tinafinis

Trådstartare
Nån som kan visa en bild eller förklara hur ett par skalpers ska sitta? Finner inga sånna bilder på nätet.
På en del finns det krokar har jag sett, why?

Tack på förhand

Sv: Skalpers?

Så här! En del skalpers har en sprint som man slår på i hovens framkant mellan skon och hoven, för att de ska sitta bättre. Dessa är inget för barfotakörning alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, va långt ner de hande dem på bilden..

Som tillägg så ska man använde dem med sprint måste man göra ett hål för at få in dem mellan hov o sko. :)

Jag får prova alla fall o se om den sitter kvar.
Fick för mig att den skulle fästas under skon där den sticker ut där bak, men det kanske var just med den här sprinten som jag blandade ihop.
Tackar.

Tycker nog det ar i extrema undantags fall vi satter krok pa skalperserna och de flesta av vara hastar bar dem just nu.
Pa vintern (las skarsno) ar det klart svart att fa dem att sitta bra men annars vill det mkt till att de ska komma upp.
Se till att ha ratt storlek bara sa funkar det fint!
Vi satter kroken pa utsidan hoven. Det brukar fungera fint med en bit av en metall galge. Hovslagaren klipper in lagom bit (5-6 cm) och bander till den till ett slags S-form. Borrar ett hal langt ner i hovvaggen (Kroken ska kunna sticka ut mellan skon och hoven pa insidan av vaggen)

Fick precis upp bilden. Tycker den sitter bra. Nar jag satter pa dem hamnar de nastan alltid precis i kanten hov/sko men nar de kommer tillbaka in brukar det vara en ca 3-4 cm glipa i framkant. Bak lagger de sig ju bra mellan sko och ballar.

Tack.
Jag tackar för alla tips som jag får hör via buke, för någon diekt egen erfarenhet har jag inte...
Men det mesta ni tipsat om här har ju fungerat.

Brukar kora small tills dess det inte finns nagon som helst mojlighet att fa pa/av dem langre. Enda hasten i stallet som har medium ar 168 och har stooora fotter.
Har man eggbars pa behover man dock ofta ga upp en storlek tidigare, annars finns viss risk att man skar fingrarna av sig vid avtagning!

Oj, va långt ner de hande dem på bilden..

Jag tycker tvärtom jag, att de satt för högt upp.

Hos Frick satte vi fast dem med en söm, jäkligt pilligt & idag har jag glömt hur :rofl: var juh ändå 2002 :angel:

Utan kroken far de juh all världens väg.. Krok ska det vara , och den ska väl sitta som på utsidan av hoven? Finns väl "H" & "V" har jag för mig.

Jag tycker tvärtom jag, att de satt för högt upp.

Hos Frick satte vi fast dem med en söm, jäkligt pilligt & idag har jag glömt hur :rofl: var juh ändå 2002 :angel:

Utan kroken far de juh all världens väg.. Krok ska det vara , och den ska väl sitta som på utsidan av hoven? Finns väl "H" & "V" har jag för mig.

Vi kan inte sett samma bild? :eek:
För sitter de högt på den jag såg, så har du dina under hoven, de satt nämligen i exakt nederkant av hoven, på skon ungefär ;)

Ja kolla länken igen, o nu kom jag inte till samma sida?? Håler med dig, de sitter högt på den bilden.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·
Katthälsa :arghh::arghh: Katten har dragit in loppor och jag får snart panik. Hon har givetvis medel mot alla sånna där äckliga småkryp och HON...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: CaisaCax
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Raderad medlem 149524
·
IT & mobiler Jag har ett par foton där jag skulle behöva sudda bort delar av bakgrunden. Finns det någon gratis app till iPhone där man kan göra det...
Svar
11
· Visningar
469
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka