Skaffa häst OCH barn

elincc

Trådstartare
Aldrig startat en tråd så vet inte om den hamnar i rätt kategori och ingen aning om man hälsar först eller inte. Kan ju göra det ändå. Hej på er! Det är så att jag är i en liten knivig sits. Fick tyvärr avliva min häst för ett tag sedan och det tog ett par månader innan jag insåg att jag klarar mig fasiken inte utan häst. Så nu har jag och håller på att åka land och rike runt för att hitta den perfekta. Avlivningen av min tidigare häst utgjorde en stor förlust pengamässigt, så en ny häst som passar mina kriterier kommer jag behöva låna upp till. Samtidigt börjar vi känna oss redo för att utöka familjen och även där känns det som att det inom kort kommer att hända något. Egentligen vill jag ju inte välja bara en sak utan ha båda sakerna i mitt liv, och jag är rädd att om fokus hamnar på endast barn nu kanske jag aldrig kommer köpa häst i framtiden på grund av ja jag vet inte vad. Så jag är egentligen ute efter tips och råd. Hur funkar det rent praktiskt? Någon som varit i samma sits någon gång? What to do??
 
Aldrig startat en tråd så vet inte om den hamnar i rätt kategori och ingen aning om man hälsar först eller inte. Kan ju göra det ändå. Hej på er! Det är så att jag är i en liten knivig sits. Fick tyvärr avliva min häst för ett tag sedan och det tog ett par månader innan jag insåg att jag klarar mig fasiken inte utan häst. Så nu har jag och håller på att åka land och rike runt för att hitta den perfekta. Avlivningen av min tidigare häst utgjorde en stor förlust pengamässigt, så en ny häst som passar mina kriterier kommer jag behöva låna upp till. Samtidigt börjar vi känna oss redo för att utöka familjen och även där känns det som att det inom kort kommer att hända något. Egentligen vill jag ju inte välja bara en sak utan ha båda sakerna i mitt liv, och jag är rädd att om fokus hamnar på endast barn nu kanske jag aldrig kommer köpa häst i framtiden på grund av ja jag vet inte vad. Så jag är egentligen ute efter tips och råd. Hur funkar det rent praktiskt? Någon som varit i samma sits någon gång? What to do??
Jag har aldrig varit i din sits, men spontant undrar jag om det inte är vettigare att börja som medryttare/halvfodervärd tills du vet hur mycket tid det kommer att ta med ungen och hur lätt du har att komma loss med en partner som axlar sin del av ansvaret? Vänta med att skaffa egen häst igen tills du hunnit kläcka ungen så vet du om det blir en kolikunge eller mammas lilla ängsling som sover sött medan du rider och pysslar i stallet. Jag känner de som haft barnvagnen i gången medan de mockat och på sidan om ridbanan medan de tränat, men du vet ju inte hur illa det kan bli med forlossningar, hormoner mm.

Inte meningen att låta krass och negativ, men jag tror det är svårt att föreställa sig eventuella nackdelar och bakslag hur man mår och orkar efter en graviditet/ förlossning när föreställningen kan vara rosenröd istället för isgrå vardag med kolik, sjukdomar, foglossningar och i värsta fall förlossningsdepression. Om allt går bra så grattis, om det blir svinjobbigt kommer du ha fullt upp med bebis och dig själv utan att dessutom behöva brottas med ett dåligt samvete pga hästen. Som medryttare kan du lättare backa ut om det inte funkar, om allt går bra så kan du istället köpa en häst när du har facit. :up:
 
Och jag säger detsamma som Gimlan. Det är långt ifrån alla som blir gravida sådär utan vidare. Visst, andraperioden kan vara lite bökig, men det brukar inte vara något problem om man planerar lite. Jag tycker gott att du kan fortsätta leta häst med gott samvete. Det mesta löser sig med tiden. En medryttare kan ju vara något att fundera på kanske?
 
Mitt andra barn fick jag för 7 månader sen. Har dock häst sen länge tillbaka så inget nytt. Jag skulle aldrig kunna va utan hästar, det är min egen tid och min ladda batteriet ställe. Jobbigt hemma - gå till stallet å samla energi.
De man får räkna med är att tiden inte finns till vissa dagar för ridning, man kanske inte ska ha så höga mål eller en häst som kräver mycket motion/uppmärksamhet.

7 månaders knodden jag har nu sover inte mycket på dagarna men jag hinner mocka och fixa stallet sen på kvällen just före barnen lägger sig/har lagt sig går jag till stallet å rider. Man får planera dagarna lite och vara beredd på bakslag.
Rider jag på dagen medans knodden sover och hen vaknar så är det bara att sluta, vare sig jag han rida 10 min el 30 min.

Lycka till med allt!
 
Aldrig startat en tråd så vet inte om den hamnar i rätt kategori och ingen aning om man hälsar först eller inte. Kan ju göra det ändå. Hej på er! Det är så att jag är i en liten knivig sits. Fick tyvärr avliva min häst för ett tag sedan och det tog ett par månader innan jag insåg att jag klarar mig fasiken inte utan häst. Så nu har jag och håller på att åka land och rike runt för att hitta den perfekta. Avlivningen av min tidigare häst utgjorde en stor förlust pengamässigt, så en ny häst som passar mina kriterier kommer jag behöva låna upp till. Samtidigt börjar vi känna oss redo för att utöka familjen och även där känns det som att det inom kort kommer att hända något. Egentligen vill jag ju inte välja bara en sak utan ha båda sakerna i mitt liv, och jag är rädd att om fokus hamnar på endast barn nu kanske jag aldrig kommer köpa häst i framtiden på grund av ja jag vet inte vad. Så jag är egentligen ute efter tips och råd. Hur funkar det rent praktiskt? Någon som varit i samma sits någon gång? What to do??

Jag har sett båda - de som klarat det och de som mått dåligt för de inte hinner/orkar med häst också. Men mycket beror på hur man har hästen, hemma eller inhyrd. Hemma då är det lättare att smita ut en stund och mocka när barnet sover och rida på kvällen när den andre föräldern är hemma. Å andra sidan har man allt själv och måste stå upp varje dag. Som inhyrd kan man många gånger köpa sig tjänster. Men att skaffa sig en medryttare är nog att rekommendera. Iregel är det inte så svårt när barnet är spädbarn, då ligger de där man lägger dem. Värre när det börja gå omkring och är överallt då är det farligt att ha med dem till stallet.

Så vad blir rådet? Följ din magkänlsa och lös problemen (om det blir några) efterhand som de kommer.
 
Det går ju att sälja hästen igen om det inte fungerar med barn samtidigt. Eller låna ut, medryttare, delfodervärd osv.

Leta häst du!
 
Tack för alla svar! Min magkänsla säger att det kommer bli en häst. Jag har redan en superbra kandidat till medryttare, så jag känner liksom att hjälpen finns OM det skulle krisa. Där jag har stallplats sköter ägaren allt, dvs om man skulle behöva strunta i stallet en dag går det utan problem. Ska ändå inte ha bråttom med häst såklart men skönt att höra andra tankar än sina egna också. Ni har lugnat mig rejält :)
 
Och jag vill bara tillägga att jag och min sambo pratar mycket om detta, att kombinera barn och häst, så där känns det tryggt att han är medveten om allt kring det också. Känns som man även vill ha grönt ljus därifrån, även om vi hästtjejer alltid gör som
Vi vill i slutändan ;)
 
varför är det så bråttom med häst, vänta tills barnet kommit och se hur det funkar. Var medryttare sålänge och samla pengar till att kunna köpa häst utan lånade pengar.

För mig funkade det inte med barn och häst. Det var ständigt dåligt samvete och att inte kunna rida. Flaskan ville lillan absolut inte ha och hon ville äta ofta.
 
varför är det så bråttom med häst, vänta tills barnet kommit och se hur det funkar. Var medryttare sålänge och samla pengar till att kunna köpa häst utan lånade pengar.

För mig funkade det inte med barn och häst. Det var ständigt dåligt samvete och att inte kunna rida. Flaskan ville lillan absolut inte ha och hon ville äta ofta.

Har inte sagt att det är bråttom med häst så det är bara vad du förutfattat. Har provridit ett flertal ända sedan maj där kanske 5 passat mig. Hade jag haft bråttom hade nog en häst redan stått hemma hos mig. Jag vet inte riktigt var du bor men här är möjligheterna i princip obefintliga att vara medryttare.

Jag har förstått att det för vissa ej funkar med både häst och barn, men för andra funkar det ändå fint och man vet ej själv hur det funkar förrän man provat. Jag har haft häst i över mitt halva liv och inser ju mer dagarna går att jag inte kan vara utan.

Kommer gå på magkänsla och prova faktiskt, jag är medveten om riskerna. Och hittar jag en häst jag trivs med kommer jag nog inte tveka på att slå till. :)
 
När jag blev gravid hade jag två hästar när nr ett var 1 år hade jag två barn
och 4 hästar det funkade det med
 
varför är det så bråttom med häst, vänta tills barnet kommit och se hur det funkar. Var medryttare sålänge och samla pengar till att kunna köpa häst utan lånade pengar.

För mig funkade det inte med barn och häst. Det var ständigt dåligt samvete och att inte kunna rida. Flaskan ville lillan absolut inte ha och hon ville äta ofta.

Väntan på det där barnet kan bli lång, ska livet stå still under tiden?
 
Jag köpte en ettåring och blev gravid när han blev två år.
Hästen är nu 2,5 år och jag är i 6:e månaden. I mars börjar den "riktiga" inridningen. Rätt nöjd med min planering ;)
 
Jag var ungefär i din sits, fast ändå inte riktigt... När jag blev gravid med min dotter hade jag foderhäst, som jag gärna hade behållit, men ägaren ville ha tillbaka honom, så han åkte från mig samma dag som min dotter föddes (timing!!) Jag red större delen av graviditeten, vilket gick mycket bra och jag var nöjd med det.

Sedan började jag leta häst rätt omgående efter att min dotter fötts, och hittade vad jag sökte när hon var tre månader. Hästen, en oinriden fyraåring (islandshäst, så det var "normalt"...), kom till mig när dottern var fyra månader. Hade också en "lånehäst" några dagar i veckan under denna period, för att hålla igång min egen ridning (och för att hjälpa en kompis med hennes häst).

Jag tyckte det funkade bra att rida in unghäst samtidigt som jag hade bebis. Hon vägrade visserligen envist flaska, men det gick att planera så att jag fick ett par timmar för mig själv i stallet i alla fall, när hon var med sin pappa. Och för mig var det värt hur mycket som helst att ha denna egentid!!!

Såhär nästan 14 år senare har jag fortfarande kvar hästen. Dottern, som var i stallet första gången fem dagar gammal, har numera tagit över helt och rider och tävlar min häst - jag hyr en annan häst på deltid för att få rida något! Så på det hela taget blev det rätt bra... :-)
 
Jag var ungefär i din sits, fast ändå inte riktigt... När jag blev gravid med min dotter hade jag foderhäst, som jag gärna hade behållit, men ägaren ville ha tillbaka honom, så han åkte från mig samma dag som min dotter föddes (timing!!) Jag red större delen av graviditeten, vilket gick mycket bra och jag var nöjd med det.

Sedan började jag leta häst rätt omgående efter att min dotter fötts, och hittade vad jag sökte när hon var tre månader. Hästen, en oinriden fyraåring (islandshäst, så det var "normalt"...), kom till mig när dottern var fyra månader. Hade också en "lånehäst" några dagar i veckan under denna period, för att hålla igång min egen ridning (och för att hjälpa en kompis med hennes häst).

Jag tyckte det funkade bra att rida in unghäst samtidigt som jag hade bebis. Hon vägrade visserligen envist flaska, men det gick att planera så att jag fick ett par timmar för mig själv i stallet i alla fall, när hon var med sin pappa. Och för mig var det värt hur mycket som helst att ha denna egentid!!!

Såhär nästan 14 år senare har jag fortfarande kvar hästen. Dottern, som var i stallet första gången fem dagar gammal, har numera tagit över helt och rider och tävlar min häst - jag hyr en annan häst på deltid för att få rida något! Så på det hela taget blev det rätt bra... :-)

Vilken tur att du har kvar dottern också, det blev tvetydigt ett tag ;) :D
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 985
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 387
Senast: avslutat medlemskap
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 530
Senast: akleja
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 132
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp