Skaffa katt?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare MyLittlePony
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 652
M

MyLittlePony

Vad ska man tänka på före man skaffar katt?
t.ex. hur länge kan två inomhuskatter/eller kattungar vara ensamma på dagen?

Sv: Skaffa katt?

Först och främst: en katt kan utan problem leva i 15 - 20 år, kan du tänka dig att ta hand om en katt under alla de åren? Om inte så kanske du ska tänka över det hela.

Har du två katter kan de vara ensamma hemma ganska länge, men en ensam katt tycker inte om att vara själv hemma hela dagarna när matte/husse är i skolan/på jobbet.

En kat kostar också en del pengar. Den ska ha mat, kattsand, leksaker m.m. och den ska försäkras, vaccineras och kastreras (om den inte ska användas i avel).

http://www.katter.nu finns mycket bra information.

OBS! Innan ni skaffar katt, tänk på att problem faktiskt kan uppstå - tidsbrist, kissar inne, får en allvarlig sjukdom etc etc. Alltför många katter blir avlivade eller utslängda pga ägare som inte "orkar"!!!

att tänka på innan man skaffar katt:
dom kan riva på tapeter o på möbler.
dom river ned blomkrukor o tuggar på växterna.
är inte alltid så villiga att använda lådan.
ofta aktiva precis när man själv skall sova.
kastrering kostar, men är nödvändig oftast.
vaccinering kostar,ett måste.
detta var en del av"nackdelarna" som kan vara om man har katt,men
jag har själv 3 stycken o jag har turen att endast ha en av ovanorna
då min ena katt tuggar på mina ampelliljor, men det står jag ut med.
dom är underbara o härligt gosiga.
men tyvärr blir katter ofta utslängda pga "nackdelarna" ovan.så tänk dig för innan om du kan stå ut med det.
har du fortfarande lust att skaffa katt så får du många fina stunder o ett trevligt sällskap.lycka till. :love:

Ja nej glömde skriva att jag ska nog inte skaffa katt, är allergisk tror jag :cry: skulle aldrig våga chansa.. Men tycker tex att det är mycket lättare att hitta info om vad man ska tänka på före man skaffar hund, men för katter är det bara ungefär vad du ska göra när du väl har katten redan, verkar så mycket enklare för vemsomhelst att tro att den bara kan skaffa katt hursomhelst.. tycker jag det verkar som men..
Jag får nöja mig med katterna som bor i stallet :)
Kanin har jag hemma och han är något mellanting mellan katt o hund ;)

Tack för era svar!
Det är det jag menar.. många som tröttnar efter ett tag, har känt flera sådana tyvärr..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
599
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
244
Senast: Glimra
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka