Skaklarna mot magen

D

Docka-93

Hur mycket avstånd måste det vara mellan hästen och skalarna. Vid magen, sida på hästen? Mellan sidorna på baken och skaklarna?
(Fasta skaklar på en rockard och bröstsele med lös brösta, däckel och baksele.)

:confused:

Sv: Skaklarna mot magen

Våra sitter ganska tajat. Dom får ju inte vara för trånga eller för vida. Jag vet inte vad vi kan ha. Några cm kanske.

Så man kan köra en bred nordis i en rocka som är 90cm bred? Bara det finns några cm fritt på varje sida?

Ja, så länge dom inte trycker någonstans på hästen eller ger skav. Är det fasta skaklar eller rekade?

Kolla bara så hästen inte får skav. Men 90 cm tycker jag bord räcka.

Våra sitter ganska tajat. Dom får ju inte vara för trånga eller för vida. Jag vet inte vad vi kan ha. Några cm kanske.

Vad innebär några cm?
Är det en ardenner du har på bilden?

Så att dom vilar bra i skackelfästet och kan glida fram och tillbaka utan att vare sig trycka på hästen (när den går rakt) eller dra ut skackelhållarna från sidan så dom "lättar" från däckeln. Det beror ju på hur bred din häst är.

Knapp lan..

Mina skaklar aker valldiigt latt framat och slar i oket el vad det heter som siter i fram runt halsen som hasten drar med.

i de flesta andra vagnar sa brukar det finnas en ogla pa skaklarna att fasta dom med men inte pa var sele. de ligger i en hallare som man kan dra upp och ned, (ena sidan upp andra sidan ned)

Vilket innebar att skaklarna aker fram pa ett obekvamt vis for hasten vad gor man at ett sadant problem?

Hoppas ni forstod vad jag svammlar om :angel:

Du spänner draglinorna och bakselen på rätt sätt så skacklarna inte glider för långt fram eller för långt bak när du kör och bromsar.

jag spanner skaklarna i bakselen sa hasrt som det gar,, jag gissar pa att skaklarna bara ar for langa,, ??

finns nagra bilder hara om nagon vill ta sig en titt och komentera.

http://www.facebook.com/album.php?aid=14792&l=c66be&id=555535773[/URL]

Ja skacklarna ser helt klart för långa ut, det ska vara ca 50 cm mellan svängel och has, men det har ju inte med att göra om dom åker fram för långt eller inte, åker dom fram för långt när han drar så har du för korta draglinor och åker dom fram för långt när han bromsar så behöver bakselen spännas mer så han inte kommer så långt bak innan det tar emot. Men det är jätte svårt att sitta så här och bara kolla på en bild och säga hur det ska vara, det måste man nästan se själv, det kan ju vara något annat som inte stämmer...

Liknande trådar

Körning Hur kortar man enklast av skaklar på en gammal rockard? Går det ens på ett bra sätt? Vi har en rockard som passar bra till större...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Kilauea
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 278
Senast: AbCdE
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka