Skänkelvikningar

Mirre

Trådstartare
Tränade jag och pållan på idag.
Det gick ju bra!:) åt vänster:cool:
Men åt höger gick det bara inte:confused:
Hon knäppte bara av och drog verkligen in nosen i bringan och klampade på rakt fram:crazy:

Hon är 6 år gammal, inriden och riden i skogen i två år. Lite hoppad tror jag. Men inte utbildad för 5 öre. Har gjort stoora framsteg men viker in nosen för ingenting och verkar nästan använda det för att smita från arbetet.

Tips?
 
Sv: Skänkelvikningar

Hej!

Om hästen tycker att det är jobbigt och "smiter undan jobbet" genom att dra in nosen i bringan och stanna, driv den framåt, kanske ska du till och med låta hästen bli lång i formen, och be om ett steg lite åt sidan, sedan rakt framåt ett steg, och upprepa.
Den viktigaste grunden för sidvärtsrörelse är bjudning!

Kräv inte för mycket varje gång!
Lycka till!
 
Sv: Skänkelvikningar

Tränade jag och pållan på idag.
Det gick ju bra!:) åt vänster:cool:
Men åt höger gick det bara inte:confused:
Hon knäppte bara av och drog verkligen in nosen i bringan och klampade på rakt fram:crazy:

Hon är 6 år gammal, inriden och riden i skogen i två år. Lite hoppad tror jag. Men inte utbildad för 5 öre. Har gjort stoora framsteg men viker in nosen för ingenting och verkar nästan använda det för att smita från arbetet.

Tips?

noga med dina egna hjälper när hästen "låser" för sidförande. vad gör du i detta läge? spänner emot och låser henne ytterligare med innerhanden tex? något är det man gör, om hon drar in nosen i bringan. det är även brist på framåtbjudning i sig, men om hon ytterligare "hindras" av ryttarhjälpen så förstärks icke-bjudningen.

se till att ha uppe för ytter nogsamt - lätta i innerhanden. ett halvt steg i början, sen rakt fram, sen upprepa igen - eller ta paus om du misstänker att hon inte förstår/du inte är helt korrekt i hjälpgivandet. ett stort misstag man ofta gör är att man försöker PRESSA hästen åt sidan med ett konstant tryck av skänkeln. då blir det låsning i rörelsen. hjälpen måste anpassas så att hästen har chans att kliva igenom steget, och inte pressas av skänkeln utan eftergift hela vägen. Ytter och sidförande skänkel måste vara samordnade, dvs lämna rum i steget för hästen.
 
Sv: Skänkelvikningar

Jag undrar såklart - har du tränat hästen i skänkelvikning från marken innan du testar från ryggen?
 
Sv: Skänkelvikningar

Jopp det har vi:)
Det funkar bra då så jag antar att hon helt enkelt blir lite fundersam när jag sitter på och att det är jag som gör nåt knas:)
 
Sv: Skänkelvikningar

Jag tragglar inte sidförande från marken innan jag gör det uppsuttet. Det 'edna' de lärt sig från marken är gå undan för tryck, men jobbar inte specifikt med att de ska röra sig i skänkelviktning etc.

Det jag däremot nästan alltid gör i början är att strunta i ställningen, dvs jag flyttar dem något steg sidledes redan i början, från skritt på halvlång eller lång tygel. Om man bara är peetig med sig själv och håller koll på sin egen vikt och inte viker sig i sidan etc, så flyttar de flesta unga hästar åt sidan för skänkel + vikthjälp. Massor med beröm.

När hästen kan flytta bakdelen separat från framdelen (de brukar inte finns det så svårt, vi talar fortfarande bara enstaka steg), då brukar jag introducera skänkelviktning längs grusväg ute. Fortfarande utan att blanda in tyglarna eller ta så mycket hänsyn till ställning/tvärning, blir ganska låg tvärning i början, huvudsaken är att bjudningen behålls.

Ofta är det knepigare åt ena hållet, men precis som någon skrev innan beror det ofta till stor del på ryttaren. Märks ju extra väl på en ung häst.. Min treåring gör exemplariska sidvärtesförflyttningar om JAG ger exemplariska hjälper. Minsta jag spänner mig/låser mig, viker mig i sidan eller blir otydligt så tuffar hon obekymrat vidare rakt fram, faller jag då i fällan att 'ta i mer' som lösning blir hon bara förvirrad. Tre djupa andetag och börja om från början och att matte gör RÄTT brukar göra underverk..

Så, om inte de andra tipsen du fått fungerar, prova att börja om lite, och flytta med mindre krav och gör det gärna på uteritterna. Strunta i tyglarna i början och koncentrera på att få en flyttning något steg istället. Då måste man skärpa till sig själv ännu mer dessutom då man inte kan försöka låsa/tvinga via handen.
 
Sv: Skänkelvikningar

Taco och :bow: för ett bra svar!
Ska helt klart tänka på det du skrivit:) :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 674
Senast: Milosari
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 618
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp