Skaffa hane när man har tik????

Miss Noora

Trådstartare
Hej, Jag är stolt ägare till en karelsk björnhunds tik på 1,5år. Till våren kommer vi att skaffa en till hund av samma ras, vi är sugna på att skaffa en hane så nu har jag lite frågor till er som har erfarenhet...

Går de att hålla en tik o en hane under samma tak på ett bra sätt???
Våran tik bor inne men vi har inhängnad tomt så hon vill vara ute väldigt mkt plus att hon har hundgård med hus som hon är i när vi är borta ( max 4h)

Vore jätte kul med en hane då vår tik visat sig vara bra inom både jakt o utställning så vi är sugna på att ta valpar senare....

Jätte tacksam för tips, råd, synpunkter .
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Hade det inte varit bättre att para er tik nästa år och behålla en dotter efter henne ?
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Vi har en hane och en tik hemma nu. Egentligen två hanar men den äldsta hanen på 9 år, har flytta med min syster när hon flytta hemifrån. Kände lite ensamt utan hund tycket hon.
Tiken våran är 3 år och hane som bor kvar hemma är 10 månader. Det funkar bra för oss med hundarna när tiken löper (vilket hon gör nu) Hon gillar att vara ute mkt och annars så växlar vi med dom, även fast det går att ha dom ihop under uppsikt, men givetvis inte under själva höglöpet.

Klart att hanen piper och har sig men det får man ta. Hanarna reagerar ju olika med, vissa slutar äta helt och blir helt till sig och knappt går att ha instängda, utan de river allt och försöker ta sig ut till varje pris. Men det har funkar bra med våra hanar än så länge iallafall.
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Vi har tänkt i dom banorna oxå men samtidigt vill vi ha en till vovve till våren men vill vänta med att ta en kull efter våran tik ett par år...
Roligare för valpen som kommer om tiken som vi har ännu är realtivt ung och sugen på att leka med den....
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

alltså det där med hane och tik tilsammans är ju väldigt induvidiellt.

vi har turen att ha en underbar hane som bara piper och uppvaktar tikarna ändast när de absolut höglöper annars så gör han ingenting! och börja han så säger man bara till honom att sluta så gör han det!
helt fantastisk är han!

så du kan få oturen att få en hane som bryter sig genom väggar och ylar hela dagarna när tiken löper eller en ängel som våran som knappt bryr sig!

som sagt väldigt induvidellt! jag känner många hundägare som har både tikar och hanar av samma ras och det går hur bra som hällst!!

vi har ju full uppsigt över dem och de är aldrig ensama tilsammans och om vi ska åka någonstans och hundarna ska varahemma så hamnar löptiken i ena änden av huset och hanen i den andra med stängda dörrar och kompostgaller emmellan och det funkar fin fint!
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Jag har ett par gånger haft en hane och en tik. Just nu har jag det.
Min erfarenhet är att detta fungerar jättebra. Eftersom tiken och hanen går ihop hela tiden så har inte mina hanar reagerat lika starkt när tiken löper. Jag har tom kunnat ha dom i samma rum under löp när jag varit närvarande. Har självklart haft dom isär när dom varit själva. Visst har hanen gnällt lite. Men det har varit förvånansvärt lätt. Kanske detta är olika för olika raser?! Själv har jag rasen greyhound. :love:
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Vore jätte kul med en hane då vår tik visat sig vara bra inom både jakt o utställning så vi är sugna på att ta valpar senare....

Jätte tacksam för tips, råd, synpunkter .

Kul att ni verkar ha fått tag på en tik lämplig för avel, men vad är det som säger att en hanvalp växer upp och kompletterar er tik?

Visst kan man ha hane och tik under samma tak, men det kräver mer pli på folk och fä. I vissa fall även öronproppar....

Mitt klara råd är att köpa en tikvalp om ni vill ha en hund till. Betämmer ni er sedan för att ta en kull valpar är det bästa att leta efter en matchande hane istället för att bara ta den som man har hemma. Då kan man ställa krav på hanen utifrån vad tiken behöver förbättra/bevara istället för att anpassa kraven efter hur hanen råkar vara.
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Svar till duvan.

Givetvis kommer vi endast att avla på den ev hane vi skaffar om han kompliterar våran tik och gör bra i från sig på jakt o utställning...

Det är inte endast för avelns skull som vi är sugna på en hane till våren, min sambo är nyfiken på att ha en hane o en tik till jakten då de ofta kompliterar varandra och så har vi ju en tik o han vill prova på en hane till jakt. Vi är vana hundägare och i första hand mån om våra djur....

Tanken med denna blogg var att få höra av andra som har erfarenhet av att hålla både hane o tik hur de har upplevt de!!!!
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Vore jätte kul med en hane då vår tik visat sig vara bra inom både jakt o utställning så vi är sugna på att ta valpar senare....

Som jag tolkade ditt ursprungliga inlägg var anledningen till att skaffa en hane som andrahund att ni ville ta valpar på er tik. Ser man det ur jaktsynpunkt kan det vara en idé med hane eftersom man slipper löp som kan ställa till jaktsäsongen. Å andra sidan är det långt ifrån säkert att en hane jobbar koncentrerat och bra med en löptik hemma, speciellt inte om han har parat en gång.

Fortfarande tycker jag att det är mycket strul med att ha både hane och tik under samma tak vid löp. Det är ett evigt passande och stängande för att man ska vara säker på att slippa tjuvparningar. Och man kan ge sig attan på att missar man en enda gång så är det rätt dag för att få en gigantisk kull.

Har man dessutom otur kan man få en dygnetruntsjungande tenor med oanade röstresurser...:crazy:

Jag har haft tik och hane samtidigt. Trots att hanen aldrig sjöng eller gnällde tycker jag inte om det utestängande det innebar. Jag vill att våra hundar ska kunna vara med oss hela tiden vi är hemma. Det räcker med utestängning de timmar vi är på jobbet. Därtill kom det ständiga kollandet av stängda dörrar och grindar. Jag tycker inte att det är värt det.
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Vi skaffade vår goldenhane -93 och vår goldentik -94. Att ha dem under samma tak var inga problem alls. Redan från början sattes en grind upp mellan kök och "innerhall" (där trappa upp och ner i huset går), samt att vi har dörr till vardagsrummet, för att hanen inte skulle få röra sig fritt i hela huset. När tiken började löpa satte vi helt enkelt den ena på ena sidan grinden och den andra på andra sidan. Tiken var fullt kapabel att hoppa över grinden, antagligen hanen också, men ingen gjorde det, och hanen var otroligt snäll. Pep lite och larvade sig ibland, men ofta kunde han t.o.m knata upp på övervåningen och lämna tiken nere i köket, när de hade placerats så.

Så för oss var det inga problem med att ha hane och tik under samma tak, inte ens under höglöpen.
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Skulle absolut tänka 1-2 gånger extra först!
Att ha en hane och tik ger problem av något slag vid löpet. Man bör kunna ha de under uppsikt dygnet runt om inte så ska man ha dörrar att låsa om tiken vid löp. En hane är bra klurig när han känner löptikar.
Gör som en mindre bättre vetande hundägare gjorde annars.
Hade en hane som hon lånade ut för parning. Tog en tikvalp som betalning och vips så var den tiken dräktig vid första löpet.
7månader och dräktig med pappa.......
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Jag har en hane och en tik tillsammans, det fungerar utmärkt. Dom är superbra kompisar. Ligger alltid och sover tillsammans, busar med varandra varje dag.
Under löpen brukar vi försöka sära på dom så att tiken flyttar hem till mina föräldrar, annars går hanen runt och piper och matvägrar i några veckor och kåtflåsar till förbannelse. Men nu är han kastrerad så förhoppningsvis ska det vara lugnare i framtiden.
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Oj vad många bra tips o tankeställare :smirk:

Det enda löpet jag i sådana fall skulle behöva sära på dem inomhus är på vintern, annars har vi hundgård med hus i som den ena av dem kan vara i under natten, eller när vi inte kan ha 100% koll... Som det är nu föredrar våran tik att sova ute på sommaren då de e svalare än inne...

Hmm vi får se hur de blir med de hela. Några vänner till oss som har samma ras som vi (karelare) har nu en hane på 2½ år o en tik valp på 5mån så dom får väl agera lite försöks kaniner åt oss hehe :rofl:
Går de åt fanders för dem kanske de avskräcker oss men vi får se....:D
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Vi har nästan alltid haft en av vardera kön, och det är ingen större fara tycker jag.
Har ni hundhage kan ni dela av den på mitten, vi har haft ett fast stängsel på mitten med en stor flyttbar sektion som vi satt dit under löp.
Inomhus är det olika rum som gäller.
Har man väldigt otur kan man ju få en "översexuell" hanne och då kan det nog bli jobbigt. Min kompis hade en hund som reagerade på löptikar inom 1 mils radie han led faktiskt, mager som en sticka eftersom han sällan kunde äta ordentligt och ständigt på rymmen.
Med en sån hund kan det bli svårt med tik och hane under samma tak.
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Jag har haft en tik i 2 år nu, och har precis fått hem en hanne på 1.5 år.. Vi vet dessvärre inte hur vi ska göra sen när tiken löper. För hannen kommer riva sig igenom väggen för att komma åt henne. Så antagligen får vi väl lämna bort någon utav dom, men vem som vill ha hem en stoor hund vet vi inte än..:d
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Hej på er.

Det blir en Hane för oss till våren :d På vinst och förlust...
Vi har pratat med min sambos föräldrar som bor inom gång avstånd från oss och dom har lovat att ta våran tik under löpet om hanen skulle riva hus o hem för oss =)

Men de gäller ju bara löpet på vintern för på sommaren får en av dem sova ute i hundgården under löpet så då löser de sig.:bump:
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Vi har 4 hundar, 3tikar och 1 hane. Hanen är jättelugn men vi beslutade ändå för att kastrera honom. Känns säkrar så.
Men kan ni lösa det med att ngn annan tar ena hunden under löp så kommer det säkert gå jättebra
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

Jag har ingen tik hemma men en hane... En hane som jag beslutat att kastrera pgv. att han slutar äta-magrar ur, ligger och piper vid dörren.. Får feber osv vid löpperioder i trakten...

Eftersom han inte skall i avel så anser jag inte att han skall behöva lida i stort sett hela sitt liv ( mkt tikar som avlöser varandra med löp)..

Könsdrifterna har också bidragit till en viss hanhundsagrissivitet.. Inte så att han gör utfall.. men han svarar upp på engång, när vi möter hanar som är under dålig koll...

Min tidigare hane blev inte lika "dålig" vid löpperioder, men han uppfattades inte direkt som en glad, harmonisk hund under löpperioder heller...

Det jag vill poängtera är att man vet inte hur hanen blir... Så man skall nog tänka sig för... Det handlar ju facktist inte bara hom hurvida hunden kraffsar sönder dörrar och blir omöjlig, det var inte därför jag kastrera i alla fall, utan för att han mådde dåligt..
Sen är det ju risken med tjuvparningar.. Verkar inte så spännande...
 
Sv: Skaffa hane när man har tik????

svar till Loura

Du har helt rätt i att alla hanar reagerar olika och i vårat fall har vi inga planer på att skaffa en hane som ska kastreras då han liksom tiken ska användas inom jakt och ev avel om han presterar bra.

Men vi har ju som sagt back up i form av vänliga svärföräldrar om de skulle bli så att hanen mår dåligt under löpet, då får tiken vara hos dem helt enkelt.

Jag har hört att många hanar som växer upp under samma tak som en tik oftast blir lugnare under löp så jag håller tummarna för det. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 615
Övr. Hund Hej! Vi har efter mycket funderande och övervägande kommit fram till att det är en hund som saknas i våran familj;). Nu står vi här med...
2
Svar
26
· Visningar
5 024
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 835
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 024
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp