Skaffa kanin

Guldaskig

Trådstartare
Jag har funderat på att köpa en kanin och ha inne. Jag bor i ett hus med mina föräldrar och har tänkt ha den inne på mitt rum och så får den självklart gå ut i trädgården ibland. :D Nu är det så att min pappa är orolig för att det ska börja lukta nåt otroligt av den där kaninen så jag undrar hur mycket det verkligen luktar? Jag har självklart tänkt göra rent buren men har bara haft utekanin så jag vet inte alls hur mycket det behövs städas. Någon med innekanin som kan ge mig lite tips angående det och gärna rent allmänt? :)

Jag har i så fall tänkt köpa en dvärgkanin för jag får inte plats med en jätte stor bur i mitt rum, vad är bäst? Hona eller hane? Jag har haft en hane förut och han var jätte trevlig. Spelar det någon roll vilket kön de har eller är det mer individuellt hur de beter sig och så?

Tacksam för alla svar jag kan få! :)

Sv: Skaffa kanin

Alltså, lite luktar dom ju. Men gör du rent buren varje dag så ska det väl inte lukta speciellt mycket. Hanar luktar nog lite mer än honor. Och oftast om hanen inte är kastrerad så kan han skvätta, och då kan du få lite trevliga fläckar på väggar och golv :p.

Men enligt mig (och många andra) är hanar mycket trevligare och är mer sällskapliga än honor. Men sen finns det ju dom honor som är supermysiga med.

Tack för svaret! :) Så om man ska ha en inne kanin är det smartast att ha en hona eller en kastrerad hane? Hur mycket kostar en kastrering på ett ungefär och vid vilken ålder kan man kastrera?

Jag hade min kaninpojke inne första året, visst luktade det lite men ett större problem var att jag hade svårt att sova när han hade sina rallyn på kvällen/natten/morgonen. Så ett tips är att inte ha kaninen i ett spovrum. Sedan hade jag honom ute en hel sommar och han blev en helt annna kanin, så han fick flyta ut på livstid.

Jag tycker hanarna i regel är trevligare i humöret, men de kan ju skvätta om de är okastrerade vilket inte är helt kul om man har dem inne.

Ja, det är nog smartast med hona eller kastrerad hane, men endel hanar skvätter inte alls, även fast dom inte är kastrerade, men det vet man ju inte i förväg...

Man kan kastrera när dom är ca 6 månader och vad det kostar är lite olika, men 300 - 500 ungefär skulle jag tippa på. :)

Nu har jag en fråga till kom jag på.. hur är det bäst för kaninburen att stå? Den måste stå på golvet men kan den stå under ett fönster, vid ett element, vid en dörr? Ja, vad är bäst helt enkelt? :D

Ja, det är nog smartast med hona eller kastrerad hane, men endel hanar skvätter inte alls, även fast dom inte är kastrerade, men det vet man ju inte i förväg...

Man kan kastrera när dom är ca 6 månader och vad det kostar är lite olika, men 300 - 500 ungefär skulle jag tippa på. :)

Jaja, men det var ju inte alls dyrt! :)

Hejsan!
Jag tycker att du skall använda torv till dina kaniner! Det suger upp kisset mycket bättre än spån och det luktar inte alls lika mycket. Torv finns att köpa i häst- och i dom flesta djuraffärerna :)
Lycka till med den nya kaninen! :D
Obs! Jag tycker inte att du skall ha kaninburen vid ett element eftersom det kan bli för varmt då och inte heller vid ett fönster eftersom kaniner är känsliga mot drag!

Nu har jag en fråga till kom jag på.. hur är det bäst för kaninburen att stå? Den måste stå på golvet men kan den stå under ett fönster, vid ett element, vid en dörr? Ja, vad är bäst helt enkelt? :D

Den ska stå dragfritt. Vid ett element är inte bra pga värmen och fönster och ytterdörr är inte bra pga drag.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Däggdjur Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama