Skaffa ny häst eller inte?

Balahé

Trådstartare
Jag är i situationen att jag med största sannolikhet kommer att ta bort min häst inom kort (om inga mirakel sker och hon blir radikalt bättre). Nu kommer funderingarna på vad som händer sedan, när hon inte finns mer.

Under lång tid har jag mest pysslat med min häst och försökt rehabilitera henne, dvs inte kunnat rida eller träna som tidigare, i perioder har vi inte kunnat göra något alls, nya problem har uppstått och utgången har varit oviss. Detta har gjort att hästeriet inte är så kul längre. Saknar min häst som hon var innan skador och sjukdomar. Kommer att sakna henne massor:cry:

Har provat att rida kompisars hästar och även varit en sväng på ridskolan, men det är inte samma sak:( Vet inte ens om ridningen är rolig på någon annan häst. Men det är kanske så när man väl provat på att ha egen?

Hur har ni gjort som varit i samma sits? Har ni skaffat en ny häst på en gång? Foderhäst? Hållit uppe helt till suget kommit? Medryttare? Ridskola? Finns säkert trådar om detta men visste inte riktigt vad jag skulle söka på.
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Det är olika hur jag har reagerat och vilket som funkar kan man nog bara bestämma själv. När vi fick ta bort min C-ponny var jag 13 år och min mamma frågade mig tidigt om jag "ville ha en ny häst". Spontant då var känslan nej, och jag gick under sommaren utan häst, förutom att jag red min systers någon enstaka gång. I augusti hade jag dock en ny ponny eftersom jag insåg att jag saknade det för mycket.
När jag sen skulle sälja denna ponny var jag helt förstörd (denna ponny lever alltså än många år senare och skulle inte avlivas, bara säljas), men för att "stå ut" hade jag den här gången två andra ponnyer redan innan försäljningen var klar, för att ha något annat att "tänka på" och "fylla tomrummet". Dessa hästar köptes dock inte i samband med försäljningen så det var hästar jag valt för att jag ville ha just dem, inte bara för att jag skulle ha något.
När en av dessa ponnyer fick avlivas förra året så hade jag henne inte ens hemma utan hon var ute på foder, men jag mådde skit ändå. Visst kommer det stunder när jag skulle vilja vara "hästlös", men med tre hästar (egna, vi har fler) är det svårt, o jag tror jag skulle sakna det för mycket ändå.

Känner du att ridningen inte känns rolig längre, gör ett uppehåll och känn efter. Att skaffa en häst "för att" finns en stor risk att det inte blir bra. Kan du inte knyta an till hästen pga saknaden efter din gamla häst, så blir det inte roligt för någon av er. Ta det lugnt och känn efter. Hittar du "Den" hästen så ska du givetvis slå till, men gör inget förhastat, så att du sen går o har dåligt samvete för en häst som du kanske egentligen "inte vill ha".
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Jag hade nog försökt hitta någon som ville ha en "stalltomte", någon som bara pysslar med hästarna och finns i stallet utan att nödvändigtvis rida.
Jag "jobbade" hos en tränare ett tag, det var jätteskönt! Bara pyssla med hästarna några timmar om dagen när jag kände för det, helt utan krav. Om jag ville hade jag säkert fått rida också.
Kanske kan vara ett alternativ tills livet känns bättre igen?
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Usch jag lider med dig!

När jag fick ta bort min ponny var jag superledsen. Jag ville inte ha någon annan och det tog lååång tid för mig att gå vidare och vilja ha en annan häst.
För den ponnyn var min stora kärlek, hästen med stort H.
Så då blev det ett uppehåll.

Efter det har jag både behövt ta bort och byta hästar och det har alltid gjort ont men jag har ändå känt att jag velat ha en annan i samma veva.

Jag har en islandsprins nu som inte alls vill samma saker som jag, därför ska jag låna ut honom till en nära vän och istället köpa mig en annan som passar bättre till den ridning jag vill syssla med.
Trots att jag inte säljer honom och lånar ut honom till någon jag känner väldigt väl sen över 20 år tillbaka känns det jätte jobbigt så jag ska försöka planera in det i möjligaste mån att lämna iväg honom och få hem nästa i samma veva.
För då får mitt huvud fullt upp med att lära känna den nya och andra kärleken :)

Så bara du kan avgöra om det är dags för en ny häst eller om du behöver en paus.
Hur du än gör så finns det inga rätt och fel, det ska bara kännas så bra som möjligt för dig.
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Jag beslutade att sälja min häst när jag väntade barn, mest pga av att en sån fin häst inte bara skulle gå och skrota I hagen. Satte ut annons när jag var så pass långt gången I graviditeten att jag inte vågade rida längre, men försäljningen drog ut på tiden och hästen åkte till nya ägarn ca 4 veckor innan beräknad förlossning.

Men redan innan köpet var 100% klart ( besiktning skulle göras) så kollade jag redan på hästannonser, och hittade en sån häst jag alltid velat ha! Dessutom var det en unghäst så jag kunde sänka mina krav första året och bara borsta och pyssla.
Min "gammla" häst åkte på fredagen och på söndagen samma vecka hämtade jag min nya häst. Kände redan innan att jag inte skulle klara av att vara helt utan häst, och jag vill ha all kontroll själv så att bli medryttare var heller inget alternativ.

Men du kan ju göra som så att om du nu tar bort din häst så kan du ju avvakta med ny häst och se hur det känns.. alternativt vara medryttare hos någon om du Tror att du skulle kunna det.
Men jag är en sån person att jag vill ha allt ansvar själv, få fatta min egna beslut, skulle inte ha så mycket motivation att rida "någon annans häst". Men för vissa kan det ju funka själv.
Dessutom blir det nog mer relevant för dig om du bestämmer dig för att ta bort din häst. Det är oftast det som är jobbigt att ta beslutet.. har man väl bestämmt sig så brukar det vara lättare, även fast det är jättetråkigt och ledsamt.

Jag toy bort min häst jag haft sen jag var 12 år, är 26 idag, rig bort henne I April I år, och sålde min andra nu I början på juni.
Bara du själv kan veta vad som är bäst.
skickar iaf en styrkekram och hoppas det ordnar Sig på bästa sätt.
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Jag tog bort min gamla häst i feb-08, men då var det ganska lugnt eftersom jag hade min andra häst då så jag kunde koncentrera mig på honom. Dessutom var avlivningen planerad då gammelpålle var sliten och trött.
Tyvärr skadade sig den andra så allvarligt en månad senare, så jag var tvungen att ta bort honom också(bröt lårbenet) och då la jag ner hästeriet helt och hållet ett tag. Inte blev det bättre av trakasserierna från en viss "människa" som hade starka åsikter om avlivningarna...

Började plugga i samma veva och var hästlös, förutom att jag var medryttare på en klasskompis frieser, fram tills hösten -10 när hästsuget blev för stort. Jag bytte då inriktning helt, från dressyrande storhäst till B-ponnys för körning, dessutom unghästar. Känner nu att suget är tillbaka och hästlivet är roligare än på länge! Men hade jag skaffat en ny direkt efter arabens bortgång, hade det nog inte blivit bra...

Tror man behöver tänka igenom det ordentligt innan det är dags, det är väldigt individuellt vad som funkar bäst, problemen kommer nog när man kastar sig in i hästlivet igen utan att tänka efter och köper en häst "i sorgen" sas...

Äsch, mycket svammel blir det, svårt att formulera på ett bra sätt...
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Tar sista knappen.

Tack för svar allihop. Förstår ju att alla går igenom detta förr eller senare, även om jag hoppats på senare. Vet att det bara är jag själv som kan avgöra vad som är rätt, men det är skönt att ventilera. Funderar på om det kanske är läge att låna en häst till hösten för att se om glädjen kan infinna sig.

Ridskola kändes som flera mil tillbaka i utvecklingen när jag provade och jag håller med k_d om att det kan kännas svårt att motivera sig att rida någon annans häst 1-2 ggr/v. Om det inte var en superläromästare då, då kunde man se det som ren ryttarutbildning och samtidigt spara pengar till ev nytt hästköp...

Usch, det är inte roligt att titta på hästannonser nu. Det som tidigare var riktigt underhållande, när jag inte hade behov eller möjlighet att köpa något:angel:
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Om du känner så när du kollar på annonser så kanske du ska vänta.. fast kolla kan man alltid just för att se om "suget" uppstår, eller om just rätt häst dyker upp. Sen får man ta det därefter. Lycka till med vad du än väljer att göra.
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Usch, det är inte roligt att titta på hästannonser nu. Det som tidigare var riktigt underhållande, när jag inte hade behov eller möjlighet att köpa något:angel:

Men det är ju lite skillnad på att drömma sig bort och när det blir lite mer "allvar" i letandet. Det blir ju inte riktigt lika roligt när man måste tänka lite mer realistiskt och står inför ett stort beslut, det är lite skrämmande liksom. Men står hur som helst inför samma fundering... min ponny som jag inte hunnit ha mer än några månader gick hastigt bort i torsdags :( känner mig helt handfallen utan en häst, men det gör ju att man blir i ett lite sårbart läge och det vore nog ganska lätt att kasta in i ett ogenomtänkt köp bara för att ha någon häst alls..
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Usch vad trist, beklagar. Jag har ju haft min häst i flera år och hon är gammal och har varit skadad i över ett år nu så det är lite mer väntat.

Du har helt rätt i att nu är det mer allvar i läsandet. Det räcker inte att hästen är fin, den måste ha rätt kvalitéer också för att väcka intresse. Dessutom får jag nu nöja mig med att titta i prisklasser jag har råd med, inte de jag vill ha råd med:angel:

Jag har bett några vänner som jag litar på att hjälpa mig att hålla utkik efter en lämplig lånehäst så länge, just för att undvika ett kanske inte så bra spontanköp.
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

Urs lider med dej! Jag tog bort min häst i feb förra året en riktig läromästare! Tittade lite på andra hästar men kännde som du de var Inge roligt och tyckte inte det fanns nått vettigt! Kollade lite på blocket oxå men fanns bara skit där, tills en kompis skickade en länk på en ful tuffsig häst som jag flera gånger bläddrar förbi, 163 hög och tunn, hennes kompis hade varit och kikat på den med av nyfikenhet!

Jag skulle ha en läromästare men nu står jag här med världens finaste 5 åring, 174 hög börjar bli riktigt grov (oldenburgare/halvblod) inriden av mig, sjukt billig i inköp drygt 20 000 och världens snällaste :-)

Så låt de bara rulla pÅ är tanken att du ska ha nÅtt nytt så kommer de dyka upp :)
 
Sv: Skaffa ny häst eller inte?

När jag tog bort min första häst (efter lång vila och tråkig skada) skulle jag aldrig mer ha häst.
10 månader senare startade jag den här tråden:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1111837 :angel:

Och nu, ett år senare, planerar jag att sälja. Och aldrig mer ha häst ;)
Det är dags för en annan tid i mitt liv, helt enkelt. Och det är skönt att kunna ta det beslutet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 119
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 872
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 640
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp