Skänkelvikning

F

Fragile_

Okey, jag är inte så haj på det där med dressyren det kan jag erkänna redan nu :angel:
jag är mer skogsmulle av mig :D

Men undrar vad skänkelvikning är bra för? Eller gör man det bara för det är snyggt? :o

Sv: Skänkelvikning

Alla rörselser man gör har ett syfte, man gör inte öppnor och bakdelsvändningar för att det är snyggt. Skänkelvikning är lösgörande och dessutom en otroligt bra hjälp för att kolla av lydnad samt att hästen är liksidig.

Alla rörselser man gör har ett syfte, man gör inte öppnor och bakdelsvändningar för att det är snyggt. Skänkelvikning är lösgörande och dessutom en otroligt bra hjälp för att kolla av lydnad samt att hästen är liksidig.

Vad vet jag :o Sa att jag bara va en skogsmulle.. Och om man inte fråga få man juinte veta

Ni glömmer att skänkelvikning även är en mycket bra övning för ryttaren då man lär sig samverka mellan sina hjälper bättre!
Skänkelvikning kan vara svår i början när rumpan försvinner eller bogen går före, det är då det är så bra att fortsätta att testa sig fram tillslut så upptäcker man hur mycket och var man ska trycka med skänklarna för att det ska bli bra, och hur man ska använda sina tygeltag på bästa sätt så de ej stör skänkelhjälperna. En otroligt bra övning!

Alla rörselser man gör har ett syfte, man gör inte öppnor och bakdelsvändningar för att det är snyggt.

Fast vissa rörelser har fel syfte eller inget vettigt enligt mig :angel:
Framdelsvändningar t ex, det är ju lösgörande men känns som en väldigt opraktisk rörelse för hästen att utföra = finns mycket bättre lösgörande övningar! ;) och spansk skritt t ex har knappast något utbildningssyfte (då hade man lika gärna kunnat öva skolskritt) även om det kan vara riktigt snyggt att se på.

Jo, framdelsvändning har som enda syfte för mig att hästen ska kunna det. Det är varken samlande eller lösgörande direkt, men som lydnadskoll, så ska den kunna göra en framdelsvändning, kan dock inte minnas när jag gjorde en senast...

Spansk skritt ser jag helt ärligt mer som en xirkusrörelse än en dressyrövning...

Men undrar vad skänkelvikning är bra för? Eller gör man det bara för det är snyggt? :o

Det beror på vem du frågar. Många här har ju redan svarat att det är en mkt bra övning som bl a lösgör, frågar du någon annan så kanske den säger att övningen är rent av fördärvande eftersom den får hästen att trampa förbi sin tyngdpunkt och också vika kotan i sidled på ett onaturligt sätt.

Personligen tycker jag väl att skänkelvikning är bra ur lydnads- och lösgjordhetssynpunkt, men detta kan man uppnå genom andra övningar (t ex skolorna) så jag skippar skänkelvikningen helt och hållet för min del.

Det är lite det jag menar också med att övningar kan "ha" syften men att inte alla ser "syftet" och därmed inte använder dom :p att det finns bättre rörelser för ändamålet eller för ens egna prioriteringar.
Jag har nog ridit skänkelvikningar 7-8 gångar åtminstone de senaste 4-5 åren just för att det finns bättre för ändamålet men att det kan vara kul att "checka av" om vikthjälperna sitter tillräckligt och om hästen är i tillräcklig balans för att kunna gå in i skänkelvikning enbart för vikthjälp.. I lösgörande syfte använder även jag hellre andra metoder, men sen är det ju inte alla som kommit till skolor heller utan "måste" ta till annat lösgörande.. (själv lösgör jag iofs hellre genom ridningen i sig eller volter i det läget.)

Tänkte ställa en liten nyfikenhetsfråga när jag endå är igång och läser i Er tråd här =)
En kompis och jag diskuterade häromdagen om skänkelvikning är något som man lär hästen och jag hävdar starkt att det inte är en rörelse man lär dem att göra rätt utan ett resultat av ryttarens hjälper. Vad tycker ni???

Enligt mig kan man inte säga "det gick så dåligt för din häst kan inte skänkelvikningar"... vill gärna höra Era åsikter folks =)

Kramar

En häst som är smidig nog, har lite koordination och en ryttare som har en bra "grund" i ridningen kan i regel göra skänkelvikning utan att lära in det. Men för att få den riktigt stabil i skänkelvikningarna (att man ska få snygga skänkelvikningar och bra kvalitet) måste man öva.
Jag har lyckats rida skänkelvikning med åtminstone 2-3 olika hästar som inte var inlärda momentet utan problem, men då har det varit ganska svaga skänkelvikningar utan krav på hur det ska se ut. Och så beror det lite på vilka hjälper man använder, jag använder nästan bara vikt, lite lår om det behövs och halvhalter/svag förhållning. Använder man skänklar måste skänkelhjälper sidvärts sitta innan man kan räkna med att hästen förstår.

Jag har hört att både skänkelvikningar och framdelsvändningar tagits bort ur dressyrprogrammen de senaste åren eftersom de inte är bra för hästen/är onaturliga, men jag har ingen aning om det stämmer. Ni som tävlar mer än jag - är de bortplockade? Kommer ihåg att man hade framdelsvändning i ett LB-program tidigare (tror jag att det var).

Skänkelvikningar är väl inte bortplockade? :confused:
Framdelsvändningar är såvitt jag vet bortplockade. Vilket är kanon för det känns så onödigt att lära in bara för att kunna starta lätt klass i dressyr :p

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 723
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar