Skänkelvikning + volt - åt vilket håll?

the_connemara

Trådstartare
Jag tidigare fått rida halva diagonalen skänkelvikning, vid medellinjen lägga en 10 m volt inåt och sedna fortsätta på diagonalen i skänkelvikning igen. Alltså skänkelvikning undan ex vänster, volt till vänster och skänkelvikning undan vänster, allt i trav.

Blir det "tokigt" på något vis att ställa om och rida volten åt andra hållet i stället?

Testade nämligen i helgen utan speciell anledning och märkte ingen direkt skillnad (vi har inte ridit på bana sedan i somras så allt var rätt "nytt" för dagen - därav "ingen skillnad" för det mesta felade nog :D).

Så nu undrar jag mest om man kan variera sådär utan att det är helt ologisk för hästen på något vis?

Sv: Skänkelvikning + volt - åt vilket håll?

Jag tror inte hästen reagerar nämnvärt på att det skulle vara konstigt eller så:p Jag själv skulle nog dock tycka att det skulle kännas lite mysko, det blir liksom fel håll på nå vis :D

Nu är jag ingen expert eller så, men rent logiskt så kan det säkert vara nyttigt att variera sig.

Det blir ju lite krångligare att ställa om och rida volten åt andra hållet, men det kan ju vara en nyttig övning i sig, precis som det är en bra övning att växla mellan öppna och förvänd sluta, rida bågar längs långsidan etc. Även de övningarna innefattar ju snabba omböjningar.

Rider du volten åt vänster i det exempel du skrev så kan ju volten vara ett sätt att halvvägs genom skänkelvikningen hitta eventuella "tappade kroppsdelar" för att slutföra den bra, medan den nog får en annan effekt om du rider den åt höger. Om inte annat snabbheten i dina hjälper och hästens lyhördhet och mjukhet, kanske? :D

Jag ska anteckna övningen, den var intressant! :laugh:

För mig kändes det ovanligt rätt, men det är nog mest för att jag är så värdelös på att rida skänkelvikningar så volten "bara blev" åt det hållet det kändes som att jag behöver svänga för att hitta tillbaka någorlunda typ :D

Jag har alltid tänkt att man gör den inåt för att förbättra ställningen i nacken. Och tänkte då att det kanske blir fel åt andra hållet :o

Men som jag skrev i svaret till Merwen så är jag rätt värdelös på skänkelvikning så jag tror ofta mitt problem är att bibehålla hästen rak, inte så att jag direkt överböjer utan jag har helt enkelt bara svårt för att få hästen hyfsat rak och ännu svårare om man samtidigt ber den flytta sig typ. Och då kändes det liksom bra att "få tag" i yttersidan på något vis :idea:

Dock blev alla fortsättningar på skänkelvikningen "sämre" i bemärkelsen att kraken inte riktigt flyttade sig. Men det beror nog mer på att vi äntligen lärt oss börja skänkelvikningen vid vägen direkt, och jag kan sätta en tusing på att jag INTE red och förberedde i/efter volten som jag gör där :angel: Eller så kanske något kom tillbaka på plats i volten och det blev lite jobbigt och jag inte kunde supporta. Slutsats: ingen typ :angel:

det är alltid bra att kunna variera sig, och göra skänkelvikning på volt (minska och öka volten med skänkelvikning) tycker jag är bra för samlingen och uppmärksamheten på hästen mig ^_^(som vid ridning "rakt fram" på volten oftast blir att hon bara springer och fuskar mer och mer med vägen :/) alla tränare jag ridit för har haft denna övningen med att öka och minska volten i skänkelvikning, även yngre hästar som inte gått mer skänkelvikning 2 steg innanför spåret och sen ut igen har haft ganska lätt för denna övningen, då man är på volten och ska flytta utåt så har man redan lätt böjning i nacken och att hästen ofta "vill" utåt, då är det bara att ge hjälperna för skänkelvikning + lite vikthjälp så går det lättare än att rida skänkelvikning över medellinjen. inåt så varierar jag mellan sluta(tror jag att det är :/ är dålig på att se skilldnad på öppna och sluta XD) och skänkelvikning.

Övningen du beskriver brukar vara bra om man tappar yttersidan i skänkelvikningen, om hästen trycker ut ytterbogen.
Oxå mycket bra för att träna sin egen balans och timing. Man kan trycka på lite extra när man rider volten oxå och ta med sig den energin in i nästa skänkelvikniing!

Som någon annan redan skrev så är det ju bra övning om man tappar yttersidan. Om du har svårt att hålla hästen helt rak så får man ju extra hjälp att med volten. Jag tycker att problemet blir ännu tydligare när man rider på volten, om hästen inte följer spåret eller om den böjer för mycket. Fångar man upp bra med yttertygeln (eller heter det inner, man ställer ju åt höger när man flyttar undan vänster. Jaja, högertygeln!:p) så brukar man kunna få till det bättre.

Att byta varv tror jag kan vara effektivt om man har en häst som snabbt lär sig en övning, oavsett om den lär sig den rätt eller fel så kan den vägen. Gör man till höger så får man ju in ett byte. Och jag skulle nog personligen tycka att det var mer effektivt när man väl har kommit igång någorlunda med skänkelvikningarna att lägga volten åt andra hållet. Men då skulle jag nog göra övningen som ett timglas, så att jag fick med båda hållen direkt. Gör man en övning i samma varv några gånger och sen några gånger i andra varvet så tycker jag det lätt blir lite rutin och man fångar inte upp svagheterna lika bra som om man gör det vänster-höger-vänster-höger.
För min egen del hade jag nog bara gjort ett varv, alltså vänster-höger, och sen nåt annat.

det är alltid bra att kunna variera sig, och göra skänkelvikning på volt (minska och öka volten med skänkelvikning) tycker jag är bra för samlingen och uppmärksamheten på hästen mig ^_^(som vid ridning "rakt fram" på volten oftast blir att hon bara springer och fuskar mer och mer med vägen :/) alla tränare jag ridit för har haft denna övningen med att öka och minska volten i skänkelvikning, även yngre hästar som inte gått mer skänkelvikning 2 steg innanför spåret och sen ut igen har haft ganska lätt för denna övningen, då man är på volten och ska flytta utåt så har man redan lätt böjning i nacken och att hästen ofta "vill" utåt, då är det bara att ge hjälperna för skänkelvikningBlir det verkligen rätt? Om hästen är böjd innåt då borde det väl vara ganska svårt att få till en bra och rak skänkelvikning utåt.:confused: Kanske bara är min som blir som en banan då, han har inte kommit så långt med skänkelvikning, så det kanske är överkurs för honom. Jag brukar iaf ha honom mer rak när vi ökar volten sidvärts.

+ lite vikthjälp så går det lättare än att rida skänkelvikning över medellinjen. inåt så varierar jag mellan sluta(tror jag att det är :/ är dålig på att se skilldnad på öppna och sluta XD) och skänkelvikning.

Nu tror jag inte det är samma övning som TS menade. Öka och minska volt blir inte riktigt samma. Skänkelvikning på volt så vill man ju ha frambenen på voltspåret och bakdelen utanför och flytta skänkelvikning runt på det sättet. När man ökar en volt så är man ju kvar på spåret, men spåret ändras. Gör man ökningar och minskninger på en volt runt hela tiden så blir det ju mer som en blomma i formen, vågig i kanterna. Om man gör skänkelvikning på volten så är voltspåret fortfarande runt, och man flyttar med frambenen i spåret.

Lite tips så kan du göra öppna och sluta utåt också på volten. :idea:

DET tycker jag är apsvårt! Jag måste liksom ha min (raka) linje tydlig för att kunna känna om det är vettig tvärning/rakhet/tempo. För tränaren får jag ibland flytta utåt mot yttertygeln men jag tycker alltid det känns som att hästen bara "glider åt sidan", liksom inget arbete direkt. Men det brukar tydligen vara bra, fast han är rätt lättflyttad så det kanske bara är att det inte känns lika mkt de få stegen det blir på volten :)

Jag har rätt svårt att känna någonting, jag är nöjd om det flyter på framåt, om det känns som att han lyssnar på mina sidförane hjälper och om det känns någorlunda som att han trampar framför och förbi med framebenen och får med bogen. Resten av delarna (och framförallt min hemska sits som helt fallerar i skänkelvikningar :eek:) följer med lite hipp som happ olika för var gång :o

Det var oxå en smart variant! Fördelen jag ser med att rida hela diagonalen och inte "timglas" är att man börjar på nytt varv hela tiden, med din övning får man ju byta mellan för att få nytt håll att lämna väggen i resp gå ur volten i. Men det var ändå en smart variation! Ska jag nog försöka testa nästa gång, tycker skänkelvikningar är väldigt avslöjande för oss för han är aldrig "korrekt rak" och jag sitter alltid gräsligt :mad:

Nej det är inte samma men om man tänker att man ökar volten från liten till stor på bara en kort bit (typ 10 m till 20 m i diameter och att man ska gå från 10 till 20 på ett kvarts/halvt varv) så kan man rida några steg skänkelvikning undan inner den biten och på så vis komma ut på det stora spåret.

Vilket håll böjer han sig om du flyttar undan vänster. Om han böjer sig runt vänsterskänkeln så behöver du nog fånga upp mer på högertygeln. Är han ställd åt höger?

Jag tycker det är jättebra att träna på öppna delen av volten, helst den vid A eller C så att hästen får stör halva volten och skänkelvikning halva. Jag tycker det brukar vara lättare att hålla spåret då, hästen vet vart den ska och man kan koncentrera sig mer på skänkelvikningen, men utan väggar som stör. :p Om man rider rakt fram så är det ofta svårt att följa spåret ordentligt, och det blir ofta lite vingligt.

Ja, det var precis så jag menade. Om man ska öka/minska runt hela volten så blir det ju mer som en blomma, istället för en cirkel.

Han är ställd/böjd helt olika fårn gång till gång :D Ibland kan man se mer röd tråd i det, det beror på dagsform typ. Till skillnad från dig har jag mycket lättare för att rida utmed raka spår, då märker jag ju direkt om hästen vinglar/lägger sig mot någon skänkel/tygel. På volt blir det oftast att jag efter typ 5 m inser att "oj, nu är vi ju helt utanför/innanför voltspåret frambenen skulle gå på!". Så jag behöver variera lite för jag är inte så bra på att känna i skänkelvikningar (säkert 100 % beroende på min sits, den ska plågas :mad:).

Se till att få koll på den tygeln som är på motsatt sida av det flyttande benet (flyttar du undan vänster, så sträckt högertygeln) det är ofta det som är problemet när de inte korsar riktigt. Om du tappar den tygeln är det lätt hänt att han böjer halsen till vänster och då kommer han troligtvis inte att korsa benen.
Är ni nya så kan det vara jättebra att ta stöd av väggen. Jag tycker det är bra att vända huvudet mot väggen då, så att hästen bara har ett håll att gå :devil: och tänk på att ställa hästen i den riktningen ni rider. Och sträck ytter tygel, så att han är rak.

Om du gör det på volt så tänk inte så mycket på om han följer spåret. När jag har tränat skänkelvikning med min (som han äntigen börjat fatta, han var skitkass innan) så red vi antingen ute där man kunde lägga spåret som man ville :angel: eller så rider jag i mitten av ridhuset. Skit i vilket håll han går åt, bara han korsar benen, är rak och ställd åt rätt håll. När han fattade vad han skulle göra, det vill säga korsa benen utan att börja orma runt massa med kroppen, så kunde jag börja flytta ut det på spåret. Då tog jag några steg, bara så han kom en liten bit innanför spåret (kanske 5 steg bara) och sen tillbaka till spåret. Sen ökade jag på och la in lite olika krumelurer emellan.
Men i början tyckte jag det var mycket lättare att skita i vart benen var, bara så att han lärde sig vad han skulle göra och så att jag fick in en känsla för hur det skulle kännas när han gör rätt. (eftersom jag inte hade ridit skänkelvikning på 1 år minst)

Fast alltså, i skänkelvikning ska hästen ju vara ställd från rörelseriktningen?

Väggen vägrar jag sätta nosen mot, jag har aldrig upplevt något bra med att ha den som bromsande utan hellre att hästen går för mycket framåt tills den förstår och klarar av att gå åt sidan. Oftast är det ju precis som du beskriver bristande yttertygel :angel:

Nu var det ett tag sen jag gick på ridskola. Men jag har för mig att vi fick lära oss att den skulle vara ställd i rörelseriktningen? :confused: Detta måste kollas upp! :p

Men om du inte har huvudet mot väggen så kan du ju lika gärna rida mitt i ridhuset. ;) Annars fyller den ju inte så mycket funktion. Det är nog väldigt olika från häst till häst. Min har jag som sagt tränat mitt inne i ridhuset så det inte finns några väggar som stör. Men andra jag ridit har lärt sig jättesnabbt genom att vända huvudet mot en vägg. Har bara behövt göra det ett par gånger så den fattar vart den ska, sen har jag kunnat gå ut från väggen. Men det har varit på väldigt "korviga" hästar, som går åt alla andra håll och vikter sig för skänkeln så fort man lägger intill den. Annars tycker jag det är allra bäst utan spår eller väggar alls. :)

Ytterligare en bra övning är att rida skänkelvikning på spegelvända hörnlinjen.
Då har man genom den påbörjade vändningen rätt upp hjälperna någorlunda på plats och behöver oftast "bara" fånga upp på yttersidan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·
Ridning Ännu en tråd om ridtravare och galopp, jag vet :grin: men det här funderar jag över: Pärlan har ju svårt med höger galopp p.g.a att han...
Svar
16
· Visningar
1 873
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama