skänklarna åker bak när man hoppar

T

tivo0li

när jag hoppar så åker mina skänklar bakåt hela tiden :crazy: vad ska jag göra? :confused:

Sv: skänklarna åker bak när man hoppar

Då får du helt enkelt träna/tänka på att trampa ner hälarna i sprången...

för att få ett bättre skänkelläge är det också nyttigt att stå mycket i lätt sits.

en del hopptränare knyter fast stigbygeln i sadelgjorden så att skänklarna inte ska åka bakåt ;)

Trampa ned hälarna och håll om med benen så borde de ligga kvar på plats!

Men hoppryttare inom eliten har sina skänklar lååångt bak i sprången, har märkt att mina också åker bak, men det är väl för balansen.

Men bara för att elitryttare slänger bak sina underskänklar så betyder ju inte det att det är okej för det!

Träna genom att rida mycket i lätt sits för att få bra balans och bra muskler i benen. Hoppa lägre hinder, exempelvis studshinder och ha under några språng bara den tanken i huvudet;att inte slänga bak underskänkeln i språnget. Tänkt också, framförallt när du hoppar låga hinder att du inte behöver luta dig så mycket framåt i språnget utan mest rakt upp i lätt sits, då är det ganska svårt att flytta på skänkeln om överlivet är ganska rakt upp. Sedan när du börjar fixa de lägre höjderna kan man ju börja hoppa högre igen.

Hoppa utan stigbyglar över lägre hinder, ev under longering så du kan strunta i att hålla tyglarna också ett tag. Dvs sitsträning över små hinder och bara tänk på hur du sitter och inte så mycket på hästen.

hästmyran skrev:
Men bara för att elitryttare slänger bak sina underskänklar så betyder ju inte det att det är okej för det!

Om det nu inte är okej, borde de inte göra något åt det då?

Vet du hur svårt det är att lära om ett felaktigt inlärt beteende?

Men altså... Skänklarna måste ju åka bakåt när man hoppar? Annars har man ju inget att stå på, fötterna (eller stigbyglarna...) måste ju alltid vara mer eller mindre paralella med marken. Har man då kvar skänklarna i det normala skänkelläget hamnar man ju med hälen mer eller mindre rakt ner i marken, då tappar man ju sin balans? :crazy:

(Förstår nån hur jag menar? :o )

Stämmer bra.. Klart att de måste åka bakåt..
Dessutom så lutar man sig själv framåt och det skulle vara omöjligt att hålla balansen om man har kvar underskänkeln på exakt samma ställe.. (Nu pratar vi stora hinder, inte några skutt på 60 cm )

Sååå jag tror att ju högre hinder desto mer kan man ha överseende med hur mycket skänklarna åker bakåt.

Stämmer bra.. Klart att de måste åka bakåt..
Dessutom så lutar man sig själv framåt och det skulle vara omöjligt att hålla balansen om man har kvar underskänkeln på exakt samma ställe.. (Nu pratar vi stora hinder, inte några skutt på 60 cm )

Sååå jag tror att ju högre hinder desto mer kan man ha överseende med hur mycket skänklarna åker bakåt.

Detta ville jag komma till. Balansen. :smirk: :bow:

Slice; JA det vet jag. Har själv fått jobba stenhårt med mina händer, men nu är inte detta ett felaktigt "beteende".

Och varför skulle det eg. göra något att skänklarna åker bak? de åker ju tillbaks när man landar ändå.

Senast ändrad av en moderator:

Folk kanske tycker att det kan störa hästen?
Angående det så tror jag inte ens hästen hinner uppfatta att ryttarens skänkel är längre bak än vanligt under den korta stund man är över hindret... :cool:

jag red ett tag med stigbyglarna fastspända i sadelgjorden (inte bara under hoppning) och tycker att skänklarna generellt har blivit mycket bättre (hade en tendens att dra skänklarna för långt bak även i dne vanliga ridningen). Hoppning behöver dock tränas lite till.

Försök trampa ner stigbygeln ordentligt, se till att ha rätt längd på stiglädrena och en häst i lagom storlek...

JO, jag tycker de borde göra någonting åt det. Det är fult med "flängig" sits. OM det stör hästen i någon större utsträckning är nog olika från häst till häst men jag tycker gott att man kan jobba på att få en bra sits även språnget.

Ja, det är svårt men det är ju ingen anledning till att man inte ska kämpa vidare mot det bättre.

Det låter som nåt för mig och mina fladderskänklar!!
Men...
1. Hur spänner man fast stigbyglarna?
2. Hur skänklar man?

Tigertofflan skrev:
Men altså... Skänklarna måste ju åka bakåt när man hoppar? Annars har man ju inget att stå på, fötterna (eller stigbyglarna...) måste ju alltid vara mer eller mindre paralella med marken. Har man då kvar skänklarna i det normala skänkelläget hamnar man ju med hälen mer eller mindre rakt ner i marken, då tappar man ju sin balans? :crazy:

Hallå där! Har du någonsin studerat en häst och ryttare som hoppar??
De som flaxar minst med skänklarna är de som håller foten mest parallell med marken. När ryttarens skänklar åker bakåt så pekar faktiskt tån rakt ner mot marken. De håller balansen ändå :smirk:

Till allihopa: det är inte nödvändigt att flaxa med skänklarna när man hoppar. Studera elitryttare så ser ni många som knappt rör sina skänklar i språnget.
Att binda fast stigbyglarna är väl ungefär som att rida med graman. Bättre är att träna sin sits och balans. En mycket bra övning är att hoppa med armarna rakt ut eller händerna på ryggen. Då måste man ha balansen i benen, annars blir det inte så roligt :D

Jag tror inte att det är skänkeln i sig som kan vara störande utan just viktförflyttningen och balansrubbningen som sker vid pendelrörelsen.

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: nullo-modo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama