veckorna. Så jag brukar räkna med hö från 1 nov-1 maj, och lite extra på det som kan behövas om någon häst skadas under sommaren eller om det då behövs stödfodring under hösten.

Jag släpper egentligen inte mina på bete utan de går i hagen innan och börjar liksom gå på bete när de första stråna kommer upp- det fortsätter tills snön kommer, så mars-nov sådär.

Stödfodrar såklart i början o även lite i slutet, i slutet hur mkt beroende på hull.

Jag brukar börja spana mot beteshagen redan 1a Maj men det blir ofta runt mitten på Maj.
In kommer dom inte förrän 1 okt.
Har ett stort naturbete så sist veckorna får vi stödfoda lite (plus att det underlättar övergången till stall) och så får dom som rids lite kraftfoder.

Här kan vi ha betessläpp beroende på vädret från början på april och fram till halva maj. Slutet på säsongen ligger mellan slutet på september fram till början på december, helt beroende på väder. Givetvis kan det vid behov behövas tillskott i början och slutet, men inte alltid.

Min brukar vara ute 7/24 från runt 20 maj till ngn vecka in i oktober.
Vilket bete de kan gå på och om de behöver stödfodras beror på ålder, ras och väder .....

Oj, det var betydligt längre period här!
Har nysådd vall, som jag enligt bonden, kommer att kunna släppa hästarna på under förutsättning att det inte är för blött.
Men så undrar jag om det är så bra att släppa på nysådd vall för hästarnas skull?
Hur gör man bäst? Delar av hagen och utökar sakta, eller låter dem bara gå på en liten del och stödfodrar hela perioden?

Jag hade inte släppt där alls i år. Beroende på vad som menas med nysådd såklart, men det tar ett tag för vallen att bli tramptålig. Så jag hade slagit hö ett par gånger och släppt kanske i augusti

Nysådd vall när ? Det är först 2a året efter sådd som en gräsvall tål att bli trampad av hästar innan dess trampar de sönder den totalt och den kommer aldrig att bli lik något.
Alltså är den tex insådd i höstas så kommer den inte tåla hästar denna sommaren utan först nästa och då helst senare delen av sommaren efter en skörd, sen får man fortsätta att vara försiktig ytterligare 1 år och bara ha hästar där när det är torrt. Som de sista två somrarna varit här nere så hade man inte kunnat släppa alls ens på en 2a års vall. Provade att rida över vår ena vall i somras som ändå såddes för 2.5 år sedan och det gjorde jag under den "torra" perioden denna sommaren men den höll inte alls utan blev stora hovspår så bara att vända tillbaka igen.

Bonden borde ju förhoppningsvis veta om det går eller inte men nysådd vall låter inte lämpligt att släppa på!
Är det en ren betesvall på bra jord och med bra väder så borde det gå.
Är det slåttervall, sämre jord och regnigt år så lär det bli katastrof.

Där jag har hästen uppstallad kan vi inte släppa hästarna på vallen öht.
Ren slåttervall på lerjord.
Det finns inte en chans i rymden att den håller.
Vi har stängslat av en del som dom får hålla sig på och det är bara när det är snustorrt.(Vi hyr in oss på naturbete och hästarna går bara hemma under speciella omständigheter)

Hos föräldrarna har vi betesvall på sandjord, där går det bra att släppa andra året efter sådd.

Det beror på hur nysådd vall och vad det är för jord och hur blött det är m.m.

På den tiden jag höstsådde kunde jag släppa på bete till sensommaren därpå om det inte var för blött. Sår också in gräs som tål bete.

Släpper på efterbete på vall när naturbetet börjar ta slut runt aug-sep. Det är en vall som inte kvävegödslas och jag ger bara två tre meter/dag med en bredd på vallen på nära 90 meter till 15 st hästar. Flyttar alltså staketet varje dag.
Så länge det är tillväxt är det mycket kraft i en odlad vall, hugger ibland i början av oktober och brukar ha 12-13 i kvot :eek:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag har inte en aning om vad slåttervall är eller vilken jord osv.....:eek:
Har lejt bort jobbet eftersom jag är fullkomligt oduglig på detta!!!!
Vad är det för skillnad på olika vallar som ni pratar om och vilken jord är bättre osv????

Det är stor skillnad på vilka grässorter man använder beroende på användningsområde för vallen. Tex en vanlig hövall kan bestå av timotej och ängssvingel en perfekt hövall men helt fel om man skall ha det till bete. Till bete måste man ha marktäckande sorter med kraftiga rotsystem tex änsgröe är en sådan sort som så att säga väver ett nät av rötter för att bli tramptåligt, har man bara sorter som har ett enklare reotsystem tex timotej så blir det som en plöjd åker direkt om de trampar där när det är blött. Vissa gräsarter tål också bättre än andra att bli söndertrampade och ändå komma tillbaka igen medans andra tex timotej tackar för sig och dyker inte upp igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar