Skalla mot häst. Tillåtet?

Mirre

Trådstartare
Kolalde lite på travet på tv igår.
Var från Solvalla. I ett lopp var det en häst som kom för nära ekipaget framför. Kusken framför skallade då mot den hästen:confused: med ursäkten att den hade galloperat annars.
Får man verkligen göra så? Nu missade han men hur skönt hade det varit för hästen om han träffat och bli skallad rätt i mulen?
Är sånt verkligen tillåtet? :confused:

Sv: Skalla mot häst. Tillåtet?

Kusken framför skallade då mot den hästen:confused: med ursäkten att den hade galloperat annars.

Ursäkten var att undvika en olycka. Hästen slog ju med sina framben i framförvarande sits. Inte roligt om det hade orsakat en olycka.

Inga böter eller annan bestraffning utdelades. Men det är ju självklart att man inte ska skalla en häst hur som helst. Men i det här fallet var det för att undvika en olycka och då kan det anses som befogat. Det är bättre att hästen får en smäll på mulen än att man får lösa hästar och kuskar som ligger på banan.

Du menar väl ändå inte att det hade varit bättre om den bakomvarande hästen hade klättrat upp i Torbjörns vagn???

Ibland handlar nog saker om ren självbevarelse drift.

AM

Det är inte kul att sitta med en häst i rygg som slår framknäna i ens vagn gång på gång, och sitta och undra när den ska kliva upp i vagnen.. Vad skulle han ha gjort, vänt sig om och snällt bett hästen sakna ner lite? Som sagt, självbevarelsedrift.

Ja vad ska man göra när bakomvarande häst bara trycker på?

Man har inte ett skit att sätta emot om hästen framför börjar trycka en framåt i sulkyn, de är liiite starkare än en människas benmuskler som är det enda man har som håller en på plats om man trycks framåt. :crazy: Jag har som tur är bara råkat ut för det nån gång men det är inte behagligt.

*kl* sen att de inte är första gången just den na kuseken gör det... även på hästar som INTE vare upp i vagn.. utan bara gått nära bakom.. utan att slå i..

*kl* sen att de inte är första gången just den na kuseken gör det... även på hästar som INTE vare upp i vagn.. utan bara gått nära bakom.. utan att slå i..

Men jag kan förstå Tobbe, han har haft så jädra mkt otur i sin karriär. Däremot diggar jag inte hans nedtagningar av galopperande egentränade hästar :smirk:

Om en häst är nära bakom finns risken att den går upp i vagn! :smirk:
Jag är helt på Tobbes sida, kan inte kusken hatera sin häst måste man rädda sig själv. Han har även varit med om så många olyckor så han vill nog inte drabbas något mer!

har juh anlitat honom på "min" häst.. så jag säger inte att han tie är en ba kusk.. men att slänga bak huvet bara för att han har juh gjort de utan att träffa många ggr...

om de skulle viftas å slngas med alla huven så fort en häst kommer upp bakom då är de nog dags att lägga ner trav....

Men om man slänger till med huvudet när dess andning börjar bränna i nacken så slipper man att träffa hästen! :idea:

Snällare mot hästen och mot nacken då man kan kontrollera hela rörelsen.

de är väl bara de att många hästar då tien ens märker att de slängs med huet.. så då görs de en slängning till å en till å till slut så träffas de...

en häst jag haft vägar idag att gå upp irygg pga att hon blivit skallad.. hon va en sån häst som gärna gick i rygg förut dock höll hon avstånd.. men blev skallad en gågn de räckte .. nu tvärnitar hon om du försöker styra upp i rygg eller så hoppar hon om den framför råkar röra huvet lite för mycket...

sälj henne till nån som kan träna bort de då.. eller gör ridhäst av den... den verkar ju ovanligt imbecill din häst

men männska läs innan du skriver... har haft skrev jag... suck... å slrev sedan vägrar idag... vem fan har sagt att jag har henne nu inte jag..

Men lugna ner dig och börja använda begripligt språk och korrekturläsa vad du skrivit. Du brukar inte skriva så där obegripliga inlägg.

Jag fick läsa denna mening måånga ggr och är inte säker på att jag fattar vad du menar ändå.

de är väl bara de att många hästar då tien ens märker att de slängs med huet.. så då görs de en slängning till å en till å till slut så träffas de...

Skippa SMS-språket på Buke, please...

vissa gör de tyvärr till en vana... sen så lär sig vissa kuskar vilka hästar som är lite känsligare, så att slänga till lite för att få den känsliga hästen att galoppera.. tja varför itne kanske dom tycker..

hon va en sån häst som gärna gick i rygg förut dock höll hon avstånd.. men blev skallad en gågn de räckte ..

Hur kunde hon bli skallad om hon höll avstånd? Eller är jag bara konstig som tycker att avstånden ska vara tillräckliga för att en skallning aldrig ska vara nödvändig? Det är väl för tusan kuskarnas säkerhet som är det viktigaste att tänka på!

Hur kunde hon bli skallad om hon höll avstånd? Eller är jag bara konstig som tycker att avstånden ska vara tillräckliga för att en skallning aldrig ska vara nödvändig? Det är väl för tusan kuskarnas säkerhet som är det viktigaste att tänka på!

AMEN!

En häst som kan nås av en skallning ligger för nära.
En skallninge är ett nack-knyck på 10 max 15cm... Ligger hästen närmre än 10cm så är det en FARA för framförvarande ekipage!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 811
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 206
Senast: Skywalker
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar