C

CarolineNSV

Vilka övningar använder ni er av när ni lär unghästar lyssna till skänklarna?

Sv: Skänklar

tränar dom att flytta sig för tryck redan innan inridningen. annars använder jag mig mest av sittsen, inte så mkt. skänkel innan den riktiga utbildningen påbörjas.

Vilka övningar använder ni er av när ni lär unghästar lyssna till skänklarna?

Smackning och skänkelhjälp samtidigt, beröm när hästen rör sig. Ev. hjälp med spö om det behövs förstärkning.

Hästen lär sig inte lyssna, för den "hör" garanterat, den ska lära sig förstå. Se till att hästen förstår vad din smackning betyder, och absolut se till att man inte är i närheten av att röra munnen. Om hästen flyger iväg så är det ändå ok och ska ges beröm (inte stoppas direkt).

"Lyssna" lika med "förstå" i min hästvärld ;)

Tack för tips!

"Lyssna" lika med "förstå" i min hästvärld ;)

Tack för tips!

För mig och många andra är "lyssna" ett uppmärksamhetsproblem. Förstå är en helt annan sak. Varför inte hålla sig till korrekta termer? Jag lyssnar gärna på kinesiska, men inte sjutton förstår jag ett ord för det :rofl:

I bland så kan det vara bra att ha en person på marken som kan hjälpa till genom att driva lite lätt med en pisk från marken, samtidigt som personen på ryggen lägger till skänklen och smackar. Mkt beröm är A och O.

För mig och många andra är "lyssna" ett uppmärksamhetsproblem. Förstå är en helt annan sak. Varför inte hålla sig till korrekta termer? Jag lyssnar gärna på kinesiska, men inte sjutton förstår jag ett ord för det :rofl:

Jovisst. Sorry att jag förvirrade dig. :cool:

I bland så kan det vara bra att ha en person på marken som kan hjälpa till genom att driva lite lätt med en pisk från marken, samtidigt som personen på ryggen lägger till skänklen och smackar. Mkt beröm är A och O.

Precis! Ex. lätt longering kanske? Variera övningarna så mycket som möjligt.

Kommando kan han, dock inte galopp. Men att börja longera/tömköra i samband med att träna röstkommando ännu mer. Och sedan få hjälp av någon och då också lägga till vikt och skänklar.

Tränade på förflyttning vid tryck, innan inridning. Sedan skänkel + röst. "Trava". Och sen en massa beröm, när han travade.

Jag har som motto att unghästen ska ut i skogen så fort som möjligt efter att man kommit upp på den. Gärna med ett rutinerad häst som följeslagare. Då kommer ju frammåtandan många gånger automatiskt, då är det bara att lägga till skänkel och berömma.

Och som Madick skriver, allt frammåt är positivt, även om hästen överdriver en hjälp så är det bara att klappa.

Tex galopp börjar jag alltid med ut i skogen, bara låta någon gå före ge galopphjälp och låta unghästen "lubba" efter den äldre.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30