Skänkelhjälp + andra frågor

S

Sofie_W

Jag har börjat rida igen, det var några år sen sist och det är några saker jag helt har glömt bort så förklaringar (pedagogiska) skulle vara tacksamt!

1. Hur är det man gör med skänklarna vid vändning, volt etc? Jag har för mig att ena skänkeln ska dras bak något och den andra fram när man ska böja och vända hästen, men är inte säker att jag minns rätt. Och isåfall vilken ska fram och vilken ska bak?

2. Hur är det man gör skänkelvikning? Minns att vi började med det innan jag slutade på ridskola sist, men nu minns jag inte alls.

3. Är det bättre att föra bak skänklarna något när man skänklar på en seg häst eller ska man ha kvar dem vid sadelgjorden hela tiden?

4. När man rider lätt, har jag för mig att man ska ställa sig upp när innerframbenet flyttas bakåt, men när jag testar så känns det fel ibland, som att man studsar tillbaka.

5. Hur vet man om hästen går i höger resp. vänster galopp?

Tacksam för svar!
 
Sv: Skänkelhjälp + andra frågor

1. På volt måste man känna efter vart skänkeln behövs bäst, men oftast låter jag innerskänkeln ligga kvar där den är och ytterskänkeln reglera. Alla gör olika vad jag vet.. Men som sagt måste man ha skänkeln där den behövs, om hästen inte böjer sig i bålen måste skänkeln lite bakåt, om en bog ska "puttas in" måste den framåt. Lite luddigt men men..

2. kan inte förklara på nått bra sätt just nu, är för trött tyvärr =/

3. Jag tror jag för skänklarna bakåt något om hästen inte har tillräckligt tryck framåt, man får oftast mer reaktion där på ridskolehästar eftersom att dom inte är lika vana att få skänkel längre bak. Men egentligen ska dom nog ligga kvar vid sadelgjorden.

4. Ställ dig upp när ytterbenet flyttas bakåt :)

5. Du kan se vilket ben som "flyttas mest" framåt eller vad man ska säga.. Om du kollar ner ser du vilket ben som "leder" galoppen.. Sen är det där en känsla, men fattar du galopp ur volt får du troligtvis den galoppen du vill ha, och du känner lätt om det blir fel.

Är inte så bra på att förklara såhär på kvällen.. Men värt ett försök :)
 
Sv: Skänkelhjälp + andra frågor

1. Som utgångspunkt ligger innerskänkeln kvar och ytterskänkeln flyttas något bakåt.

2. Jag har fått lära mig flera metoder för skänkelvikning, men en metod är denna. Om du t.ex. rider i höger varv och tar snett igenom är det normala att du gör en skänkelvikning undan vänster skänkel. Du gör då en halvhalt (mycket enkelt uttryckt en liten förhållning genom att "sitta till" och krama tygeln) och ställer hästen i nacken åt vänster. Vänster skänkel, som är något tillbakadragen, flyttar hästen sidvärts. Höger tygel reglerar så att hästen inte blir förböjd i halsen och kan också visa vägen om det skulle behövas genom ett litet ledande tygeltag. Du kan också krama på höger tygel om hästen drar i väg för snabbt. Höger skänkel ligger stadigt och verkar framåtdrivande vid behov. Du kan säkert få tio andra svar, men detta tror jag är basicvarianten.

3. Hästen är som mest känslig vid sadelgjorden så det är kontraproduktivt att föra bak skänkeln om hästen inte svarar. Hellre ett litet pet med spöt än att sitta och gnaga med skänklarna.

4. Du skall sitta ner när ytter framben är i marken, dvs. ytterbogen rör sig bakåt. På så sätt sitter du när inner bakben är i marken.

5. Det där med rätt galopp har jag svårt att beskriva. Höger framben går liksom före vänster i höger galopp.

Det var det bästa jag kunde åstadkomma så här på söndag kväll.

Hellas
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp