Skaffar man inte vänner som vuxen?

Singoalla

Trådstartare
Blev förvånad över en diskussion idag på lunchen. Jag lärde känna ett nytt härligt gäng på en weekend för två veckor sedan. Jag har haft lite kontakt med några av dem, och efter att ha sagt att "Jag är sååå himla sugen på fest!" så föreslog en av grabbarna att vi skulle dra ut i helgen :) Så på fredag ska vi ut och röja. En härlig kille, en ny vän tänker jag! Så skämtade jag lite på lunchen och sa att jag hoppas att han inte har någon annan agenda än så. Då hajade min kollega till och menade att såklart han har det? Man träffar väl inte direkt nya vänner på det sättet i vuxen ålder?

Det fick mig att fundera. Självklart förstår jag att det är mycket möjligt att det uppstår intresse för mer än vänskap när två singlar kring 30 av motsatt kön lär känna varandra. Men hallå, är jag helt ute och cyklar som tycker att man absolut kan träffa nya vänner som vuxen? Och att det inte alls är en självklarhet att man är intresserade av mer bara för att man föreslår att ses? Jag älskar att träffa nya människor och ha killkompisar. Men nu blev jag plötsligt osäker på om jag håller på att slänga ut massa falska förhoppningar hipp som happ.

Vad säger ni?

Fast det har väl mera med kanske ifall man träffar och ska lära känna kompisar av motsatt kön just, om en någon hade frågat om vi kunde umgås så hade jag också trott att han ville mer än vänskap, lite automatisk tanke sådär. Inte så konstigt egentligen.

Det är väl egentligen lite så oavsett ålder där tycker jag nästan.

Annars så självklart träffar folk vänner i alla åldrar genom livet, dock så är det ibland komplicerat ibland att lära känna motsatt kön utan att några missuppfattningar uppstår. Men så är det ju oavsett ålder kan jag tycka.

Självklart skaffar man nya vänner som vuxen :bump: inga problem med det alls.

Dock säger min erfarenhet att för mig funkar det inte att vara kompis med singelkillar och umgås, förr eller senare så vill de ha mer och än så länge har detta aldrig slagit fel. Min lösning på det hela är att hålla viss distans och inte bli för mycket buddies, dvs inte hänga för mycket. När man ses, så gör man det helst bland andra oxå så man inte är på tu man hand. Och vara tydlig med var man står nånstans.

Varför det blir så vet jag inte :confused: vet bara att det blir så. Och helvete vad envisa de kan vara :grin:

Singeltjejer däremot kan man bli superbuddy med :) eller bara buddy om man vill det :) Och jupp, det går utmärkt att bli kompis även med upptagna tjejer ;)

Det är klart att man får nya vänner som vuxen.
Jag har fått flera nya vänner senaste åren, och då är jag i 40-årsåldern. Tycker det låter märkligt..
Kan det snarare handla om att vissa inte orkar anstränga sig för att lära känna nya personer?

Sen förstår jag inte varför man inte kan ha vänner av motsatt kön. Jag har flera nära killkompisar. Det har blivit så då jag har lärt känna dem genom gemensamma intressen.
Och det har aldrig funnits attraktion där mellan oss.

Blev förvånad över en diskussion idag på lunchen. Jag lärde känna ett nytt härligt gäng på en weekend för två veckor sedan. Jag har haft lite kontakt med några av dem, och efter att ha sagt att "Jag är sååå himla sugen på fest!" så föreslog en av grabbarna att vi skulle dra ut i helgen :) Så på fredag ska vi ut och röja. En härlig kille, en ny vän tänker jag! Så skämtade jag lite på lunchen och sa att jag hoppas att han inte har någon annan agenda än så. Då hajade min kollega till och menade att såklart han har det? Man träffar väl inte direkt nya vänner på det sättet i vuxen ålder?

Det fick mig att fundera. Självklart förstår jag att det är mycket möjligt att det uppstår intresse för mer än vänskap när två singlar kring 30 av motsatt kön lär känna varandra. Men hallå, är jag helt ute och cyklar som tycker att man absolut kan träffa nya vänner som vuxen? Och att det inte alls är en självklarhet att man är intresserade av mer bara för att man föreslår att ses? Jag älskar att träffa nya människor och ha killkompisar. Men nu blev jag plötsligt osäker på om jag håller på att slänga ut massa falska förhoppningar hipp som happ.

Vad säger ni?
Klart man gör, varför skulle man inte göra det? Stackars människa tänker jag :P. Nya vänner skaffar man sig väll hela livet?

Om man inte har några gamla vänner då? :(
Ja, det är väl ett av problemen.

Alltså, det är inte mitt påhitt det här, och för egen del finner jag nya vänner emellanåt även som vuxen, men jag har förstått att det är en vanlig uppfattning att det är både ovanligt och svårt. Jag inbillade mig - tydligen felaktigt - att det skulle framgå av min formulering och citationstecknen i mitt inlägg.

Jag skaffar nya vänner rätt ofta :) Både män och kvinnor. Utan någon agenda. Men jag är gift just nu så det kanske är lättare att det blir så?

Personligen skulle det inte vara någon skillnad om jag var singel, men det är möjligt att det kanske blir det från andra hållet för dem kan jag inte styra ;) Är också i 30 års åldern.

Jag har tappat alla mina vänner sen skoltiden och har nu.... ingen. Jag finner det närmast omöjligt med vänskap som vuxen. Tjejer har oftast sina vänner och killar vill bara ha sex. Jag har vänner genom sambon men tar det Slut så försvinner dom med. Så jag binder inga band. Försöker vara känslomässigt oberoende.

Det har inget att göra med mina sociala färdigheter. Jag är rolig, utåtriktad och funkar i de flesta situationer. Känns mest som att förr eller senare blir man utbytt ändå så vad är poängen.

Vad säger ni?

Jag tror det beror på resten av livet.
Jag har "skaffat" massor med nya vänner som vuxen, genom att träffa nya människor när jag bytt jobb och liknande.
I samband med flytt blir man ju så illa tvungen eftersom man knappast tar med sig kompiskretsen då.

Jag tror att risken för missförstånd är större om du som singel 30 frågar Hans som singel 30 om ni ska ses: det kan se ut som en date.
Om du hade frågat Malin 30 hade det antagligen inte setts som förslag till date.

Om man å andra sidan är ett helt gäng som ska ses, så är det väl antagligen inget annat än ett gäng som vill umgås.

Det är aldrig för sent för nya vänner! Så länge båda är på samma spår, vänner, så är det inga problem, oftast är det omgivningen som har svårt att acceptera att två 30åringar av motsatt kön inte går ut för att bli mer än vänner… Många som ser två personer av motsatt kön umgås verkar automatiskt tro att de är tillsammans, har hänt mig många gånger.

Då hajade min kollega till och menade att såklart han har det? Man träffar väl inte direkt nya vänner på det sättet i vuxen ålder?
Jag kan lätt sätta en hundring på att din kollega inte hade reagerat likadant om din nya vän hade varit kvinna eller du man. Detta handlar snarare om förväntningar på det heterosexuella spelet än förväntningar kring ålder i relation till vänskapsrelationer.

Vad säger ni?
Det här är så sorgligt. När jag bodde i Stockholm hade jag vänner av båda könen, oavsett om de hade partner eller inte. Här verkar det omöjligt att bli vän med en man. Då blir deras fruar arga och/eller misstänksamma. Jag skämtar inte.

Om det är en singelman, tror han och alla runtomkring att det handlar om något annat än vänskap.

Jag är uppriktigt ledsen över det här. Jag vill kunna bli vän med en person oavsett om det är en man eller kvinna.

Visst skaffar man sig nya vänner som vuxen! Vad tråkigt det skulle vara annars!
Flera av mina bästa vänner är dessutom singelkillar och alla utom en av dem har det aldrig varit någonting annat än vänskap med heller för den delen.

Skönt att höra att jag inte är ute och cyklar! :) Jag har också varit med om, många gånger, att killkompisar har velat mer eller uppfattat mina inbjudningar som intresse. Men jag tänker, det visar sig väl? En av mina killkompisar försökte ge mig en kyss en gång, jag backade och han fattade snabbt läget och sen dess är vi bra polare igen :D Om killen jag ska träffa på fredag uppfattat situationen annorlunda än mig så får man väl reda ut det när det visar sig, och sen se om man vill fortsätta på "polare-banan" efter det eller om hans intresse svalnar då. No biggie tänker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Fas vid 6 år
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Den rosa bildtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka