Skakande häst?

phie

Trådstartare
Jag har en ganska nervöst lagd angloarab, och har noterat ett konstigt beteende hos honom.

För två-tre veckor sedan skulle jag och en kamrat rida på kvällskvisten. Tog in pålle, började dra med gummiskrapan för att få bort lite päls. När jag gjort klart ena sidan och kommer över till den andra, har han börjat svettas. Kopiöst! Efter typ 5 minuter var han genomblöt, som jag ridit honom ganska hårt, samtidigt som hans öron spelade hejvilt. Feberfri, bajsade som en kanon. Den kvällen tog jag honom på promenad, och så fort vi kom ut ur stallet var allt tipptopp igen.

Igår hade jag tänkt att rida på förmiddagen. Tar in pålle, kratsar hovarna och borstar honom. Märker då att han skakar och agerar lite nervöst. Inte samma svettutveckling som gången för två-tre veckor sedan, men lite. Bajsade tre gånger minst på gången. Det som slog mig dock var att han verkligen skakade. Filmade det med mobilen, såhär yttrade det sig:

http://www.youtube.com/watch?v=1XmNfTlgIQo

Har en veterinär på gång som ska komma ut i ett annat ärende ganska snart, men tänkte ta upp detta. Det är lite konstigt, och jag kan inte fatta vad det beror på, annat än att han har stått i 4-7 dagar vid båda tillfällena och är sjukt hispig (kanske?). Är han bara nervig, månne? Tyckte att det var kyligt i stallet efter att ha kommit in från den soldränkta hagen?

Någon annan som har upplevt något liknande? Vad berodde det på?

Sv: Skakande häst?

Ta det lugntmed hästen tills veterinären kollat,ett blodprov är att rekomendera.....Skakningarna hör nog inte ihop med att den skulle vara nervös.
Kolla tempen

Jag skulle nog ha kollat om det finns någon fästingrelaterad infektion också tex. om det nu ska tas blodprover.
Det kryllar av dom redan.

Bor högt upp i landet, finns inga fästingar här (tur nog).

Jeremia: Han är som jag skrev ovan feberfri, dessutom pigg och glad. Tycker att det är konstigt att han inte gör det konstant, utan med tre veckors mellanrum. Om han skulle ha en infektion så skulle han visa symtom ständigt och inte sporadiskt?

Jag skulle gissa på att han är nervös, jo.
Typiskt beteende på nervöst lagda travhästar.

Så kan travhästar göra innan tex ett lopp. Det är en form av nervositet/spänning inför det som skall komma.

Brukar synas mest vid virveln på rumpan och framme vid bogen.

Min häst kan skaka så precis när man har lastat henne (dock inte så mycket) när man är på väg hemifrån, dock aldrig när man har lastat och är på väg hem.

Mvh

Tora

exakt så skakar en häst i vårat stall när han kommer in i stallet och ser att det står en transport utanför. han går snällt med in i transporten och är inte nervös i örvigt, utom bajsandet.

tror det beror på att han helt enkelt blir lite uppspelt och tycker det är lattjo!!! :angel:

Det är vad jag tror också, men självklart ska veterinären få kolla kika lite.

Tora: Jo, han skakar precis på samma sätt som du nämner vilket syns på filmen. Blir så förvånad att man kan bli så sjukt nervig, om det nu bara beror på nerverna.

Det är vad jag tror också, men självklart ska veterinären få kolla kika lite.

Tora: Jo, han skakar precis på samma sätt som du nämner vilket syns på filmen. Blir så förvånad att man kan bli så sjukt nervig, om det nu bara beror på nerverna.

behöver ju inte vara att han är sjukt nervös! bara tt det yttrar sig väldigt tydligt... som sagt, våran kuse är lugn som en filbunke, utom bajsandet och skakandet.

Min häst var likadan när jag fick honom, men hade han bara skakat sådär lite hade jag varit glad, han hoppade nästan. skitjobbigt, men han hade precis blivit avtagen från banan, så nerverna hade väl inte släppt ordentligt.

Det försvann efter ett tag iaf.

Oj, det lät mindre skoj! Om man inte vetat att det berodde på nerverna skulle man väl trott att hästen skulle dö knall och fall, om det nu var sådana våldsamma yttringar :eek:

låter som stress och spänning. försök att på alla sätt göra hästen lugnare och tryggare!! mina kan skaka om dom blir riktigt riktigt rädda för något, men aldri annars. jag skulle tro att din häst är betydligt mer rädd och stressad än vad du tror, men han försöker skärpa sig.

prova att ge hästen magnesium. och ta det lugnt i ridningen ett tag, ställ inga krav. finns även örter och blomstermedel som kan hjälpa.

Spänd är han till naturen, men stressad tror jag inte att han är. Han har fått ha det ganska lugnt i två veckor nu, dels för att jag har varit tussig samt att han blivit vaccinerad så han har haft en mycket kravlös tillvaro ett tag nu :)

Har noterat att han lätt blir uppsnurrad av att få gå utan motion, när jag red honom mer regelbundet för någon månad sedan var han avsevärt mycket lugnare. Då ställdes det inte heller några egentliga krav, mest lullande rakt fram ute i skogen.

Ser precis ut som på en dam jag har nu. När jag tog över henne för 2 år sedan, blev hon sån här i de situationer hon aldrig varit med om, tex att vara själv i stallet. De som hade henne tidigare, hade under hästens 16-åriga liv aldrig haft henne ensam, varken inne eller ute. Fanns stor problematik runt denna dam, men idag fungerar hon kanon! Hon är dock oxå en häst med nerverna på utsidan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 909
Senast: Freazer
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka