Skaffa jobb i travstall, hur?

Ilona

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur bär man sig åt? Det verkar som att de flesta jobben aldrig annonseras ut, utan tillsätts via kontakter osv.

Om man inte har turen att känna en proffstränare som är i behov av personal, var ska man då vända sig? Ska man gå från stall till stall och presentera sig och hoppas på bästa möjliga utgång? :p

Hade också varit intressant att veta vilka erfarenheter som eftersträvas när man som tränare ska anställa ny personal. Är jag som B-tränare med 8 års traverfarenhet samt kör- och montélicens intressant, eller har man betydligt bättre chans om man tidigare har jobbat i proffsstall?

Brukar efterfrågan på stallpersonal vara som störst vid någon speciell tid på året?

Sv: Skaffa jobb i travstall, hur?

Mycket går via kontakter.

Men en vän till mig, ny inom travet och utan direkta kontakter ringde runt och besökte några tränare här i kring, ingen sökte här så då skrev hon ihop ett mail och skickade till en hel bunt tränare, hon skrev helt enkelt vem hon var, vad hon kunde och att hon sökte jobb.
Tog väl en dag så fick hon svar och tips om en tränare som sökte personal och sen en vecka innan hon började jobba där...

Kan vara värt att testa om du är flyttbar...

Jag fick faktiskt ett liknande tips av en vän, som dock ej är i hästbranschen. Hon tyckte att jag skulle printa ut ett CV och skicka till samtliga proffsstall/större amatörstall som tillhör min hemmabana. Jag har dock inte riktigt kunnat bestämma mig för om jag tycker att det är en bra idé eller inte. Vad tycker du? :)

Jag fick faktiskt ett liknande tips av en vän, som dock ej är i hästbranschen. Hon tyckte att jag skulle printa ut ett CV och skicka till samtliga proffsstall/större amatörstall som tillhör min hemmabana. Jag har dock inte riktigt kunnat bestämma mig för om jag tycker att det är en bra idé eller inte. Vad tycker du? :)

För henne funkade det fint.:)

Men är det din hemma bana och du varit aktiv, kanske det är bättre att besöka tränarna eller ringa dem?
Det var ju lite svårt för henne när hon sökte i hela Sverige.

Men har du inga kontakter inom travet? Tala om att du är ute efter jobb och fråga om någon vet något. Mitt första jobb på travstall fick jag visserligen genom att jag hade praktik där genom skolan, men sen har jag bara blivit tillfrågad om jag kan tänka mig att börja jobba hos dem.

Nu börjar det visserligen bli ett antal år sedan jag jobbade inom travet men jag har ju kompisar kvar och det verkar fungera på samma sätt fortfarande. ;)

Det behövs alltid folk som vill jobba, om arbetet finns där var du är eller just hos den tränaren du vill jobba åt är en annan historia. ;)

Känner man ingen folk alls låter e-post som ett bra alterativ att presentera sig.

Liknande trådar

Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Ja som ruriken lyder så trodde jag dels att jag bestämt mig för att det bästa för häst och mig är att gå skilda vägar och dels att jag...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är lite osäker på vart jag ska lägga tråden så moderator får gärna flytta den om den hamnat fel. Ja, som rubriken lyder har...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama