Skänkelläge

Sv: Skänkelläge

Om du aldrig hört det uttrycket har du väl inte studerat flitigt nog! Kan inte tänka mig att utbildade instruktörer i Sverige idag inte har det med sig i bagaget!

Jo jag har faktiskt studerat flitigt. Jag är utbildad ridinstruktör och hopptränare. Jag har gått på Flyinge och Strömsholm och de har faktiskt aldrig pratat om det.
Det som återkom gång på gång när vi hade ridlära var att ryttaren ska sitta avslappnat, inte varken trycka ner, upp eller vrida om benen som var så populärt förr.

hmm.. jag har alltid någon form av knäslut men vid hoppning är det förstås mindre..
min skänkel flaxade oxå lite förra året vid språnget,
men då spände jag typ underskänkeln och tvingade kvar den..
efter några språng blev det lättare, och nu har jag inget besvär med min underskänkel:rofl:

Hej. Jag brukar träna min hopp/dress sits när jag blir longerad..;)
om jag tränar HOPP sits :
Blir longerad, tar bort tyglarna helt och har endast korta hopp läder. Då får man grym balans och ett bra skänkel läge lika så eftersom man bara konsentrerar sig på att ha en bra HOPP sits!!...
Prova åxå att blunda samtidigt som du står i 2/3 punkts sits.
Eller håll händrena på huvudet när du fattar galopp och håll dom där när du bryter av igen!!
Rör på dig åxå när du rider..Kanske blir du stel när du bara konsentrerar dig på en sak..Försök att slappna av samtidigt som du tänker på skänkeln m.m.

DRESSYR sits då: rid utan stigbyglar, inga tyglar heller och tänk bara på din sits: sitta hjuuupt ner i sadeln, dra tebax under skänken, titta långt fram, vara avslappnad m.m.
Det är bra om en tränare/instruktör m.m. longerar dig så han/hon säger till dig!!:banana: Hoppas ni har fått några goda råd..:bump:

Mycket intressant då jag som ridlärare har fått detta med mig i bagaget och de A-tränare jag har kontakt med idag alla säger samma sak. A-tränare som i sin tur utbildar både nya tränare och ridlärare....

rid utan stigbyglar, inga tyglar heller och tänk bara på din sits: sitta hjuuupt ner i sadeln, dra tebax under skänken, titta långt fram, vara avslappnad m.m.
Att rida utan stigbyglar är jättebra för balans och så vidare men ingen bra lösning för att öva fram ett stabilt skänkelläge som man istället lättare får fram genom longering utan tyglar men med stigläder och stigbyglar.

rid utan stigbyglar, inga tyglar heller och tänk bara på din sits: sitta hjuuupt ner i sadeln, dra tebax under skänken, titta långt fram, vara avslappnad m.m.

Jag menade med detta att man får en bra (dressyr) sits!
Inte att man får ett bra skänkel läge..du missförstod mig nog..hehe
jag tänkte endast på sätet..självklart om man inte har ett bra skänkel läge så har man inte en fulländad Dress/hopp sits..:)

Zlatan skrev:
Jo jag har faktiskt studerat flitigt. Jag är utbildad ridinstruktör och hopptränare. Jag har gått på Flyinge och Strömsholm och de har faktiskt aldrig pratat om det.
Det som återkom gång på gång när vi hade ridlära var att ryttaren ska sitta avslappnat, inte varken trycka ner, upp eller vrida om benen som var så populärt förr.

Jag måste hålla med dig här, utvecklingen och synen på ryttarens sits har gått framåt enormt de senaste åren.

Visst får man en bra sits men..... man kan hamna i den situationen att man får problem när man ska rida med stigbyglar.:crazy: Det har tyvärr hänt mer än en gång! Därför bättre med övningar med stigbyglar men utan att hålla i tygeln:)

Undras vad Johan själv tycker om att du använder hans inte alltför vanliga namnkombination som signatur :confused:

hålla upp tån? skapar inte det onödiga spänningar i musklerna, då det blir mycket statiskt? "trampa" nedåt med knät är nog helt klart bästa tipset jag fått, detta för att få bort fokuset på just tå/häl pga man lätt blir för spänd.

Det ar enkelt!! Vikten ska inte vara i stigbygeln utan i halen.
Stall dej upp i faltsits, sa lagger du vikten i halen och gor benet sa langt du kan. Nar du kanner att skankeln ar stilla och att du har balansen, satter du dej ner. Men ha kvar vikten i halen!!

ramonarunds skrev:
Det ar enkelt!! Vikten ska inte vara i stigbygeln utan i halen.
Stall dej upp i faltsits, sa lagger du vikten i halen och gor benet sa langt du kan. Nar du kanner att skankeln ar stilla och att du har balansen, satter du dej ner. Men ha kvar vikten i halen!!

Det är en fråga om balans också. Det kan handla om sadeln också, att man hamnar fel i förhållande till hästens balanspunkt. Då blir det svårt att få skänkeln rätt. bara som ett tillägg till diskussionen.

minimi skrev:
Det är en fråga om balans också. Det kan handla om sadeln också, att man hamnar fel i förhållande till hästens balanspunkt. Då blir det svårt att få skänkeln rätt. bara som ett tillägg till diskussionen.

Måste göra ett inlägg här med....precis som förregånde talare säger är det viktigt att du har en balanserad sadel som ger dig bästa förutsättningarna att sitta korrekt och inte behöva tappa balansen och flaxa med skänklar.

Träna upp din grund balans rid mkt i lätt sits, kombinationer stuts galoppbommar på låga höjder där du kan fokusera på din kroppshållning. Filma när du rider så att du kan analysera efter.........iblant känns det mer än var det är irl:idea:

Sen måste jag bara få säga att skänkeln KAN inte vara helt still när man kommer upp på lite höjder:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka