_moa_

Trådstartare
Jag och min ena shettis lyckades knäcka skaklarna för flera veckor sedan, eller ja vi travade på en stig och ena skakeln gick av vilket var mindre roligt.

Beställde nya skaklar genom en återförsäljare och hämtade dessa idag. Jag beställde i storlek shettis som jag har på dom andra, men dom är ca 5-10 cm kortare och utan någon ögla för skakelremarna! Vad är det för något som jag fått? Funkar det verkligen med dessa skaklar? Jag inbillar ju mig att skaklarna ska ramla loss:angel: Eller ska jag beställa en storlek större? Jag blir inte klok på det här och nu börjar jag bli arg för jag vill ju köra!

Tror ni att det funkar med en 10 cm kortare skakel och 20 cm smalare? Är rädd att dom ska slå i bakbenen i vagnen!! Vågar inte skruva ihop den heller ut i fall att jag inte får lämna tillbaka den då.
21182403.jpg

Sv: Skaklar

Enligt bilden så tycker jag att längden ser ok ut. Men det är svårt att se endast på en bild, man ser ju inte hur vagnen "beter sig", men det får inte finnas någon risk att vagnen kommer för nära hästen om man bromsar in eller vagnen rullar på i en nedförsbacke etc. Det är viktigt att bakselen är rätt spänd så att den tar emot. Sträck ut i trav och testa lite galopp också och se så att den inte kommer för nära.
Om draglinor och baksele är rätt spända så är det ingen risk att skaklarna hoppar ut, däremot är det farligt att köra med för långa draglinor, då kan de lossna.
Du bör ha ung. 50 cm mellan vagn och häst.
Vad det gäller bredden på dom så får de inte ligga och klämma mot hästen, men det ska heller inte vara så mycket luft emellan så att skakelöglorna på selen dras ut massor. Bäst är att bara ha ett spel på ngn eller några få cm. De där skaklarna ser så klena ut, så de går säkert att bocka ut med handkraft om man tar spjärn mot något. Se bara till att de blir lika mycket utbockade på båda sidor.
En annan reflektion; bröstan ser ut att sitta väldigt lågt, försök att höja den om det går! ;)

Då antar jag att jag får byta skaklarna jag har hemma nu då dom är 10 cm kortare än dessa. Så då blir det nog lite för tight. Speciellt eftersom jag lär behöva spänna in draglinorna massor också.
Bröstan är för låg men har en annan nu.

Tack för ditt svar:)

Jaha, jag trodde de på bilden var de nya!:D Men har du ställt hästen i de nya skaklarna och mätt avståndet mellan häst och vagn?

dessa vagnar är på tok för klena, kanske fungerar bra med en lätt unge på asfaltsväg men inte med en vuxen på gropig väg. Som du själv märkte går de sönder, nästa gång kanske det inte bara är skakeln som ryker.

Köp en ny vagn om du vill köra är mitt enda tips. Du kommer inte få vagen så mycket bättre genom att sätta på nya skaklar, bara en tidsfråga innan samma sak händer igen.

Nu var det inte det som jag frågade om heller. Jag vet att vagnen är klen osv, är fullt medveten om detta. Men den har hållt bra i nästan 4 år så jag hoppas att dom nya skaklarna ska hålla något år i alla fall tills jag har råd med en annan rockard.

Men jag uppskattar ändå att någon reagerar och säger till, absolut :) Men som sagt, jag måste vänta lite och spara pengar till nästa vagn, alla jag vill ha är ju sjukt dyra :(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en fundering angående bett till B-ponnymun för främst körning och tömkörning. Tänderna är kollade och är fina men det hittades...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: annakg
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 939
Körning Ledsen om denna frågan dyker upp alltjämt och jag inte varit så bra på att leta reda på svar i befintliga trådar. Men jag har en sele...
Svar
10
· Visningar
4 413
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka