Skänkelvikning + volt - åt vilket håll?

Sv: Skänkelvikning + volt - åt vilket håll?

Jag blir inte klok på vilket håll den ska vara ställd. Hittar olika fakta på olika ställen. På en sida står det att orutinerade hästar kan ställas något antingen i eller emot färdriktningen. Jag fattade det som att det berodde på vilket stöd hästen behöver. Och det förklarar nog varför jag nästan bara ställen min åt ena hållet. :angel: Han har mycket lättare för sig åt ena hållet.

Hästen skall vara ställd från rörelseriktningen 8ställd inte böjd), men man kan i utbildningssyfte rida den rak eller motställd.
Men ska det bedömmas på tävling så är det det förstnämda som gäller.

Ok, då har vi rätt ut det. Verkar vara olika bud var man än läser.

Vad är spegelvända hörnlinjen? Aldrig hört talas om innan. :confused:

Såg nu att jag skrivit rak, jag menade såklart rakriktad. Rak är han såklart alltid, annars blir det ju inget bra.

Förstod att du menade rakriktad:)

Hörnlinjen är den väg du rider när du rider halvt igenom. Rider du den spegelvänt så kommer du ut i samma varv istället för att byta som i halvt igenom.

Andra bra övningar man kan göra när man tränar sidvärst är att på öoona delen av en stor volt flytta bakdelen, först utåt och när hästen är mer gymnastiserad innåt (trixigare för ryttaren också oftast)

Man kan göra en variant på "saxen" med sidvärsövningar.

Till och från spåret

Längs en långsida mm

Bra och omväxlande både för ryttare och häst/ponny om man kan "leka" fram träningen. Ofta ser man många köra samma övning hela tiden, fast man kan träna samma sak på olika sätt om du förstår vad jag menar.:D

Aha, då är jag med. Aldrig hört något namn på den linjen.

Jag håller helt och hållet med. Tycker det är fruktasvärt tråkigt att göra samma övning varv efter varv. Särskilt givande är det inte heller.

Ytterligare en bra övning är att rida skänkelvikning på spegelvända hörnlinjen.
Då har man genom den påbörjade vändningen rätt upp hjälperna någorlunda på plats och behöver oftast "bara" fånga upp på yttersidan.

Och vad är det för linje :D

Såg nu att det var ju en sida till :)

Den linjen använder man på unga hästar där man inte vill börja trixa o fixa o ha lättare att bibehålla framåtbjudningen. Inte nödvändigtvis komma ut på mitten utan ha en svag tvärning som ej sker på bekostnad av tänket- framåt.

du skulle må bra av :p att rida på diagonalen o sen rida rakt fram emellanåt o sen tänka samma= driva på mer framåt med yttersk för att inte bara fokusera på tvärningen.

Jag vill nog minnas att vi började så lite smått nån gång i början med Tiger ja. Dock rider jag så sällan för instruktör så den gången vi gjorde "riktig" skänkelvikning på diagonalen första gången så hade kraken redan lärt sig det hemma över vägen så det behövdes inga vidare "unghästinstruktioner". Jag gillar vägen, det blir logisk för den lilla hästen :D

Det har jag fått göra för den andra tränaren! Mycket bra, men jag är lite för långsam så det blir trångt om man inte är i det stora ridhuset (dvs typ 25*82, så snabbt svänger jag....). Men mest av allt hade jag behövt någon som i varje steg säger åt mig hur jag ska göra med min sits, ingen av nuvarande tränare har nämnt tillräckligt mycket på den punkten just i skänkelvikningarna och jag ser ju både på film och bilder att det är katt a strof!

Mao borde jag göra din övning av den anledningen oxå, lära mig behålla en normal sits några steg i taget. Massa kul att göra :D

Det var oxå en smart variant! Fördelen jag ser med att rida hela diagonalen och inte "timglas" är att man börjar på nytt varv hela tiden, med din övning får man ju byta mellan för att få nytt håll att lämna väggen i resp gå ur volten i. Men det var ändå en smart variation! Ska jag nog försöka testa nästa gång, tycker skänkelvikningar är väldigt avslöjande för oss för han är aldrig "korrekt rak" och jag sitter alltid gräsligt :mad:

Fast man kan ju rida timglas om man där man rider på diagonalen rider en bit skänkelvikning och kommer ut i nytt varv =)

Som tips, skänkelvikning ska ridas korta bitar (annars skapar man spänning snarare än lösgör). I dina kläder så hade jag ridit skänkelvikning till och från väggen, som en sax, då har man inte så mkt tid att möblera runt sitsen och man får absolut koll på hjälperna (vart tog ytter vägen? :angel:). och det krävs rätt mkt lyhördhet från hästens sida (om du är orolig att han bara går iväg). Börja i skritt... = )

Jag har rätt svårt att känna någonting, jag är nöjd om det flyter på framåt, om det känns som att han lyssnar på mina sidförane hjälper och om det känns någorlunda som att han trampar framför och förbi med framebenen och får med bogen. Resten av delarna (och framförallt min hemska sits som helt fallerar i skänkelvikningar :eek:) följer med lite hipp som happ olika för var gång :o
hej vad jag har lärt mig skänkelvikning åt båda håll eller havl vägs fram till mitt linjen att bryta av mot vända hästen mot sid skänkel förande framåt ridning och göra en volter åt både höger och vänster för att känna bjudningen framåt och undertrampet vi fick öka minska volterna för att lära sig hästen böjda spår. om man är ordentligt framriden och mjuk att byta om volter ofta i olika varv på dressyr banan.på övre nedre volterna . man får anpassa sina övningar till den häst man rider och hur mycket man kan köra på samt öka minska tempo växlingarna att känna tempot balansera det. stora mittvolten och övre och nedre volterna. meningen var att ryttarna skulle lära sig lyssna på sig själv och hästen samt ridläraren.det var ganska tufft.

:confused:

Om du läser det du skrivit, förstår du själv vad du menar?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
Ridning Ännu en tråd om ridtravare och galopp, jag vet :grin: men det här funderar jag över: Pärlan har ju svårt med höger galopp p.g.a att han...
Svar
16
· Visningar
1 873
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama