Skakande golv!

S

Sofia72

Hej!

Jag undrar om någon här har erfarenhet av det skakande golvet. Det ska vara bra för bla musklerna (även senor, ligament mm.)
Stig H har ett, tror även att Royne har ett. Har ni haft/känner till någon som haft sin häst på det? Märkt resultat?
Jag har alltid varit nyfiken på nyheter, så det vore kul att veta om ni har erfarenheter av det!

Mvh / Fia

Sv: Skakande golv!

Jag har aldrig hört talas om det tidigare men om det är vad jag tror det är (en bit golv i stallet som vibrerar) så kan det nog vara mycket bra för lederna..
man värmer juh upp lederna manuellt genom att ta upp hästens ben och rotera åt båda hållen (rita cirklar med hovarna)
fast egentligen kanske lederna bör vara avslappnade (inte belastade) för att det ska göra nytta?

*ser en häst hängandes i en sele i taket med cirklande koppar där man stoppar hovarna i* :o

Detta med skakande golv..tror jag ska vara bra för man "tränar" hästens ligament i extremiteterna och stabilisera dem- lite som balansträning för häst.
Att låta hästen åka transport är ungefär samma sak.

Jag antar att det är Vitafloor du menar? Jag har planer på att inskaffa det då det främjar hästen på ett positivt sätt. Dock är det väldigt dyrt. Jag beställde deras film för ett par månader sedan och jag blev ännu mer inspirerad.
Vet några galopptränare som använder det med bra resultat.

Hej!

Självklart är det Vitafloor, satt och funderade på vad det hette och fick totalt hjärnsläpp.... Synd att det är så dyrt bara.
Läste en annons i Ronden i dag (om ett sådant golv) där de jämförde "skakandet" med flygning med hästar - då ska de tydligen vara mjuka i musklerna och pigga några dagar efteråt.

I början tyckte jag att detta golv verkade lite knäppt. Jag trodde att de skulle bli mer spända men det verkar som om det är tvärtom. Inressant....

Mvh / Fia

Håller med om att det helt klart är intressant! Vill ha vill ha!!! :bump:
Jag pratade med tillverkaren i Norge och det skulle kosta mig närmare 200.000 SEK att inreda en box med Vitafloor efter boxens mått. Och det känns lite dyrt att inreda ett sådan box när stallet inte ens är mitt. Jag får nog vänta med detta tills jag skaffat eget.
Många hästar verkar uppskatta att få sin "dagliga" vibration, har en tränarbekant som även hon håller på med galoppörer, hennes hästar trivs som fisken därinne, äter och mår prima, presterar bra och hon behöver väldigt sällan ta ut massör för att gå igenom hästar, den räkningen har minskat drastiskt tack vare Vitafloor.
Det sätter igång hela hästen, de kissar och bajsar nästan alltid direkt efter ett besök.

*puttar på en supergammal tråd*

Kom att tänka på detta golv igår när vår tvättmaskin höll på att smita ur badrummet när den centrifugerade;) Jag var tvungen att hålla emot, med följd att armarna skakade rejält.

Finns tillverkaren/ÅF fortfarande?
Deras hemsida ligger ju nere. Hade varit intressant att få testa ett sånt här golv på hästarna.
Och kanske införskaffa ett.

Nån som vet?

Jag vet inte, men jag provade ett sånt för nåt år sen... kan det ha varit på Elmia? Det är iaf inte mer än 2 år sen tror jag.

Jag provade själv vid ett tillfälle att stå på det skakande golvet, jag fick huvudvärk ganska omgående. Åker heller inte gärna saker på tivoli som skakar. Jag skulle aldrig utsätta min häst för något som jag själv mår illa av. Att jämföra med att åka transport är nog nära sanningen. Det skulle ju betyda att hästar som åker mycket transport skulle må bättre än andra hästar?! Låt mig bara säga att jag är skeptisk.

Det är samma som vibroplattor för människor (eller som i vårt fall; hundar).

Vi har fått osannolikt bra resultat på våra hundar. De har p g a ålderdom (och kanske dålig avel?) artros och krackliga korsband bakknän. När vi började var de rätt ledbrutna, rörde sig inte särskilt mycket i fritt tillstånd och var helt enkelt sinnebilden av gamla hundar. Därefter började vi med glukosamin och efter ytterligare ett år (med viss skepsis) vibroplatta.

Hanhunden är idag som vore han unghund på nytt. Han rusar runt med leksaker, skäller, springer som en dåre, jagar det han kan jaga - som ung på nytt. Även tiken har svarat väl på behandlingen (en träning/vecka) och jag måste säga att jag är mycket nyfiken på vad motsvarande behandling kan ge en häst vid t ex konvalcens.

Intressant!
Jag hittade för övrigt deras hemsida, fanns en del vettig läsning. Ska nog "för skojs skull" kolla vad det skulle kosta att bygga ett sånt golv hos oss.

Att jämföra med transport känns lite fel, transporten kränger ju mera (ja även om man kör lugnt).

Nån mera som testat?

Men att köra kolikhästar i en transport sägs ju kunna funka, så varför skulle inte golvet fungera på samma "sparka igång kroppen" vis?

Om jag får våga mig på en gissning så kanske du har spänningar i kroppen som delvis lättade när du stod på golvet och det var det som fick dig att må illa? Ibland måste det få bli sämre för att bli bättre, iaf vad gäller massage och det här är väl en typ av det.

jenny

Nja, jag får huvudvärk av att stå på apparaten. Har du vissa åkommor (t ex högt blodtryck) får du absolut inte använda den.

Vibrationerna gör att alla småmuskler som man normalt inte använder kommer igång och spänner för att stabilisera kroppen i allt skakande.

Bodde granne med ett rehabstall, här fanns det berömda skakande golvet, nu skakar det ju faktiskt inte bara utan rör sig lite i vågor också från ena sidan till den andra. Ja det funkar, jag använde den när vår häst fick kolik. 20 minuter och sedan vara saken klar.:D
Men de använde denna box främst till hästar med senskador framgångsrikt, men de hade även annan utrustning för behandling av detta också.

Vi har sånt golv i stallet, Vitafloor, använder det ca 40 min i veckan på min häst, nu är hon inte dålig eller så men det skadar inte att mysa lite där, hon har satt mkt bra muskler detta året som vi stått på den anläggningen, om det är pga golvet och samtidigt bra träning det vet jag inte men vet ändå flertalet hästar som kommit dit och behandlats som har blivit bättre under kortare tid än om de varit i ren vila. På stallägarens häst som lätt får kolik fungerar det ypperligt, då får han stå där occh vibrationerna trappas upp lite högre än underhållsnivån.

Var en häst i stallet som blivit stel och ngt knackig men inte halt, ägaren ställde upp henne på golvet, och hästen börjar genast klia sig frenetiskt mot rygg länd så gott den nådde. Det visade sig senare att hon hade en låsning/stelhet där och golvet gör så att det kliar där de har lite spänningar osv. Min har kliat ena låret en gång. Var träningsvärk.

Detta att det kliar känner jag igen från mig själv. Har man en spänning/låsning och du börjar få bort den kliar det, fast på ett skönt sätt.
Skulle verkligen vilja testa ett sånt här golv.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka