Skaffa hund? Eller vänta?

Theodor

Trådstartare
Hej!

Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom djursjukvården har dock en önskan om att ha hund växt fram, och nu är jag säker på att jag vill skaffa hund.

Jag har fått för mig att min första hund ska vara en vuxen omplacering, mest för att det verkar smidigare så men också för att skaffa mig erfarenhet för att sedan skaffa en valp längre fram i livet. Rasmässigt har jag tänkt mig en liten terrier. Jag vill ha en aktiv sällskapshund att gå långa skogspromenader med och som vill prova på olika aktiviteter, och är förtjust i terriertemperamentet.

Jag pluggar och kommer så göra under 2,5 år till. Har nu kommit in i den intensivaste perioden på utbildningen, vilket innebär att jag går 8- mellan 15 och 16.30 tre dagar i veckan och 8-12 två dagar i veckan cirka, om man slår ut det (oregelbundet schema). Jag bor cirka 7-8 km från skolan men har möjlighet till hundgårdsplats på skolområdet, tillsammans med annan hund. Detta skulle innebära att tiden som spenderas i hundgården per dag är antingen 4 eller 7-8 timmar. De längre dagarna givetvis med kissrunda på lunchen. På helgerna är jag hemma.

De flesta på min utbildning samt anställda på universitetet som har hund kör på detta system, men det betyder ju inte automatiskt att det är bra. Därav vänder jag mig till er, tycker ni att det verkar vara ett drägligt hundliv eller bör jag isåfall ha dagmatte? Jag har kompisar som kan hjälpa mig med passning ibland om det behövs.

Tilläggas skall väl att jag har två år kvar till exjobbet, och då kommer jag att vara hemma mer. Alternativet är att jag väntar tills dess (om jag inte dör av hundlängtan först :D:angel:). I framtiden kommer jag högst troligen kunna ha med mig hunden till jobbet, sådant är yrket :)

Hej!

Jag har alltid varit "kattmänniska" och har aldrig haft hund i familjen eller liknande. Efter att ha jobbat lite inom djursjukvården har dock en önskan om att ha hund växt fram, och nu är jag säker på att jag vill skaffa hund.

Jag har fått för mig att min första hund ska vara en vuxen omplacering, mest för att det verkar smidigare så men också för att skaffa mig erfarenhet för att sedan skaffa en valp längre fram i livet. Rasmässigt har jag tänkt mig en liten terrier. Jag vill ha en aktiv sällskapshund att gå långa skogspromenader med och som vill prova på olika aktiviteter, och är förtjust i terriertemperamentet.

Jag pluggar och kommer så göra under 2,5 år till. Har nu kommit in i den intensivaste perioden på utbildningen, vilket innebär att jag går 8- mellan 15 och 16.30 tre dagar i veckan och 8-12 två dagar i veckan cirka, om man slår ut det (oregelbundet schema). Jag bor cirka 7-8 km från skolan men har möjlighet till hundgårdsplats på skolområdet, tillsammans med annan hund. Detta skulle innebära att tiden som spenderas i hundgården per dag är antingen 4 eller 7-8 timmar. De längre dagarna givetvis med kissrunda på lunchen. På helgerna är jag hemma.

De flesta på min utbildning samt anställda på universitetet som har hund kör på detta system, men det betyder ju inte automatiskt att det är bra. Därav vänder jag mig till er, tycker ni att det verkar vara ett drägligt hundliv eller bör jag isåfall ha dagmatte? Jag har kompisar som kan hjälpa mig med passning ibland om det behövs.

Tilläggas skall väl att jag har två år kvar till exjobbet, och då kommer jag att vara hemma mer. Alternativet är att jag väntar tills dess (om jag inte dör av hundlängtan först :D:angel:). I framtiden kommer jag högst troligen kunna ha med mig hunden till jobbet, sådant är yrket :)
De som har hundarna i hundgård där tycker det är okej. Men rätt skälligt.

Tycker din plan låter rätt bra :)

Tycker det låter toppen !!
Dock skulle jag inte ta en liten terrier med tanke på hundgård, utan en ras som inte fryser.
En ras med mycket underull och päls som trivs ute.
Små terrier brukar vara frusna:)

Vissa hundar trivs utmärkt med sådant liv, andra gillar det aldrig. Se till att kolla hur hundgården ser ut och hur det verkar vara där, sätt upp en plan för hur du gör om det trots allt skiter sig, kolla redan nu vilka som är seriöst intresserade av att vara hundvakt ibland osv. Om hunden tex inte trivs i hundgården, men är nöjd med att vara hemma ensam så skulle det ju kunna gå att den är hemma under dina korta dagar och hos hundvakt de längre dagarna :)

Sedan låter det utmärkt att ta just en vuxen omplacering! Fundera noga på vad du vill ha för egenskaper hos hunden, kolla vad som finns (ta hjälp av buke om du vill, här finns många som är bra på att hjälpa till med hundköp på olika sätt) och var sedan ärlig mot säljare med vad du kan erbjuda hunden och vad du vill ha för hund.

Tack för era svar! :)

Jag har haft kontakt med en uppfödare och ska åka och titta på en treårig Jack Russell-hane som skall omplaceras. Ägarna tror att han skulle trivas med det liv jag kan erbjuda så det verkar ju lovande hittills i alla fall. Hundvakt om något skulle inträffa har jag inga problem att få, någon mer permanent dagmatte har jag dock inte sett mig om efter ännu men det kanske kan vara klokt om det skulle skita sig med hundgård.

Det känns skönt att det är en vuxen hund jag ska kolla på också, då vet jag ju lite mer vad jag får... jag är förtjust i rasen men skulle inte våga mig på att köpa en JR-valp som första hund eftersom det är en såpass aktiv ras, jag vill inte riskera att få en hund som är för mycket för mig så att säga. Hunden jag är spekulant på nu har ett aktivitetsbehov som jag kan tillgodose vad det verkar på ägarna iaf.

Sen är jag även sugen på en Lakeland- eller Sealyhamterrier också men det får bli i framtiden :love:

Lycka till. Det enda är väl att hunden ska trivas i hundgård och med sin kompis, och att den ska få utlopp för sitt aktivitetsbehov på annat sätt än att stå och gapa hela dagarna eller försöka lista ut hur den ska ta sig ut.

Lycka till. Det enda är väl att hunden ska trivas i hundgård och med sin kompis, och att den ska få utlopp för sitt aktivitetsbehov på annat sätt än att stå och gapa hela dagarna eller försöka lista ut hur den ska ta sig ut.

Jo precis, fungerar det inte i hundgård får jag lösa det på annat sätt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 978
Senast: Migo
·
Övr. Hund Ni som har både häst och hund, hur ser era dagar ut för att hinna med utan stress? Jag har precis avslutat en utbildning och börjat...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Startar min tredje tråd här inom loppet av en vecka nu, men det blir ju så många frågor som kommer upp när man funderar på valpköp. ;)...
Svar
11
· Visningar
3 951
Senast: Melli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama