Skänkelläge

Sparvoga

Trådstartare
Detta eviga tjat om att trampa framåt o ha balansen i stigbygeln vid hoppning så att inte skänkeln ska åka bak... tips på vad man ska göra för att undvika detta?? när jag började rida skulle man rida med knäslut :crazy: vilken inte är så poppis längre, tycker bara min skänkel flaxar runt hur som helst, suck

Sv: Skänkelläge

som tidigare sagt, bind fast den med en sporrem eller någon annan tråd vid sadelgjorden...alltså med remmen i sadelgjorden och i stigbygeln!

som tidigare sagt, bind fast den med en sporrem eller någon annan tråd vid sadelgjorden...alltså med remmen i sadelgjorden och i stigbygeln!
Jag hoppas du skämtar,:eek: att man gjorde så förr i tiden innebär inte att det är någon bra lösning, men vill man dö i förtid så varför inte....:devil:

Detta eviga tjat om att trampa framåt o ha balansen i stigbygeln vid hoppning så att inte skänkeln ska åka bak... tips på vad man ska göra för att undvika detta?? när jag började rida skulle man rida med knäslut vilken inte är så poppis längre, tycker bara min skänkel flaxar runt hur som helst, suck
Byt instruktör!!!! Finns ingen instruktör/tränare/ridlärare vid sina sinnens fulla bruk och utbildning som skulle säga åt någon att trampa framåt!!!!! :devil: :eek: :devil:

Skänkeln skall trampas bakåt nedåt inte framåt, alternativet är att man kan tänka på att lyfta tån.

Att lätta på känslutet gör man inte genom att trampa framåt, detta sker istället med en omvinkling i fotled och höftled där man vrider ut benet. Det gammeldags knäslutet kommer av att man för ett antal år sedan red med fötterna bra mycket mer parallella med hästen än vad man idag gör.

Sätt dig långt fram på en vanlig stol och testa att sitta med tårna rakt framåt alternativt vrida dem något utåt så ska du se vad som händer med dina knän:)

roslagen skrev:
Jag hoppas du skämtar,:eek: att man gjorde så förr i tiden innebär inte att det är någon bra lösning, men vill man dö i förtid så varför inte....:devil:

Dö i förtid för att stiglädret sitter fast i sadelgjorden med en sporrem? :confused:
Varför skulle man dö av det?

roslagen skrev:
Byt instruktör!!!! Finns ingen instruktör/tränare/ridlärare vid sina sinnens fulla bruk och utbildning som skulle säga åt någon att trampa framåt!!!!! :devil: :eek: :devil:

Skänkeln skall trampas bakåt nedåt inte framåt, alternativet är att man kan tänka på att lyfta tån.

Att lätta på känslutet gör man inte genom att trampa framåt, detta sker istället med en omvinkling i fotled och höftled där man vrider ut benet. Det gammeldags knäslutet kommer av att man för ett antal år sedan red med fötterna bra mycket mer parallella med hästen än vad man idag gör.

Sätt dig långt fram på en vanlig stol och testa att sitta med tårna rakt framåt alternativt vrida dem något utåt så ska du se vad som händer med dina knän:)

Man ska inte trampa varken framåt eller bakåt. Man ska sitta avslappnat och underskänkeln ska hänga rakt ner. Hälen ska inte tryckas ner, det enda som händer då är att ryttaren spänner sig.

Hm, ok, jag kanske inte ska tänka så mycket på det utan bara försöka slappna av i knäna så kanske det löser sig själv. Men problemet är mest i själv hopp momentet.....

Jag förstår att hon rekomenderar folk att inte sätta en sporrem runt stigläder och sadelgjord när de har det på tävling. :eek:

Om man ska träna sin sits och balans gör man väl knappast det på tävling utan hemma på små hinder, kanske någon studsserie?
Då kan man ju även slå en knut på tyglarna och rida med händerna på höfterna, men det är väl inte heller att rekomendera på tävling. :smirk:

Förlåt men - kan inte det där vara farligt?! :confused:

Mitt tips till trådskaparen är att tänka, tänka, tänka på det hela tiden. Hade också problemet förr, men det har jag faktiskt lyckats jobba bort. Tvingade min tränare att hypertjata på mig, och visst blev det bättre..... Varje gång du sitter upp för dagen, bestäm dig för att tänka på det. Försök överdriva liksom, känn att skänkeln kan nudda sadelgjorden då och då, så är den iaf inte för långt bak....

Blev lite luddigt, hoppas du fattade :p

Jag köpte skänkel klister, en fantastisk uppfinning, det blir ett super grepp för vaden. :idea:

Jag använde det först till tyglarna för han drog de ur handen på mig hela tiden!! Ville inte lyda mina förhållningar heller, men han fick ge sig :D :D

Man tvättar av det med lädertvål o vatten. Nu när jag blivit stadigare i kroppen, o han hoppar lugnare så behöver jag det inte mer;)

Att rekommendera: Skänkel klister.

du kan rida utan stigbyglar hemma för att få en bättre sits.. hellst 10min/dag, man får mycket bättre balans och får lättare att hålla på kroppen och just i detta fallet skänklarna

Fast det är nog trådskaparen som ska ha det där svaret, inte jag.. skriv Knapplån tack :idea:

Sparvoga skrev:
Detta eviga tjat om att trampa framåt o ha balansen i stigbygeln vid hoppning så att inte skänkeln ska åka bak... tips på vad man ska göra för att undvika detta?? när jag började rida skulle man rida med knäslut :crazy: vilken inte är så poppis längre, tycker bara min skänkel flaxar runt hur som helst, suck

Jag hade det problemet ett tag när jag red för liten ponny och var rädd att riva med benen. Men mitt råd är att tänka på att vara i balans och inte knipa med knäna. Det handlar ofta om grundsitsen inte om att sätta remmar och hålla fast.
Du måste tänka lika mycket på balans i hoppsitsen som i dressyrridningen. Träna på att rida (helst med någon som longerar) utan tyglar, men inte utan stigbyglar. Du ska träna på att ställa dig upp, sätta dig ner i fältsits, utan att hålla i med händerna. Börja med en hand om de tär svårt. Då måste du hitta din balanspunkt och hästens. När du sen känner att du behärskar det ska du börja göra det över små hinder. Du bör ha en pålitlig häst som inte är taskig:angel: . Rid alltså över hindret (små hinder) med tyglarna uppknutna och utan att hålla i dej. Ta en hand i taget tills du blir säker. Helst ska någon longera på en stor volt. Litet hinder obs, tills du är säker. Till slut med händerna i sidorna även över hindret.
Om du nu över hindret fäller bak benen bör du stå på öronen framåt över hästhalsen. (Visst kan det gå om du kniper med knäna men det ska du ju absolut inte göra. :D )

Jag lovar att du kommer att hitta din balans och att få en bättre sits där skänklarna är helt still. Då behövs inga remmar och klister som bara döljer en dålig grundsits.
Min mamma körde hårt med sånt och säga vad man vill om min hoppsits men skänklarna är helt still i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Dö i förtid för att stiglädret sitter fast i sadelgjorden med en sporrem?
Varför skulle man dö av det?
Kan du inte själv räkna ut :crazy: vad som händer om hästen går omkull och din fot sitter fast i en stigbygel som är fixerad i sidan på hästen så kan jag tyvärr inte hjälpa dig!

Man ska inte trampa varken framåt eller bakåt. Man ska sitta avslappnat och underskänkeln ska hänga rakt ner. Hälen ska inte tryckas ner, det enda som händer då är att ryttaren spänner sig.
Och därför använder man sig av termen "lyft tån" vilket blir samma effekt som att trampa hälen bakåt och nedåt vilket är grunden för ALL ridning.

roslagen skrev:
Och därför använder man sig av termen "lyft tån" vilket blir samma effekt som att trampa hälen bakåt och nedåt vilket är grunden för ALL ridning.

Jasså gör man? Vilka man? Jag har läst ridlära (bland annat) i flera år och det uttrycket förekom aldrig.

roslagen skrev:
Kan du inte själv räkna ut :crazy: vad som händer om hästen går omkull och din fot sitter fast i en stigbygel som är fixerad i sidan på hästen så kan jag tyvärr inte hjälpa dig!

Olyckan kan vara framme när som helst. Men jag kan helt ärligt inte se en sådan enormt stor fara med att fästa stiglädret i sadelgjorden vid sitsträning hemma.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar