Skaffa häst och kan inget om foder?! hjälp!

A

alegria

Hejsan,

Jag funderar på att skaffa egen häst till hösten.
Nu är det så att jag generellt är väldigt duktig hästkvinna och har jobbat mycket med hästar både på ryggen och på marken och har fina meriter från "häst kändisar" som lokala tränare.. Men! Jag har aldrig någonsin varit insatt i hästarnas foderstat!!

Jag har inte den blekaste aning om vad hästar bör ha för foderstat eller något om hö, kraft eller värden i höet som alla snackar om?

Vad tycker ni jag bör göra med detta, att inte kunna något om foder kan ju inte få mig att inte köpa häst? hur går jag vidare för att lära mig om fodret osv?? Kan man fråga hjälp i stallet? men tänk om det blir fel?? får hästen kolik om det blir det minsta fel eller hur funkar det? Vad jag har förstått så har hästar känsliga magar??

Vad rekomenderar ni?

Jag ska ev. gå på hästutbildningen (15x2 veckors kurs) nu i höst och där kommer jag få lära mig om det mesta om foder och anatomi mm.. men vill inte vänta tills kursen är över..

Tacksam för svar! hur gjorde ni när ni inte kunde nåt om foderstaten? frågade ni om hjälp?

Sv: Skaffa häst och kan inget om foder?! hjälp!

Detta forumet är alldeles utmärkt om man vill lära sig om foder. Finns en del riktigt kunniga medlemmar här bla SpaderÄss mfl.

Till att börja med så är hästen en grovfoderomvandlare så om du bara får tag i ett lämpligt hö/silage så behöver det inte bli så komplicerat.

Köp även "Foderbibeln" Christina Plancks Hästens näringsbehov och utfodring.

Tyvärr finns det otroligt mycket gammal och felaktig kunskap ute i stallen så ta absolut inget för givet utan kolla upp allting.

Det finns även oberoende foderkonsulenter som kan hjälpa dig.

Sen är det bara att fråga här på forumet :)

Att inse sin okunskap är ett första steg mot kunskap!

Du är en god bit på väg bara genom att du frågar och vill lära dig! Så länge viljan att lära och öppenheten att ta emot kunskaperna finns ser jag ingen anledning att du ska vänta med att köpa häst.

Som ovanstående skrev - det som är viktigast att utgå ifrån är att grovfoder skall vara basen i foderstaten. Med ett bra grovfoder behövs inget annat än möjligen lite mineraltillskott... Men då måste det vara tillräckligt med framförallt proteiner i höet/hösilaget, energibehovet brukar vara lättare att täcka. Det är egentligen först när hästen inte hinner äta tillräckligt mycket av grovfodret för att tillgodogöra sig tillräckligt mycket näring, eller när grovfodret har får lågt proteininnehåll som det alls behövs något kraftfoder.... Sen kanske man vill ge lite ändå, t.ex krubbskrammel för mer nöjd häst, men det behövs ju då inga stora mängder.

TACK för eran super feedback... det där med konsulent lät ju lite mer bekvämt!!

Så om jag fattat det rätt så är det i grund och botten viktigast att hästen får i sig mer grovfoder (hö) och knappast behöver kraftfoder?
när bör man använda sig av kraft och hur gör man med höet på sommrarna när det finns massa gräs?

Har hört att man måste förbereda sin häst för bete.. vad menas med det?

tack!

Jag tycker absolut att du ska investera i Christina Plancks böcker (eller välj en). Där har du mycket kunskap lätt tillgängligt. Eller varför inte låna den på bibliotek?

Vill du läsa på nätet, googla upp Hippocampus. Där finns frågor och svar, och det är inte mycket som du inte hittar där!

På sommaren går de flesta hästar på bete och äter gräs, då behövs inget hö. OM man rider mycket och hästen behöver så kan man komplettera med kraftfoder.
Men om hästen inte går på bete behöver den såklart sitt hö :)

Att förbereda sin häst för övergången mellan hö och gräs är det som menas med din fråga.

Tex kan man gå ut små promenader med sin häst och låta den beta i vägkanterna när gräset börjar komma på våren.
eller andra ställen där det finns gräs.

Det är för att förebygga/undvika att hästen får kolik eller fång när den släpps på bete sen.

Man bör succesivt öka tiden den får beta från kanske 10-30 minuter till ett par timmar under en period.

Själv gör jag inte så. Mina hästar går i sin hage och där kommer upp gräs för dem att succesivt börja tugga lite på innan de släpps på bete.
Redan nu, trots att det knappt kommit upp något gräs går de och pillar i marken och äter mycket mindre hösilage från foderhäckarna.

Men det är ju inte säkert den möjligheten finns på ett inackorderingsstall.
Hagen kan vara för liten för att det alls ska hinna komma upp något eller så kanske den är grusad för att hålla som rasthage vintertid.

Så om jag fattat det rätt så är det i grund och botten viktigast att hästen får i sig mer grovfoder (hö) och knappast behöver kraftfoder?
när bör man använda sig av kraft och hur gör man med höet på sommrarna när det finns massa gräs?

Kraftofder används av några olika orsaker. Det är främst för att komplettera det som saknas från höet. Man brukar analysera höet på energiinnehåll (kalorier, mäts i Mj), smältbart råprotein (behövs för att bygga och bibehålla muskler, mäts i gram) och ofta även de grundläggande mineralerna. Dessutom torrsubstans, som är "fibrer" och väldigt viktigt för hästar som är grovfoderätare.

När man lägger upp foderstaten börjar man med att ge så mycket hö att fiberbehovet täcks, MINST 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt och dag (Dvs drygt 7 kg vanligt torrhö, ts 84%, till ett halvblod på 600 kg för att inte riskera störningar i matsmältningen), helst 1,5-2 eller mer om hästen inte blir tjock. Därefter pusslar man ihop mer hö, ev halm, kraftfoder eller mineraltillskott för att täcka resten av behoven.

Mineralbehoven slår man upp i tex Plancks bok. Där får man ungefärligt energi och proteinbehov också. Men detta är mkt individuellt, så man får justera tills hästen håller fint hull och räkna efter vad just den hästen hade för behov. :)

hmm.. det där med analys lät ju ganska så kompicerat, men som ni alla säger måste jag nog införskaffa mig en sån där bok, eller fler:laugh:

Jag ska verkligen läsa på om det här.. förhoppningsvis kommer jag att lära mig tillräckligt i hästskötar utbildningen i höst, men skulle ju givetvis vara bättre att veta nu :)

Tack för alla tips,

p.s när man tar hem sin häst efter bete - först när kan man börja rida den (om den stått en månad) och hur kommer magen att reagera på hö istället för gräs nu?

Brukar ni låta era hästar stå utan tillsyn en hel månad på bete eller åker ni ut och tittar till dom - borstar lite mm?

hur ofta åker ni då?

Man kan köpa hö som är analyserat så man inte behöver hålla på med det själv och då kan man (om man har tur) välja ett hö som passar ens häst.

Vid installningen är det samma procedur med betning men det brukar gå fortare på det hållet. Man kan även ge nån form av pre/probiotika för att hjälpa magen på traven.

Hästarna får absolut inte gå utan tillsyn på betet, minst två gånger om dan ska de ses till men det brukar betesägaren sköta om. När min häst gått på bete har jag åkt ut minst varannan dag för att titta efter fästingar och småskador om inte annat.

Tänk på att om du pratar med en foderkonsulent, så är de ofta kopplade till en viss fodertillverkare... Slutsatsen kan du ju dra själv ;)

Det är bättre att vara påläst själv, så slipper man bli "pålurad" div tillskott som egentligen inte behövs.

Ang bete, så har jag alltid haft förmånen att ha eget bete till hästarna, antingen eget eller arrenderat.
Jag ställer aldrig av hästarna på sommaren, utan rider var och varannan dag, så mina flickor (fullblod) äter kraftfoder o lite hö hela året och går dessutom i gräshagar året om. Övergången från bete till installning eller tvärtom blir fullt naturlig och de behöver aldrig "vänjas in".
Foderbyten ska introduceras långsamt under en längre period, därav sk inbetning och invänjning successivt vid installning.

Jag hade nog inte vågat skicka iväg hästarna på bete coh låtit någon annan sköta tillsynen helt och hållet under hela sommaren. Max en vecka, men jag är nog lite hönsmamma :D

Tänk på att om du pratar med en foderkonsulent, så är de ofta kopplade till en viss fodertillverkare... Slutsatsen kan du ju dra själv ;)

Det är bättre att vara påläst själv, så slipper man bli "pålurad" div tillskott som egentligen inte behövs.

Ang bete, så har jag alltid haft förmånen att ha eget bete till hästarna, antingen eget eller arrenderat.
Jag ställer aldrig av hästarna på sommaren, utan rider var och varannan dag, så mina flickor (fullblod) äter kraftfoder o lite hö hela året och går dessutom i gräshagar året om. Övergången från bete till installning eller tvärtom blir fullt naturlig och de behöver aldrig "vänjas in".
Foderbyten ska introduceras långsamt under en längre period, därav sk inbetning och invänjning successivt vid installning.

Jag hade nog inte vågat skicka iväg hästarna på bete coh låtit någon annan sköta tillsynen helt och hållet under hela sommaren. Max en vecka, men jag är nog lite hönsmamma :D

Jaha ok, ja det låter ju lite skumt att det är fodertillverkarna kan konsultera.. tack för varningen.. Jag är som du - hönsmamma och är väl till och med lite över försiktig - Jag är ingen sån som låter hästen ha benskydd för minsta lilla mm (du förstår) men ack så töntig när det kommer till min egna (och andras) hästars hälsa.. darför paniken med utfodring..

Jo - introduktion för gräs/hö verkar minst sagt viktigt - bra att jag frågade om denna - annars hade jag nog inte "gjort det"
Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 636
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser mycket här på forumet och lär mig nya saker hela tiden. Något som intresserar mig är diskussioner om kunskapen hos hästägare...
Svar
19
· Visningar
1 916
Senast: Pilot
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 859
Senast: Trissa
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama