Skaftdammsugare?

Amk

Trådstartare
Vi har en lapphund som släpper rätt mycket hår och funderar nu på om en skaftdammsugare kunde vara en bra grej. Är de värda sin peng eller är det mer effektivt med en traditionell dammsugare?

Vi har en lapphund som släpper rätt mycket hår och funderar nu på om en skaftdammsugare kunde vara en bra grej. Är de värda sin peng eller är det mer effektivt med en traditionell dammsugare?

Värdelöst tyckte jag. En bra vanlig med hepa-filter är mer effektivt

Jag har en robotdammsugare som får gå varje dag då jag är på jobbet. Sedan får jag använda snabeldraken under soffan och på ställen där robotdamsugaren inte kommer åt.;) Det tycker jag funkar bra. Jag får tömma behållaren till robotdammsugaren från hund och katthår varje dag så den gör uppenbarligen sitt jobb. :D

Jag tyckte en sån här med microfiberduk var överlägset allt annat vad gällde att på golvnivå hålla efter min saligen avsomnade hund.
csm_Mobbst%C3%A4llning_med_microfiber_duk__utan_ladd_3e33ea7672.png

Ja, förutom när jag skulle stressa henne att käka upp maten.
På med dammsugaren, och jycken gjorde två snabba varningsskall - och kutade se'n till matskålen och tvångsåt vad som nu råkade finnas där.

Inte värt pengarna. Duger till damm men inget annat och speciellt inte hår. Köpte en dyr modell (fick rabatt genom jobbet) och den är helt värdelös.

Jag hade inte velat ha en skaftdamsugare utan att också ha en vanlig en för att städa ordentligt.
Jag hade en skaftdamsugare en period, och den fungerade bra på sommaren för att hålla undan gräs och skräp när man gick ut och in hela tiden. Men den var ju inte bättre än en sopborste med skyffel egentligen, och verkligen inte värd pengarna.

Jag har en robotdammsugare som får gå varje dag då jag är på jobbet. Sedan får jag använda snabeldraken under soffan och på ställen där robotdamsugaren inte kommer åt.;) Det tycker jag funkar bra. Jag får tömma behållaren till robotdammsugaren från hund och katthår varje dag så den gör uppenbarligen sitt jobb. :D

Jag har ocksa inkopt en romba (som ar for "pets" och klarar mattfransar) som kor varje natt och ar smallfull varje morgon. Pa dagen lyfts hon (Rosie, som Jetson's hembitrade:D) in i sovrummet och samlar dar ihop en hel full behallare till.
Nar jag och hundarna var borta i 4 dagar var hon inte ens halv full, sa maken. Faktum ar dock att det ALDRIG flyger omkring tussar med har nagonstans i huset sedan Rosie flyttade in.:love:

Jag har ocksa inkopt en romba (som ar for "pets" och klarar mattfransar) som kor varje natt och ar smallfull varje morgon. Pa dagen lyfts hon (Rosie, som Jetson's hembitrade:D) in i sovrummet och samlar dar ihop en hel full behallare till.
Nar jag och hundarna var borta i 4 dagar var hon inte ens halv full, sa maken. Faktum ar dock att det ALDRIG flyger omkring tussar med har nagonstans i huset sedan Rosie flyttade in.:love:

Min är också en roomba men jag vet bara att den heter något med 960. Jag hade dålig fantasi och döpte den till Goomba. Jag var ganska skeptisk till dem först men som sagt, de verkar sköta sitt jobb.:up: Enda problemet är att den inte tar sig in i hallen på grund av en tröskel så där får det bli sop eller snabeldraken.;)

Min är också en roomba men jag vet bara att den heter något med 960. Jag hade dålig fantasi och döpte den till Goomba. Jag var ganska skeptisk till dem först men som sagt, de verkar sköta sitt jobb.:up: Enda problemet är att den inte tar sig in i hallen på grund av en tröskel så där får det bli sop eller snabeldraken.;)

Det ar den jag har ocksa. Den ar helt klart min nya basta van ... trots att hon stoppat "near a cliff", det vill saga en mattkant :p ett par ganger. Dessutom gillar jag alla "progress reports" jag far pa telefonen:cool:

Jag har både och. En vanlig när det ska städas "på riktigt" och en med skaft som är lätt att ta fram när hunden dragit in grus/gräs m m. Den har ju inte alls samma sugkraft men vinner på att den är lätt att plocka fram och har ingen sladd att hålla reda på.

Enda fördelen är att de är mindre bökiga att dra fram. Kompletterar, ersätter inte, dålig på damm tycker jag. Bra på smulor som inte är gigantiska. Snor in långt hår som bara sjutton.

Så låt säga att man dammsuger en gång i veckan innan och skaffar skaftdammsugare, då kommer man ha färre smulor på köksgolvet mellan dammsugningarna med den vanliga ;).

Vi har en men den är istället för en sopborste typ. (Fick i present av mamma och är mycket glada för den. Så om man har pengar som ligger och skräpar så :D men inte om det är en investering istället för något annat man behöver.)

Jag älskar min och använder den dagligen för att få bort grus, smuts och sågspån som främst djuren (hundar och marsvin) drar in och även smulor och sånt som ramlar från köksbänken.
Den är så lätt och smidig att ta fram och därför inte alls jobbig eller bökig att använda varje dag.
Vanlig dammsugare har jag kvar och använder fortfarande men behöver inte böka fram den varje dag eller stå med sopskyffeln som jag tycker är oergonomisk.

Dock tror jag knappast att skaftdammsugaren fungerar till pälstussar från lapphundspäls, de fastnar nog bara och proppar igen.

Vi köpte en Dyson V6 för någon månad sedan och är oerhört nöjda med den. Jag upplever att den är mycket mer effektiv än vår vanliga dammsugare, som vi nu inte använder alls längre. Det enda negativa är att behållaren är relativt liten, så man får tömma den rätt ofta då den suger upp så mycket. Vi har dock inte provat den på extrema mängder djurhår än, men när vi har haft hundbesök har den varit jättebra att dammsuga av soffan med osv.

Idag for jag och inhandlade ett vidunder från Bosch, som jag nu testat här hemma. Jag framförde min oro för att de bara drar runt smutsen vilket fick försäljaren att lura på mig den dyraste modellen de hade. Den suger dock rejält, minst lika bra som vår vanliga dammsugare som är riktigt bra. Ludd och grus försvann i ett nafs, så nu hoppas jag att den fortsätter på samma vis.

Vi hade en sån på kontoret när vi hade flera i personalen som hade hund under skrivbordet. Den funkade lika bra son en dålig sopborste, så nä satsa på en bra vanlig dammsugare istället och fixa ett ställe där den kan stå lättillgängligt!

Liknande trådar

Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
289
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Funderar på en IPL mojäng för hemmabruk. Fungerar det på ljusa hår? Jag är ju rödhårig och blek som ett spöke. Eller röd som en kokt...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: sthu
·
Hemmet Jag funderar på att köpa en skaftdammsugare för att jag avskyr vår vanliga dammsugare! Den suger sig fast i golvet och suger i övrigt...
Svar
19
· Visningar
2 142
Senast: Lingon
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve