Skall man blötlägga Hippo Lin??

rubytoo

Trådstartare
Ja just det skall det blötas innan fodring ller ges det torrt?? Står absolut ingenstans varken påd eras hemsida eller på säcken :mad:

Jag har alltid bara givit kokt linfrö innan

Sv: Skall man blötlägga Hippo Lin??

Ja det upptäckte jag vilket medförde att den hästen som skall äta det absolut inte ville :crazy:

Då vet jag och då fortsätter jag att ge det torrt :)

Ja det hade jag jue :o Svarar dig utförligt imorgon från jobbet ;)

Nu skall jag se film :D

jag har precis börjat med hippo lin (de i pellets)... blöter inte, men jag ger bara 1-2dl... å hon får drygt 2 liter av annan krafft som är blandat pellets å fibergi, så hon tuggar i sig allt... rensar inte ut det... trodde det, men hon åt tillå med när jag gav några i handen... ser man på ;)

nu väntar jag på den glansiga pälsen ;)

Hej! Jag blötlägger ALLT pelleterat foder då jag vet hästar som åkt på foderstrupsförstoppning:eek: !!! Inte roligt vill jag lova!!!
Om man tar nästan lika mkt vatten som pellets så blir det inte klistrigt,dessutom läste jag någonstans (kommer tyvärr ej ihåg vart) att hästar som får uppblött foder tillgodogör sig det bättre och man kan då också ge det innan man fodrar med hö, i annat fall så ska man helst fodra hö först innan man ger krafftfoder.
Jag har haft många hästar genom åren och ALLA har tyckt om att äta det blött!

Men Hippo Lin är ju inte ett pelleterat kraftfoder utan kallpressad linfrö.

Jag har mixtrat med olika mängder vatten men det blir ändå klistrigt som bara den :crazy: Man kan nog limma med det.

Jag undrar verkligen om det är bra att blöta det när det blir den konsistensen.

Allt annat foder jag ger som är pelleterat blötlägges hos oss. Även fast vi bara använder muslikraftfoder just nu

Ja jag ger bara ca 1-2dl av det med och kommer nog inte att blöta det igen

skulle du blötlägga hippo breed oxå? det är småpellets.. inte som kraffts...

ångest jag fick.. min tuggar ju, hon mumsar, inte gluffsar å sväljer helt... måste man verkligen blöta då? det står inte det iaf...

Njä jag vet faktiskt inte jag ger bara lucernpellets och den blöter jag för annars äter de inte dem.

Jag gillar ju inte direkt pelleterat foder utan ger ju bara muslifoder ;)

jag är av samma sort, pellets går bort..
men nu råkar breeden vara i pellets... hon får ifs bara 1/2 mått mrg å kväll.. men då ere väl de j*arna som sväller i halsen å sätter stopp för övriga 1,5kg müssli å fibergi ;)

funderar på hack... men det kommer bli lite väl stor volym
vi har kasst värde på smrp i höet :(

Jag har givit det torrt men bara en till två deciliter. jag tyckte det blev jätte äckligt när jag blötlade det.

Oj :o visste inte att det inte var pelleterat, jag blöter hursom men jag ger ju linfrökaka, kanske inte är samma.... Och dessutom ihopblött med lucern o Hippo Basic.

Var bara tvungen att göra ett inlägg. Min fråga är till er alla som ger det här "hippolin" om det nu blir så klibbigt som klister när man blötlägger det, hur tror ni att det blir i hästarnas mage då, oavsätt om man ger det blött eller torrt? Har ingen erfarenhet av detta "Hippolin" men det är väl linfrö vi pratar om, och som foderföretaget svenskafoder säljer i någon slags foderform? Nej, jag skulle aldrig VÅGA ge mina hästar det om det är så klibbigt som klister,det kan inte vara bra!? Vad är det för fel på vanligt linfrö?

Fast om du blötlägger linfrön så får du samma resultat, en klibbig sörja. Det är liksom hela poängen att det skall lägga sig som en skyddande hinna på tarmväggarna. Fördelen med pelletsen är att man inte behöver koka det innan man ger det till hästarna. Vet att det har varit diskussioner här om man verkligen måste koka linfröna men jag hade valt att göra det för säkerhets skull.

När ni skriver Hippo lin är det då Hippo Line Cubes som ni pratar om eller har Hippo fått in något nytt (kan ju vara något gammalt också men som jag har missat att det har)?

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 629
Senast: Tacitus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka